TIMISOARA. Forfota mare pe canalul Bega, la nodul hidrotehnic de la Sanmihai in aceste zile. Porneste o noua etapa din proiectul pe bani europeni care urmareste redeschiderea navigatiei pe Bega.
Prima faza a lucrarilor a fost incheiata deja in urma cu cateva luni cand a fost scos din apa a batranului stavilar de la Sanmihaiu Roman, iar acum reprezentantii de la Apele Banat dau unda verde celei mai importante operatiuni.
„Se organizeaza santierul la nodul de la Sanmihaiu Roman. 1 iunie e termenul de pornire a lucrarii. In paralel, am dat drumul la partea de organizare, de aprovizionare cu materiale, ca sa castigam timp. S-a finalizat deja licitatia si s-a adjudecat contractul pentru achizitionarea draga refulanta si 2 barje pe care se va pune noroiul ce va fi scos din Bega si va fi transportat la locul de depozitare„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro Titu Bojin, directorul Administratiei Bazinale de Apa Banat.
Seful de la Ape a explicat si ce lucrari se vor executa in urmatoarele luni la nodul hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman.
„Barajul se schimba, se schimba ecluzele pentru tranzitarea barajului, se repara cantonul cu tot ceea ce inseamna partea de constructii, se reamenajeaza insula de dinainte de baraj, care va deveni un obiectiv turistic„, a precizat pentru opiniatimisoarei.ro Titu Bojin.
Firma care a castigat proiectul face deopotriva proiectarea si executia lucrarii de la Sanmihaiu Roman. Proiectul ‘Repararea infrastructurii de navigatie a Canalului Bega’ are o valoare de 13,85 milioane euro, din care 11,77 milioane euro sunt bani de la Uniunea Europeana prin programul IPA, care se impart in doua. Jumatate revin partii romane, iar cealalta partii sarbe. Pe langa acesti bani, 917.000 euro inseamna cofinantare de la bugetul national si 141.000 euro contributia ABA Banat si Consiliul Judetean Timis.
Lucrarea de la nodul hidrotehnic trebuie sa fie gata pana in august 2021.
Canalul Bega are 114,5 km portiune navigabila, 44,5 km sunt pe teritoriul Romaniei, iar restul de 70 de km pe teritoriul sarbesc.
Anul viitor, in locul in care Bega iese din tara, va fi amenajat si un nou punct de trecere a frontierei cu Serbia. Demersurile au fost deja facute, iar infrastructura va fi functionala in momentul in care va fi reluata navigatia si astfel, prin sistemul de canale din Serbia, Timisoara va fi iarasi legata de Dunare si mai apoi de Marea Nordului.