TIMISOARA. Anul 2021, cand Timisoara va fi Capitala Culturala a Europei, ne vom plimba pana in Serbia cu vaporasul pe Bega, dau asigurari cei de la Apele Banat.
De altfel, e forfota mare pe canalul Bega, la nodul hidrotehnic de la Sanmihai in aceste zile.
S-a intrat intr-o noua etapa din proiectul pe bani europeni care urmareste redeschiderea navigatiei pe Bega.
Lucrarea se va incheia mai repede cu o jumatate de an decat este prevazut in proiect, spun reprezentantii ABAB.
„Lucrarile de la nodul hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman sunt in linie dreapta. In acest moment ne pregatim pentru turnarea de betoane si montarea de ecluze. In amonte si in aval se fac lucrari de turnari betoane si decolmatari in vederea schimbarii barajului. Anul viitor intentionam sa montam efectiv barajul si ecluzele. In anul 2020, cu 5-6 luni mai repede vrem sa terminam lucrarea mai reede, am si discutat cu constructorul. Ca sa ne putem implica alaturi de alte institutii in proiectul de Capitala Culturala a Europei. In amonte avem acea insula ce trebuie amenajata, anul viitor va incepe efectiv amenajarea. Intre timp, au venit cele doua barje din proiect. Deocamdata, sunt la noi in curte. La finele lunii septembire – inceputul lui octombrie va sosi si draga si o vom pune la treaba alaturi de barje.
Suntem interesati ca partea ce tine de Ministerul de Interne pentru punctul de frontiera sa inceapa la primavara, astfel incat la sfarsitul anului viitor – inceputul anului 2021 sa fie functional si sa putem trece la sarbi atat pe apa, cat si pe uscat, cu bicicleta„, a explicat pentru opiniatimisoarei.ro Titu Bojin, directorul Administratiei Bazinale de Apa Banat.
Firma care a castigat proiectul face deopotriva proiectarea si executia lucrarii de la Sanmihaiu Roman. Proiectul ‘Repararea infrastructurii de navigatie a Canalului Bega’ are o valoare de 13,85 milioane euro, din care 11,77 milioane euro sunt bani de la Uniunea Europeana prin programul IPA, care se impart in doua. Jumatate revin partii romane, iar cealalta partii sarbe. Pe langa acesti bani, 917.000 euro inseamna cofinantare de la bugetul national si 141.000 euro contributia ABA Banat si Consiliul Judetean Timis.
Lucrarea de la nodul hidrotehnicm conform proiectului, trebuie sa fie gata pana in august 2021.
Canalul Bega are 114,5 km portiune navigabila, 44,5 km sunt pe teritoriul Romaniei, iar restul de 70 de km pe teritoriul sarbesc.
Daca se respecta graficul, cnul viitor, in locul in care Bega iese din tara, va fi amenajat si un nou punct de trecere a frontierei cu Serbia. Demersurile au fost deja facute, iar infrastructura va fi functionala in momentul in care va fi reluata navigatia si astfel, prin sistemul de canale din Serbia, Timisoara va fi iarasi legata de Dunare si mai apoi de Marea Nordului.
FOTO: Forum STPT