TIMISOARA. Licitatia pentru desemnarea celor care vor moderniza tramvaiele vechi ale Timisoarei s-a desfasurat marti. Doua firme s-au inscris si au depus toata documentatia, fiecare dintre ele dorindu-si cele 85 de milioane de lei, adica peste 18 milioane de euro. Atat cat ofera Primaria Timisoara pentru reabilitarea tramvaielor vechi ale RATT care circula prin oras de ani si ani.
Licitatia trebuia sa aiba loc in 16 ianuarie, pe SEAP, insa cei care administreaza Sistemul de Achizitii au avut cateva nelamuriri in privinta documentatiei si a fost nevoie de o amanare. Asa se face ca ofertele s-au deschis abia azi, in 28 ianuarie.
Competitorii nu au fost dati publicitatii de catre Primaria Timisoara, insa unul dintre ei a decis sa anunte ca a participat la licitatie. Este vorba de firma Remarul 16 Februarie din Cluj Napoca, societate cu peste 140 de ani de activitate, avand ca obiect de activitate constructia, modernizarea si repararea materialului rulant de cale ferata. Firma clujeana a anuntat intrarea in licitatia de la Timisoara printr-un comunicat de presa.
„S-a incheiat licitatia. Acum vom evalua dosarele depuse de participanti, iar castigatorul va fi anuntat in cel mult doua saptamani„, sustin reprezentantii Directiei de Comunicare din cadrul Primariei Timisoara.
Va reamintim, Primaria Timisoara pune la bataie o suma uriasa din bugetul local, insa reconditionarea mijloacelor de transport se va face treptat. Asta inseamna cate 4 pe an, dupa cum spuneau autoritatile locale in cele mai recente declaratii pe acest subiect. Oricum, tinta este de 30 de tramvaie GT4 aflate in circulatie de aproape jumatate de secol si aduse la Timisoara in anii de dupa Revolutie. Cel putin asta scrie in anuntul de licitatie publicat pe SEAP.
Intre 600.000 si 800.000 de euro costa reconditionarea unui singur tramvai!
Un simplu calcul ne arata ca pentru un singur tramvai s-ar cheltui 600.000 de euro. Dupa calculele directorului RATT, estimarile facute de specialistii timisoreni arata ca 700.000 – 800.000 de euro costa reabilitarea unei garnituri.
Carcotasii spun ca suma este prea mare, in conditiile in care un tramvai nou, modern, costa pana intr-un milion de euro. Mai ales ca, un tramvai nou ar fi mai economicos la consumul de energie electrica. Calculele celor de la economica.net arata ca, cu acesti bani, Primaria Timisoara ar putea cumpara 20 de tramvaie nou-noute, in loc sa reconditioneze 30.
„Mai economicoase la consumul de energie, cu o durata de utilizare mult mai mare si moderne. Durata de viata a unui tramvai vechi <<resapat>> este de circa 10 ani, iar un tramvai nou are o durata medie de viata de 30 de ani, ceea ce presupune cheltuieli per unitate mai mici în cazul tramvaielor noi”, scriu specialistii de la economica.net.
In urma decalarii licitatiei, deschiderea ofertelor pentru reconditionarea mijloacelor de transport se va face in 28 ianuarie, au spus, pentru opiniatimisoarei.ro, reprezentantii Primariei Timisoara.
Conditii de participare la licitatie … cu dedicatie? Firmele trebuie sa aiba o cifra de afaceri de 5,7 milioane lei pe ultimii 3 ani!
Oricum, potrivit documentatiei de pe SEAP, contractul este valabil timp de 4 ani de la data atribuirii. Criteriile de departajare sunt: 60% pretul, 14% termenul de garantie pentru caroserie, 8% termenul de garantie pentru cadrul boghiului, 8% termenul de garantie pentru aparatul de rulare si 10% termenul de garantie pentru instalatiile si subansamblele auxiliare. Participantii la licitatie trebuie sa faca dovada ca au inregistrat o cifra de afaceri medie de 5,7 milioane de lei pe ultimii 3 ani, sau la jumatate, daca sunt incadrati la categoria IMM.
„O astfel de cerinta deschide drumul catre firme obscure, adevarate ateliere de reparatii care pot sa nu aiba nici macar capacitatea tehnica de a repara <<vechituri>> de 50 de ani. Factorii de decizie din autoritatea contractanta sunt primarul Nicolae Robu, viceprimarul Traian Stoia, city managerul Sorin Dragoi, directorul economic Smaranda Haracicu si mai multi consilieri locali„, mai scriu cei de la economica.net.
Tramvaiele care se preteaza a fi reconditionate, in opinia lui Robu, au o vechime medie de 50 de ani, dupa cum spuneau si reprezentantii Regiei Autonome de Transport in Comun Timisoara.