Dupa ce s-a laudat ca a scapat, deocamdata, RATT de la faliment, cu bani de la Guvern cu care a acoperit o parte din datoria Primariei Timisoara catre RATT, primarul taie si subventiile pe care le da regiei pentru gratuitatile pensionarilor si elevilor. Va da, in schimb, o suma „pausala” Regiei Autonome de Transport in Comun, in schimbul gratuitatilor pentru o parte din timisoreni.
Zeci de mii de timisoreni vor circula astfel, de la 1 decembrie, fara sa scoata un ban din buzunar, cu mijloacele de transport in comun.
Momentan, in Timisoara beneficiaza de gratuitati pe RATT 40.000 de pensionari si alte cateva zeci de mii de elevi de gimnaziu si studenti. Acestora li se vor adauga acum cateva mii de liceeni.
„Vom introduce un nou sistem de asigurare a gratuitatilor pe mijloacele de transport in comun pentru toti elevii, inclusiv pentru liceeni, pentru toti studentii si pentru toti pensionarii cu o birocratie simplificata la maximum. Primaria va semna contract cu RATT, prin care RATT se angajeaza sa asigure aceste gratuitati contra unei sume pausale care va fi negociata saptamana viitoare”, a anuntat vineri primarul.
In luna mai a acestui an cand a fost respinsa o asemenea propunere de acordare de noi gratuitati pe RATT, fostul primar Gheorghe Ciuhandu sustinea ca, pentru a le putea acoperi, ar fi necesara suma de 10,7 milioane de lei, adica aproape 2,4 milioane de euro. “Acesti bani nu exista. Nu vad de ce sa facem un efort de 10,7 milioane de lei pentru care nu suntem pregatiti, in conditiile in care Ministerul Educatiei, care ar trebui sa se ocupe de aceasta parte, nu face nimic”, a explicat primarul de atunci al Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu.
„Avem 40.000 de pensionari care beneficiaza de gratuitate pe mijloacele de transport in comun. Elevii din Timisoara au gratuitate, dar nu toti isi ridica cardurile. Toti elevii si toti pensionarii au gratuitate in momentul de fata, liceeni nu beneficiaza insa. Orice pensionar are gratuitate, dar ei, la fel ca si celelalte categorii sociale, trebuie sa vina sa-si ridice acel card oferit gratuit de catre RATT, sa se stie exact cuantumul banilor pe care ii primim de la Primarie. Noi ne coordonam activitatea in functie de regulile impuse de catre Primaria Timisoara si Consiliul Local„, ne-a declarat Cosmin Bradu, purtator de cuvant RATT.
Drept urmare, sistemul de pana acum nu va mai functiona, adica nu se va mai face decont punctual pe calatorie sau pe abonamente lunare. „Pur si simplu, toate aceste categorii de cetateni vor putea circula gratuit, trebuind sa aiba asupra lor un card securizat care le atesta statutul si buletinul de identitate pentru a se garanta ca acel card este in posesia titularului”, a completat Robu.
Cine „plateste” totusi pentru aceste gratuitati?
Edilul nu s-a decis inca daca Consiliul Local va suporta costurile sau o va face Regia Autonoma de Transport in Comun.
„Odata emis un card pentru un pensionar, acesta va fi valabil pe tot parcursul vietii. Daca reusim sa il bagam in Consiliul Local urmator, implementam de la 1 decembrie. Studentilor li se vor elibera carduri si universitatile nu vor mai avea de platit angajati care sa gestioneze aceasta problema. E spectaculos, nu? E o abordare liberala, nu e intortocheata”, a conchis Robu.
Toate acestea sunt doar niste promisiuni, deocamdata. Pentru ca gratuitatile sa fie valabile asa cum le doreste primarul, consilierii locali vor trebui sa fie si ei de acord. Ramane de vazut ce se va intampla in urmatoarea sedinta a Consiliului Local.