TIMISOARA. La sfarsitul lunii iunie vom putea circula pe strada Closca, cand norii de praf vor fi istorie. Cel putin asa spune primarul Nicolae Robu, care a mers joi pe santier impreuna cu sefii Regio din Bucuresti.
Desi lucrarea facuta pe fonduri europene trebuia sa fie terminata la sfarsitul lunii mai, muncitorii Societatii de Drumuri Municipale nu au putut lucra o vreme, pentru ca… n-au avut materiale. Robu i-a scuzat in fata mai marilor de la Bucuresti.
Lucrarile au inceput in mai 2012, cu o investitie de aproape 15 de milioane de lei, din care aproape 11 vin de la Uniunea Europeana, iar restul din bugetul local. Conform proiectului de modernizare, strada Closca este extinsa la 4 benzi, iar trotuarele si pistele de biciclete sunt refacute, la fel si racordurile laterale. In plus, in urma lucrarilor in zona vor fi 4 statii noi pentru mijloacele de transport in comun.
La inceputul lunii aprilie, primarul a mers in vizita pe santiere, dar nu prea i-a gasit pe cei de la SDM la lucru. Motivul era cunoscut, dar l-a dezvaluit abia acum, cand le-a luat apararea celor de la Societatea de Drumuri Municipale in fata reprezentantilor Regio din Bucuresti.
„Lucrarea este putin in intarziere, dar nu este o intarziere foarte mare. Ar fi trebuit sa fie finalizata la sfarsitul lunii mai, din pacate trebuie sa recunoastem ca a fost un interval de timp in care nu s-a lucrat cum trebuie. Firma care executa lucrarea a avut dificultati de ordin financiar, n-a fost in masura sa-si achizitioneze bitumul si alte materiale. Eu vorbesc deschis, au mai fost si mentalitati necorespunzatoare, lumea a crezut ca merge si cu chiulul, societatea fiind a primariei, am putut interveni. Pe de o parte, am facut o injectie de capital si am scos societatea din impasul in care se afla, pe de alta parte am pus presiune asupra conducerii si am mers chiar pana la muncitori, cu vizite pe teren, pe nepregatite, si lucrurile au inceput sa se miste”, a explicat Robu, privind cum cativa drumari de la SDM intind bitumul pe trotuarul de peste drum.
Daca vremea se mentine buna insa, lucrarile ar putea fi gata la sfarsitul lunii iunie, ne asigura tot primarul. Daca nu-s gata, nu-i tragedie, mai sunt la dispozitie 5 luni suplimentare, fiind proiect cu fonduri europene.
„Termenul pe care l-am fixat pentru SDM este sfarsitul lui iunie. Este o luna de intarziere, dar noi avem la dispozitie 5 luni suplimentare, insa punem presiune pentru finalizarea lucrarii pana la sfarsitul lui iunie. Suntem in masura sa spunem ca daca vremea va fi buna nu vor mai fi blocaje si in perioada urmatoare, nu as vrea sa spun ca neaparat pana la sfarsitul lunii iunie, dar in perioada urmatoare, nu foarte prelungita, lucrarea va fi finalizata. Speram ca la sfarsitul saptamanii viitoare sa se poata turna primul strat de asfalt pe un alt tronson si speram ca se va finaliza pe toata aceasta portiune turnarea asfaltului pe trotuare, incat sa dispara praful din zona. Stim ca in practica nu e usor sa-ti atingi obiectivele in termenele fixate, ca mereu intervin lucruri neprevazute. Pana la una alta, in urma cu mai multi ani, aceasta strada era una dintre cele mai prapadite ale orasului. Or, intr-o perioada scurta de acum incolo va fi o strada model. Si cred ca asta este pana la urma important. Vom uita sincopele, vom uita disfunctiile care au aparut pe parcurs”, a completat Robu.
Mai este insa ceva de lucru la strada Closca. Cei de la SDM nici nu au apucat sa toarne asfalt pe un tronson destul de mare, de la intersectia cu Biserica pana la sensul giratoriu de dinainte de Piata de Gros.
„Mai este inca un tronson, deocamdata este doar pietris pe el, mai e de lucru la trotuare, pana la capat. Mai sunt lucrari de pietruire, tasare si asfaltare, dar cea mai mare parte a lucrarilor sunt de asfaltare, si la trotuare, si la carosabil. Avem portiuni pe care nu s-a asfaltat inca nimic, doar s-a pregatit infrastructura. Daca vremea este prielnica si tinand seama ca nu mai avem acele dificultati financiare la companie, lucrarea poate fi terminata. Ce a fost anevoios, lucrul la borduri, va dati seama, pana montezi atatea bucati de bordura, pana disloci pamant din spatiul verde si amenajezi trotuarele, pana aduci cantitati uriase de pietris, tasezi, e nevoie de mult timp. Toate aceste etape au fost consumate deja. Asfaltarea este o lucrare foarte scumpa, dar nu necesita foarte mult timp”, a tinut sa precizeze primarul Timisoarei.
Prezent langa primar a fost si un reprezentant al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, Catalin Surdeanu, seful Autoritatii de Management pentru Programul Operational Regional, care a aflat ca primarul Timisoarei are si experienta santierelor.
„Eu am experienta santierelor si stiu cat de greu este sa realizezi lucrari in domeniul constructiilor. Dincolo de faptul ca ai dificultati cu forta de munca, cu mentalitatea oamenilor, apar si o multime de elemente neprevazute, aproape intotdeauna: ai sapat si ai dat de o conducta, de un canal, care nu figurau in nicio documentatie, asta te bulverseaza! Se produce automat cateva saptamani de decalaj fata de planificarea pe care ti-ai facut-o, iti vine o perioada meteo favorabila fata de estimarile initiale, iti intervine alta perioada de decalaj, nu trebuie sa luam lucrurile in tragic, dar atunci cand e vorba de delasare, de nemunca, de dezinteres, atunci trebuie sa fim vehementi si fermi in deciziile luate, sa-i sanctionam pe cei ce nu inteleg ca nu au voie sa bulverseze orasul, sa creeze neplaceri cetatenilor datorita abordarii lor superficiale”, a mai spus Robu.
Concluzia sefului Autoritatii de Management pentru POR a fost clara: „Polul de crestere Timisoara este chiar la supracontractare, avem peste suta la suta proiecte depuse, implementarea este una satisfacatoare”.
CITESTE SI: Muncitorii SDM trag chiulul de la lucrari pe strada Closca din Timisoara, pe bani europeni
FOTO: Virgil Simonescu