In august 2017, dupa vizite cu presa pe santier in care s-au rastit la constructori, ministrul Razvan Cuc si Stefan Ionita, seful Companiei de Autostrazi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini Impregilo pentru sectiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva, singura bucata care acum lipseste de la Sibiu la Nadlac si care este estimata la 300 de milioane de euro.
Acum, constructorul a castigat la Curtea Internationala de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit ca fostul contract inca e in vigoare, intr-un moment in care CNAIR incearca cu disperare, pe ultima suta de metri, sa contracteze lucrarile la tuneluri pentru a nu fi nevoita sa dea banii europeni inapoi pe toata autostrada Lugoj – Deva.
Rezilierea contractului pe A1 Lugoj – Deva Lot 2 si balbaiala eterna cu tunelurile
In vara lui 2017, dupa ce la inceputul anului a incercat fara succes sa schimbe strategia CNAIR si sa renunte la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se stiau, practic, dinaintea contractarii lucrarilor pe Lotul 2), ministrul Razvan Cuc (PSD) si seful CNAIR de atunci Stefan Ionita au tot facut vizite pe santierul lotului 2 Lugoj – Deva in care s-au plans in fata presei de constructor.
Pe 10 august 2017, CNAIR anunta rezilierea partiala a contractului pe lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva, o decizie catalogata de societatea civila drept „o masura de cosmetizare a ministrului Transporturrilor” si de a evita o decizie transanta privind tunelurile.
Trebuie precizat ca pana la acel moment Compania de Autostrazi ceruse constructorului Salini sa realizeze proiectul tehnic pentru sectiunea cu tuneluri (desi contractul semnat initial nu prevede asa ceva), dar apoi nu l-a mai platit si a schimbat strategia: a licitat abia in 2019 proiectarea si executia tunelurilor. Licitatie care e blocata de aproape un an.
Nota de plata: 50 de milioane de euro daune
Acum, aproape trei ani mai tarziu, Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris a decis sa dea dreptate constructorului italian in problema rezilierii contractului si, practic, obliga CNAIR sa plateasca daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte cateva milioane de euro cheltuieli de judecata, informeaza Ziar de Hunedoara.
„Declara ca Contractul este inca in vigoare;
Declara ca plata pentru lucrari modificate si suplimentare si elemente ale lucrarilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibila;
Acorda plata TVA la rata de 19% pentru certificarile 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 si 5;
Acorda daune-interese, reprezentand suma de 232.318.809,33 RON (incluzand dobanda pana la 31 martie 2020), care sa fie platite de Parata Reclamantei;
Acorda dobanda calculata din ziua in care devin scandente daunele-interese pana la plata integrala, la rata de baza Bancii Nationale a Romaniei +8%;
Dispune ca Parata va plati Reclamantei 2.069.291,30 GBP si 67.327,52 EUR si 3.020.270,24 RON, reprezentand cheltuieli de judecata si reflectand succesul relevant al Reclamantei;
Dispune ca Parata va plati Reclamantei 142.855 USD, reprezentand cheltuili de arbitraj;
Respinge toate celelalte revendicari si cereri reconventionale”, se arata in decizia Curtii Internationale de Arbitraj.”
Decizia este definitiva din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe intr-o instanta de judecata – un proces care ar putea dura mult timp.
Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2 a fost contractata in 2013 cu constructorul italian Salini, iar in acelasi an Agentia de Protectie a Mediului aproba un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar in proiectul original, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele in doua.
Tunelurile „pentru ursi”, cum au mai fost ele numite in presa, au fost adaugate astfel incat coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zona sa nu fie afectate si sectionate, practic, de noua sosea de mare viteza.
Practic CNAIR si constructorul stiau din primele momente ca proiectul nu se poate derula conform contractului initial, dar au taraganat situatia nepermis de mult.
CNAIR a improvizat o decizie si a cerut in 2015 constructorului sa faca un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a sucit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv ca „sunt prea scumpe” – lucru neacceptat, in special la nivel european.
Astfel, in vara lui 2017 a decis rezilierea partiala pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include si zona de tuneluri.
Abia in 2019 CNAIR a scos la licitatie restransa proiectarea tehnica si executia tunelurilor: 9,13 km de autostrada din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu doua benzi pe sens si banda de urgenta. Costul total: 296 milioane de euro.
Nici pana azi nu au fost contractate lucrarile, in conditiile in care executia ar dura in realitate cativa ani buni.
Mai multe AICI.
UPDATE: Ministrul Transporturilor, Lucian Bode: Am demarat procedurile de contestatie in anulare la hotararea Curtii de Arbitraj de la Paris in privinta autostrazii Lugoj-Deva
Autoritatile anunta ca au facut demersurile pentru a contesta decizia Curtii de Arbitraj de la Paris, in urma careia statul roman ar trebui sa plateasca daune de aproximativ 50 de milioane de euro.
„Informaţia am primit-o şi eu în urmă cu câteva zile de la Compania de Drumuri. Practic, Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, printr-o hotărâre, stabileşte în legătură cu acest lot de autostradă câteva lucruri. Dincolo de suma pe care statul român este obligat să o plătească constructorului, aproximativ 50 de milioane de euro, mai stabileşte ceva. Declară că contractul este în vigoare şi mai declară că încetarea parţială a contractului de către Companie a fost abuzivă şi nelegală. Eu cred că statul român trebuie să uzeze de toate pârghiile pe care le are pentru a opri punerea în aplicare a acestei hotărâri. Noi deja am demarat procedurile de contestaţie în anulare la această hotărâre şi am speranţa că, printr-o implicare şi printr-o apărare serioasă a intereselor statului român, putem să întoarcem această hotărâre”, a afirmat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, citat de Agerpres.
Ministrul Transporturilor a mai explicat ca este vorba despre a doua instanţă, întrucât în prima instanţă România a câştigat, însă, ulterior, „niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român”.
Citeste mai mult AICI.