TIMISOARA. Fenomenul street food a pătruns deja tot mai mult în România și pare să capete o popularitate fulgerătoare, la fel cum se întâmplă deja în afara granițelor țării. Dacă în urmă cu 3 ani vorbeam de vendori care își făceau curaj să încerce rețete originale și să pătrundă pe piața de la noi, astăzi vorbim de sute de mii de oameni care le savurează la festivaluri dedicate mâncării stradale și sunt abonați la cele mai bune food truck-uri din țară.
Conceptul a apărut pentru prima oară în Asia, unde mâncarea proaspătă preparată rapid la fiecare colț de stradă este aproape un stil de viață. Avântul pe care l-a luat în America a devenit apoi o adevărată piață cu competitori care mizează pe influențe din toate colțurile lumii sau se specializează pe un fel anume. Această modă a ajuns treptat și în Europa, iar România nu este o excepție, oamenii fiind încântați de felul în care se pot bucura de gusturi și savori unice în lume, după ce au încercat o mâncare gătită atât cât trebuie, cu ingrediente proaspete, chiar în fața lor și în timp record. Astfel, a apărut și cel mai mare eveniment de street food din Europa, The Carnival, care este mai multe decât un festival gastronomic, este un adevărat fenomen.
Dar cum au apărut aceste evenimente și cum am ajuns astăzi să ne plasăm pe harta capitalelor europene de street food?
„Prima ediție a fost de fapt doar o zonă de street food în Bucharest Gourmet Festival, zonă în care au intrat primele 10 food truck-uri din România la vremea aceea (iunie 2016). De la primul festival de street food organizat de noi in Bucuresti, tot în 2016, industria s-a dezvoltat la un număr impresionant de peste 300. În 2016 au fost 3-4 festivaluri culinare doar în București și în Cluj, în 2018 au fost peste 40 în întreaga țară, dintre care 12 organizate de Gourmet Entertainment”, declară Florin Itu, organizator de evenimente street food.
Inițial, festivalurile au avut loc la Constanța, Mamaia și Vama Veche, iar în 2018 activitatea s-a extins și în Craiova, Ploiești și Pitești. Audiența a crescut de la an la an, ajungând de la 50.000 de persoane în 2016 la peste 110.000 de persoane în 2018, ceea ce pune The Carnival pe scena marilor evenimente culinare europene.
„The Carnival a început în 2016 sub numele Bucharest Street Food Festival, cu un număr de 50 de comercianți, dintre care aproape 40 de food truck-uri, și a ajuns în 2018 la un număr de peste 100 de comercianți, dintre care peste 90 de food truck-uri. Din punct de vedere muzical, am evoluat de la două scene în 2016 la 5 scene în 2018, inclusiv o scenă dedicată chefilor bucătari, unde alături de starurile gastronomiei românești, precum Adi Hădean, Joseph Hadad, Nicolai Tand sau Alex Petricean, am avut onoarea să o avem ca oaspete de seamă pe Elena Arzak, Best Female Chef in the World, galonată cu 3 stele Michelin”, a completat Florin Itu.
După trei ediții de succes, care au strâns peste 300.000 de bucureșteni la un maraton al gastronomiei și al distracției, pe ritmurile a zeci de artiști locali și internaționali, The Carnival ajunge și la Timișoara și promite a fi un adevărat fenomen pentru zona de Vest a țării. Inspirat de tot ceea ce este nou în afară și mereu adaptat la tendințele, putem spune că România are cu ce să se laude pe scena gastronomiei europene.