Singapore, Tanzania, Seychelles, Republica Dominicana, Creta sau Rhodos sunt doar cateva dintre destinatiile alese, in acest an, de romanii cu venituri peste medie pentru petrecerea vacantei. Evident, pretul platit nu a fost deloc mic. Dimpotriva. Printre cele mai scumpe vacante vandute in 2010 se numara o croaziera de 103 nopti, cu pensiune completa.
Tariful a fost 63.000 de euro pentru doua persoane, cu plecare din New York (practic, cei doi au platit o alta mie de euro pentru biletele de avion pana in Statele Unite). Itinerariul a cuprins, printre altele, insulele Barbados, Mauritius, Canalul Suez, metropolele Rio de Janeiro, Montevideo, Sydney, Dubai, iar la intoarcere, petreceri in Monaco si Barcelona. Vacanta a fost contractata de la Perfect Tour, agentie care in 2010 a vandut peste 2.000 de vacante de lux.
„Cand e vorba de o destinatie de lux, nu se poate spune ca este ceva predilect. Turistii aleg de la Seychelles si Mauritius pana la Tenerife si Paris. Cauta mai mult luxul, pentru ca vor sa se simta foarte bine“, spune Corina Pacuraru, general manager al agentiei.
Exotica a fost si o vacanta de 26.000 de euro in Tanzania, contractata tot de un cuplu. Sejurul a fost de 14 zile, iar turistii s-au plimbat din Kilimanjaro pana in Zanzibar si au fost cazati in hoteluri de patru si cinci stele. „In totalul cifrei de afaceri a agentiei noastre (2,1 mil. euro in 2010 – n.red), vacantele de peste 3.000 de euro reprezinta circa 40%“, declara Sorin Stoica, CEO al agentiei Eturia.
Preturi in scadere, clienti mai multi
Potrivit lui Traian Badulescu, consultant pe turism in cadrul ANAT, in 2010, tariful mediu al unei vacante de lux a fost de 2.500 de euro, in scadere cu circa 10% fata de 2009. Insa, numarul celor care au contractat vacante a fost in crestere cu 10%. „Din totalul de un milion de turisti care au ales vacante in afara tarii, 2% au optat pentru un concediu de lux“, spune Badulescu.
Un calcul dupa tariful mediu mentionat mai devreme indica o valoare a vacantelor scumpe vandute in 2010 de 50 de milioane de euro, reprezentand aproximativ 15% din incasarile pe segmentul outgoing, in conditiile in care suma medie cheltuita pe un sejur a fost de 400-500 de euro.
„Clientii vacantelor de lux nu sunt foarte multi, dar din punctul de vedere al veniturilor ei reprezinta o pondere importanta in categoria leisure“, mentioneaza Corina Pacuraru, amintind ca turistii cu venituri ridicate calatoresc de cel putin trei-patru ori pe an.
Un alt concediu scump vandut in 2010 a avut ca destinatie Turcia, pretul achitat de client fiind de 43.000 de euro. Ce-i drept, vorbim de un sejur de 11 nopti pentru o familie formata din patru adulti (parinti si bunici), doi copii si o bona. Pachetul a inclus transport cu avionul, transferuri, cazare la un hotel de cinci stele cu ultra all inclusive si asistenta turistica.