TIMISOARA. Lansata la inceputul lunii februarie si apoi blocata, dupa ce o firma a depus contestatie la caietul de sarcini, in sfarsit licitatia pentru cumpararea de tramvaie noi, pe baterii, care sa aiba autonomie cat mai mare, pe care Primaria Timisoara vrea sa le cumpere, pe bani europeni, a fost incheiata si trece in faza evaluarilor.
Trei firme, printre care si VFU Pascani, cea care a blocat licitatia, s-au aratat interesate sa construiasca tramvaiele, dupa specificatiile cerute de municipalitate.
Pe langa cei de la Pascani, turcii de la Bozankaya Otomotiv Mak si polonezii de la Pojazdy Szynowe Pesa au depus oferte pentru a furnizarea de tramvaie noi catre Timisoara.
Licitatia a fost lansata pentru 16 tramvaie, iar valoarea contractului este estimata la peste 40 de milioane de euro fara TVA, aceasta insemnand mai bine de 2,5 milioane de euro/bucata. E prevazuta insa si o suma mai mare, de peste 100 de milioane de euro, pentru situatia in care municipalitatea decide sa suplimenteze numarul de garnituri si sa achizitioneze 40 de tramvaie.
In urma cu aproximativ doua saptamani, consilierii locali si-au dat si ei acordul asupra a doua proiecte in urma carora parcul Societatii de Transport Public Timisoara sa poatea primi aceste tramvaie nou noute, in serii de cate 7.
In raportul de specialitate al Hotararii de Consiliu este prevazuta si cumpararea de diferite echipamente.
„Achizitia va cuprinde si urmatoarele, care vor fi incluse in pret: amenajari, dispozitive, echipamente, scule specifice tipului de tramvai oferit, necesare pentru reparatia si mentenanta tramvaielor la S.T.P.T., strung de rectificat profil bandaj si accesoriile si dispozitivele necesare functionarii acestuia, precum si profilograf electronic in vederea masurarii, montorizarii si controlului profilului bandajului, scolarizarea si atestarea personalului S.T.P.T., asigurarea reprezentantei de service in regim permanent la sediul S.T.P.T. pe toata perioada de garantie, materiale consumabile si piese de schimb necesare pentru procesul de mentenanta in perioada de garantie, stoc de piese de schimb si subansamble, consumabile in regim de custodie la S.T.P.T., consultanta tehnica pentru amenajarea logistica, dotari cu echipamente si dispozitive (specifice tipului de tramvai achizitionat), scolarizarea si atestarea profesionala a personalului, sprijin pentru avizarea si certificarea in vederea desfasurarii activitatii de catre autoritatile competente: AFER, BRM, ISCIR, etc. ce vor fi realizate pana la furnizarea primului tramvai„, se mai arata in raportul de specialitate.
In perioada urmatoare, reprezentantii Primariei Timisoara vor proceda la analizarea ofertelor depuse de catre cele trei firme, urmand sa anunte si un castigator al licitatiei.
Va reamintim, Electroputere VFU Pascani s-a ocupat de transformarea unora dintre batranele tramvaie ale Timisoarei in actualele garnituri Armonia.
Turcii de la Bozankaya Otomotiv Mak vin cu experienta unei companii care fiinteaza de 30 de ani si e recunoscuta pentru inovatiile in dezvoltarea unor produse prietenoase cu mediul.
Pesa este cel mai mare producator de trenuri al Poloniei si furnizeaza servicii de modernizare, mentenanta, reparatii de material rulant. E un simbol al industriei poloneze moderne, achizitionat de stat.
In Romania, Pesa a mai livrat tramvaie in Cluj-Napoca. Este vorba de un lot de 12 garnituri achizitionate in 2012, la pretul de 1,4 milioane euro fara TVA.
Valoarea contractului pentru Timisoara pe care toti acesti producatori il ravnesc este estimata la peste 40 de milioane de euro fara TVA, aceasta insemnand mai bine de 2,5 milioane de euro/bucata. E prevazuta insa si o suma mai mare, de peste 100 de milioane de euro, pentru situatia in care municipalitatea decide sa suplimenteze numarul de garnituri si sa achizitioneze 40 de tramvaie.
Evaluarea ofertelor va tine seama de pret, de mentenanta (costul reparatiilor si mentenanta pana la 1 milion de km), termenul de garantie si autonomia garniturilor.
Va reamintim, Primaria Timisoara a fost data in judecata tocmai de firma Electroputere VFU Pascani care solicita 750.000 de euro, reprezentand cheltuieli neprevazute in timpul operatiunii de modernizare a 16 dintre tramvaiele Armonia. Aceeasi firma a contestat si alte licitatii din tara pentru cumpararea de tramvaie, la Ploiesti, Braila si Galati.
Tramvaiele vechi care circula acum in Timisoara au fost fabricate intre anii 1962 si 1973 si au depasit cu mult momenul la care puteau fi casate.