Opinia Timisoarei

S-Bahn de 2 miliarde de euro la Timisoara, bulevard de 8 km deasupra… metroului. Nicolae Robu, tot mai framantat de mutarea liniilor in subteran

TIMISOARA. Primarul Nicolae Robu nu se lasa! Edilul spune ca va face tot ce-i sta in puteri ca Timisoara sa aiba metrou, mai bine zis un S-Bahn, si sa beneficieze de o sansa unica, pe care nu multe orase o au: sa ingroape liniile de cale ferata si deasupra sa amenajeze un bulevard modern.

Primarul sustine ca a estimat, impreuna cu cativa specialisti, costurile necesare ducerii liniilor de cale ferata in subteran: ajung la 2 miliarde de euro. Bani pot veni doar de la Bruxelles, pentru ca  CFR-ul nu isi pune problema sa realizeze o asemenea investitie, in conditiile in care nici macar n-a fost in stare sa renoveze Gara de Nord din Timisoara.

Pe vremea fostei administratii, condusa de Gheorghe Ciuhandu, se vorbea despre ridicarea caii ferate pe estacada sau despre ducerea acesteia in afara orasului, insa aceste variante nu sunt pe placul primarului Nicolae Robu.

„Ridicarea pe estacada ar tine blocata zona, oricum. Castigul ar fi foarte mic. Disparitia liniei de cale ferata ar fi prin ducere in subteran si prin ducere undeva pe o cu totul alta ruta, departe de oras. Numai ca departe de oras in 2014 nu stim ce inseamna in 2030, poate sa insemne mijlocul unei aglomerari urbane formata din Timisoara si Arad. Noi trebuie sa gandim vizionar, sa ne uitam pe termen lung ce s-ar putea intampla, fara ca asta sa insemne ca neaparat se va si intampla ceea ce putem vedea noi. Dar, daca ne uitam la modelele de dezvoltare din alte parti si nu foarte departe fiind Germania, atunci putem vedea ca acolo s-au creat aglomerari urbane pe sute de kilometri. Nu mai exista granita intre un fost oras chiar mai mare ca Timisoara si un alt oras si mai mare ca Timisoara. Pur si simplu s-au unit, chiar daca si-au pastrat identitatea, denumirea. Dar pe teren este o aglomerare urbana. Aici ar fi problema daca muti liniile mai departe, mai departe este foarte relativ. Fiti convinsi ca atunci cand liniile de cale ferata au fost pozitionate pe aici, ele erau in afara orasului, erau la periferia orasului de atunci, dar iata ca acum sunt chiar la mijlocul orasului”, a explicat primarul Nicolae Robu.

Primarul sustine ca il framanta extrem de tare ingroparea liniilor de cale ferata in subteran si amenajarea unui bulevard demn de un oras european la suprafata. Mai mult, el considera ca Primaria Timisoara ar putea fi partener eligibil la proiect, fondurile principale venind insa de la Bruxelles.

„Sa ai un bulevard pe 7-8 kilometri lungime – aproape ca diagonala Barcelonei – sanse de genul acesta nu au multe orase. Pentru Timisoara este o sansa. In Bucuresti sa se faca un bulevard de dimensiuni apreciabile a fost nevoie sa se faca demolari, mutari de biserici, sa se distruga monumente. Timisoara are de-a gata, are pe tava o astfel de sansa. N-ar fi pacat ca ea sa fie irosita? Eu m-am tot dus in zona si m-am framantat, am facut exercitii de imaginatie, de la un capat pana la altul… atunci devine chiar foarte incitanta aceasta idee si nicidecum una care sa fie lansata asa intr-o discutie si asa abandonata. Costurile vor fi recuperate cu varf si indesat. O spun toti specialistii, eu am vorbit cu arhitecti din Barcelona. Nu se pune problema sa se faca decat cu fonduri speciale europene, nu are Romania banii pentru asa ceva, din pacate. Despre CFR ce sa mai vorbim, la Gara de Nord a fost si o situatie nefericita. Dar aici noi venim ca parteneri, nu e nicio problema, venim cu tot know-howul necesar, cu aport. Evident ca noi putem fi parteneri eligibili pe un astfel de proiect, pentru ca suntem parteneri ai lui in mod indubitabil si avem toata disponibilitatea de implicare, dar aici avem nevoie de o informare foarte buna si de sustinere, pentru ca fonduri de tipul acesta se aloca direct la Bruxelles”, a mai spus Robu.

Estimarile primarului arata ca ar fi nevoie cam de 2 miliarde de euro pentru mutarea liniilor in subteran, bani la care se adauga o alta suma pentru amenajarea bulevardului de la suprafata. Nicolae Robu sustine ca ar fi nevoie de o investitie privata. Toate acestea se regasesc in noul PUG al Timisoarei. Greu de crezut insa ca in urmatorii ani vor fi si realizate.

„Eu am facut o estimare plecand de la investitia in metroul din Bucuresti, am vorbit cu unele persoane, ar fi nevoie de 1,5 – 2 miliarde de euro, complet, deci pe toata lungimea si inclusiv ducerea in subteran. In subteran, daca tot s-ar face amenajarea pentru a avea transportul feroviar, s-ar putea face si amenajarea acelor statii incat sa folosim liniile pentru transport public urban. Acesti bani insemnau doar ducerea in subteran si eliberarea suprateranului. Mai departe, investitiile de realizare a bulevardului vor fi private. Adica municipalitatea realizeaza retelele de utilitati. Schita este facuta, apare in noul PUG cu 3 benzi pe sens, piste de biciclete, piste de alergare, piste pietonale, 3 randuri de arbori pe fiecare parte, este un bulevard superb”, a conchis Robu, usor ganditor.

CITESTE SI:

Robu a calculat nota de plata pentru ingroparea liniilor de cale ferata de catre CFR si amenajarea unui bulevard deasupra metroului la Timisoara

Din visele lui Nicolae Robu: S-Bahn pana la aeroport, biciclete de inchiriat pentru pasageri si piste pana in Timisoara. Dar si o autogara

Primarul Nicolae Robu vrea sa faca METROU la Timisoara!? Viseaza sa mute in subteran calea ferata care taie orasul

Exit mobile version