TIMISOARA. Dupa delegarea gestiunii serviciilor publice de transport persoane catre Asociatia de Dezvoltare Intracomunitara Societatea Metropolitana de Transport Timisoara, condusa de Ioan Goia, au inceput problemele la STPT, societate care inainte de acest moment ajunsese chiar pe profit in urma unui amplu program de redresare respectat ca la carte.
In luna octombrie a fost innoit contractul dintre cele doua societati si adaugate clauze. Au ramas insa in suspensie o serie de plati pe care SMTT trebuia sa le faca catre STPT inca din iunie, in baza vechiului contract, bani pe care Ioan Goia refuza sa ii achite.
Dupa ce in decembrie, angajatii au fost la un pas sa ramana cu salariile neplatite, intrucat SMTT-ul lui Goia a refuzat sa vireze banii catre STPT, acum oamenii sunt iarasi restanti la incasarea lefurilor. Asta in timp ce angajatii SMTT ar fi primit prime de sarbatori in valoare de 2.000 de lei fiecare. Mai mult, nu au fost achitate facturile catre furnizorii de piese de schimb pentru tramvaie, autobuze si troleibuze, dar si catre cei care asigura combustibilul, respectiv curentul electric.
Reprezentantii STPT nu au reusit sa ajunga la o intelegere cu SMTT, astfel ca exista pericolul blocarii activitatii. Poate chiar ca angajatii sa opreasca lucrul la un moment dat, iar asta ar insemna ca mijloacele de transport in comun sa ramana in depou.
„Facem un apel public către Asociatia de Dezvoltare Intracomunitară Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, prin care dorim să fie respectați termenii financiari ai contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria de competență a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară, prin atribuire directă către Societatea de Transport Public Timișoara.
Conform contractului amintit, SMTT are obligația de a vira către STPT sumele de bani necesare pentru serviciile de transport public oferite în cursul anului 2020 și începutul anului 2021. În ciuda demersurilor legale întreprinse de conducerea STPT pentru achitarea sumelor restante începând cu luna iunie 2020, SMTT nu a oferit niciun răspuns. Achitarea datoriilor de către SMTT este vitală pentru a asigura serviciile de transport public în Timișoara. În caz contrar, vom ajunge în imposibilitatea de a oferi transportul public din Timișoara la standarde normale. Neachitarea sumelor restante de către SMTT a dus la nedorite întârzieri salariale față de angajații STPT și la imposibilitatea de a achita facturile către furnizorii de combustibil, energie electrică și piese de schimb.
Începând cu luna decembrie 2020, conducerea STPT a făcut eforturi considerabile pentru achitarea salariilor angajaților și pentru plata unei părți din facturile restante față de furnizorii de combustibil, energie electrică, piese de schimb pentru mijloacele de transport în comun, cu unele întârzieri. Fără aceste eforturi, calitatea transportului public ar fi avut de suferit, călătorii noștri fiind cei mai afectați.
În baza contractului de delegare atribuit către SMTT, solicităm respectarea termenilor legali ce se regăsesc în acest contract, dar și disponibilitatea partenerilor noștri la un dialog constructiv, în centrul căruia să se afle călătorul care apelează la serviciile noastre„, au transmis reprezentantii STPT.
Conducerea Societatii de Transport Public Timisoara a precizat pentru opiniatimisoarei.ro ca numai de pe contractul vechi are de incasat aproximativ 2 milioane de lei de la SMTT-ul condus de Ioan Goia.
„Fac al nu stiu catelea apel, atat oficial, cat si pe baza adreselor facute de-a lungul timpului. Vreau societatea sa incaseze datoriile de pe vechiul contract, sunt undeva la aproximativ 2 milioane de lei de incasat si nimeni nu raspunde la nimic. Le-am facut adrese, notificari, am incercat pe toate caile posibile, corecte, elegante, de buna intentie. Nimeni nu spune nimic. A spus conducerea SMTT ca nu s-au incasat banii de la primarii. Mi-e greu sa cred acest lucru. Nu discutam de noul contract. Vorbim de contractul trecut, unde nu ni s-au achitat banii. Nu ma refer la Primaria Timisoara, ei ne-au dat si ieri niste bani. Avem intarzieri salariale, neplata energie si combustibil. De cand avem un contract pe prestare de transport cu SMTT totala, noi avem probleme din toate punctele de vedere, al activitatii generale. Nu avem probleme cu Primaria Timisoara, problema noastra este cu Asociatia.
Eu n-am platit salariile. Trebuia sa le platesc vineri si azi e miercuri. Din 30 noiembrie am intarzieri salariale.
Am restante la motorina de 1 milion lei, la energie imi intra a doua factura. Eu am tot facut cereri de amanare de plati. Abia ieri am reusit sa platim la motorina, la factura scadenta in 4 ianuarie. Eu n-am mai platit furnizorii de piese de nu stiu cat timp.
Noi facturam catre ei prestatia de transport si ei factureaza catre primarii. Noi avem 18 milioane de lei facturati, pe noul contract.
9 milioane de lei am datoriile comerciale ale societatii. Am primit 414.000 de lei de la Primarie, doar avansurile salariale le am 1.34 milioane de lei. Aici era termen 30 ianuarie, trebuiau date vineri salariile. Abia maine reusesc sa platesc soferii si vatmanii, numai personalul de bord„, a explicat pentru opiniatimisoarei.ro Nicolae Bitea, directorul STPT.
Ioan Goia nu a raspuns la telefon pentru a oferi la randu-i o explicatie pentru situatia in care s-a ajuns.
Un alt scandal izbucnea la inceputul acestui an cand pensionarii, elevii si studentii aveau sa fie pusi pe drumuri in plina pandemie de acelasi Ioan Goia pentru a-si valida abonamentele de transport subventionate, intrucat acesta refuza sa achite catre STPT contravaloarea lor daca nu sunt activate luna de luna.
La acel moment, primarul Timisoarei Dominic Fritz a spus ca nu doreste sa se amestece in relatiile contractuale dintre cele doua societati, cerand imperativ ca cele doua entitati sa ajunga la o intelegere.