TIMISOARA. Mult asteptata autostrada care sa ne lege de Belgrad, Timisoara – Moravita, al carei Studiu de Fezabilitate se va finaliza in scurt timp, a fost subiectul unor noi discutii intr-o comisie mixta formata din specialisti sarbi si romani, chiar in aceasta saptamana.
Acest lucru a fost facut cunoscut la Timisoara de catre ministrul Transporturilor aflat intr-o noua vizita pe santierul Centurii Sud.
Sorin Grindeanu a precizat ca partea sarba isi doreste ca Romania sa se ocupe de amenajarea noului punct de trecere frontiera de pe autostrada pentru ambele state. Or asta inseamna o cheltuiala uriasa, cu care ministrul Transporturilor nu este de acord.
„Am semnat in urma cu 2 ani cu omologul sarb. Sunt angajamente la nivel de stat. Marti, a mai avut loc o comisie mixta, s-a discutat foarte mult despre punctul de trecere frontiera, s-a ajuns la un acord care, in acest moment, nu ma multumeste. Ar cam trebui cam toate sa le facem noi, pe zona de trecere a punctului de frontiera. Asta e acordul de acum, la concluzia asta s-a ajuns.
Sa nu va mire ca o sa merg cu drumul expres pana la Moravita. E tinta mea, sa merg cu drumul expres de la intersectia de la Albina, care se va lega in autostrada A1, sa mergem pana in adiacenta comunei Moravita, sa facem descarcarea, si sa discutam punctul de trecere.
Stiti cat costa punctul de trecere al frontierei? E 400 de milioane de lei. Ramane de discutat. Pe mine ma intereseaza in primul rand sa merg cu drumul pana la Moravita. Punctul de trecere il discutam dupa„, a precizat Sorin Grindeanu.
Va reamintim, soseaua de mare viteza Timisoara Moravita, de 73 km, care va trece pe langa 14 localitati, are deja Acordul de Mediu.
„In cadrul sedintei Comitetutului de analiza tehnica din data 07.03.2024 Agentia pentru Protectia Mediului Timis a luat decizia de emitere a acordului de mediu, pentru proiectul “AUTOSTRADA TIMISOARA ” ( faza studiu de fezabilitate) propus a fi amplasat in extravilan/intravilan UAT Remetea Mare, Recas, Bucovat, Mosnita Noua, Giroc, Sacosu Turcesc, Padureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravita, domeniul public si/sau privat al UAT si in proprietatea privata a persoanelor fizice si/sau juridice, judetul Timis.
Lungimea traseului este de 73 km si include punctul de trecere a frontierei cu Republica Serbia. (…)
Proiectul propus se suprapune partial cu siturile Natura 2000 ROSCI0109 Lunca Timişului şi ROSPA0128 Lunca Timişului si se afa in vecinatatea rezervatiei naturale RONPA0755 Arboretumul Bazos (la aproximativ 400m); Realizarea proiectului nu va afecta integritatea retelei Natura2000 si terenuri naturale cu valoare ecologica ridicata sau zone cu areale naturale ce pot reprezenta habitat pentru diverse specii, urmand a se respecta masurile de protectie stabilite prin avizul Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate„, au transmis acum aproape doua luni reprezentantii APM Timis.
Ministrul Transporturilor spunea ca licitatia pentru proiectarea si executia drumului ar putea incepe in acest an.
Sorin Grindeanu a precizat recent si ca autostrada Timisoara – Moravita ar putea fi construita cu fonduri europene, fiind parte din cel mai scurt traseu al culoarului paneuropean Gdansk – Salonic.
A fost deja depusa cererea de finantare prin Programul CEF Mobilitate Militara, program prin care Comisia Europeana finanteaza proiecte interne precum reabilitarea unor poduri pe Drumurile Nationale care trec pe langa baze militare, precum și proiecte transfrontaliere. Este vorba de peste 260 de milioane de euro, din care 133 de milioane fonduri europene.
Conform documentatiei pentru viitoarea Autostrada care sa lege Timisoara de Belgrad, realizata de firma Egis, traseul va avea mai multe noduri rutiere care vor asigura urcarile si iesirile de pe soseaua de mare viteza, respectiv conexiunea cu A1 de la Remetea Mare, Albina, Timisoara Sud (cu viitoarea Centura), Padureni, Voiteg si Moravita.
Nod Moravita
Totodata, in SF se regaseste salba de pasaje pentru traversare/subtraversare in punctele de intalnire cu drumuri nationale, judetene ori comunale.
Studiul prevede o multime de elemente tehnice privind teritoriul prin care va trece viitoarea Autostrada Timisoara – Moravita, ariile protejate, suprapunerea pe zone cu suprafete de padure, amplasarea dotarilor propuse, respectiv parcari de scurta durata si spatii de servicii, centre de intretinere si coordonare.
SF-ul pentru Autostrada Timisoara – Moravita, care ar urma sa realizeze conexiunea cu Serbia si sa fie legata de soseaua de mare viteza Belgrad – Vatin, conform unui memorandum semnat acum doua veri la Timisoara de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, si Tomislav Momirovic, ministrul Constructiilor, Transporturilor si Infrastructurii din Serbia, a fost majorat cu peste 16%, de la 8.727.474 lei fara TVA la 10.155.287 lei fara TVA, adica, la final va costa aproape 2 milioane si jumatate de euro cu TVA. Diferenta a fost luata din rezerva prevazuta in contractul de finantare cu bani europeni.
Demersul a fost justificat prin cele trei crize care au dus la instabilitatea din piata constructiilor: criza economica post – Covid, criza energiei si criza cauzata de conflictul militar din Ucraina, potrivit informatiilor din SEAP.
Termenul pentru finalizarea SF, care era initial 4 mai 2022, a fost prelungit de mai multe ori, ultima oara pana in toamna lui 2024.
Accesul in Serbia se va face printr-un punct de trecere a frontierei nou, ce se va afla la aproximativ 1,55 km fata de actuala vama de la Moravita.