TIMISOARA. O noua intalnire intre reprezentantii Primariei Timisoara si ai Elba, pe tema accesului tramvaielor la bucla de dupa Gara de Nord, marti dimineata. Aceasta dupa ce reprezentantii fabricii au interzis patrunderea garniturilor sustinand ca este vorba de un teren privat.
Intalnirea a fost un esec, iar cele doua parti n-au ajuns la nicio intelegere pentru deblocarea situatiei.
Directorul Elba Bogdan Cocian tine sa faca o serie de precizari dupa aceasta intrevedere scurta si fara rezultat cu conducerea Primariei Timisoara.
Directorul general al fabricii Elba spune ca de patru ani poarta discutii cu reprezentantii STPT pe tema liniei de tramvai, iar intre timp, Primaria Timisoara a intentat un proces fabricii si a contestat dreptul de proprietate pe acea bucata de teren pe care se afla linia de tramvai. Cocian explica faptul ca „sub bucla de intoarcere a tramvaiului, se afla o parte a fabricii, cu doua nivele subterane, continand procese tehnologice ale societatii, precum statia de epurare ale apei rezultate din procesul de galvanizare„.
„Terenul, conform legislatiei in vigoare, a fost semnalizat si ingradit corespunzator, pentru deschiderea santierului si derularea activitatilor de demolare a cladirilor. Ingradirea propriu-zisa s-a derulat la inceputul anului 2018. Discutiile cu conducerea STPT (fost RATT) au fost purtate inca de acum 4 ani, cu solicitarea de a reglementa situatia buclei de tramvai. Mesajele primite neoficial, sustineau ca exista un proiect al Primariei, de prelungire a liniei de tramvai, de pe Strada Garii pana la zona Solventul, urmand ca bucla de intoarcere de pe terenul Elba sa fie desfiintata. De peste un an de zile, STPT a fost notificata oficial cu privire la situatia existenta; STPT a transmis notificarea catre PMT; pana in prezent nu am primit un raspuns. Cu cateva luni in urma, PMT a dat in judecata Elba, nu pentru a solicita un drept de servitute pentru a asigura trecerea liniei de tramvai, ci pentru a contesta insusi dreptul de proprietate asupra terenului. Procesul se afla pe rol. In data de 25 septembrie Primaria a contactat reprezentantii Elba, solicitand accesul tramvaielor incepand cu data de 30 septembrie, odata cu deschiderea traficului rutier pe podul Dragalina. Elba a cerut indicarea temeiului legal al solicitarii si a declarat ca isi va apara dreptul de proprietate. Pentru a rezolva problema amiabil, am raspuns pozitiv atat in data de 28 septembrie, cat si in data de 1 octombrie, la invitatia domnului primar la o intalnire. In data de 28 sep, echipa Elba a fost prezenta la locul intalnirii insa echipa Primariei nu s-a prezentat. In data de 1 octombrie la ora 8:00, cele doua parti au fost prezente, Primaria solicitand preluarea in mod gratuit de catre municipalitate a terenului pe care intoarce linia de tramvai. Metionam ca Elba a donat deja drumurile construite pe propria cheltuiala la noul sediu din Parcul Industrial Freidorf„, explica Cocian.
Solutiile pe care reprezentantii Elba le vad pentru rezolvarea acestei probleme sunt doua.
„In ce priveste, terenul de sub bucla de tramvai, pozitia noastra a fost confirmata din nou in fata domnului primar; solutiile sunt doar cele legale: mutarea liniilor de tramvai sau exproprierea, conform procedurii legale. (…) Mentionam ca societatea Elba, pana in prezent nu a avut nicio situatie conflictuala cu administratia locala. Elba nu a dorit si urmarit crearea situatiei de conflict generate, dar in acelasi timp consideram inacceptabila intimidarea si folosirea unor mijloace de presiune publica ce afecteaza un drept de proprietate privata, cat si imaginea si reputatia societatii noastre„, mai sune Cocian.
La randu-i, primarul Nicolae Robu anunta ca municipalitatea va merge pana in panzele albe si va continua sa-si gaseasca dreptatea in instanta. Cere ordonanta presedintiala pentru ca tramvaiele sa poata circula pana cand judecatorii se pronunta in aceasta speta.
„Ne-am intalnit la ora 8.00, o delegatie a Primariei Timisoara si o delegatie de la Elba. La inceputul discutiei, domnul director mi-a spus ca ei doresc ca noi sa ne angajam sa retragem plangerea pe care am formulat-o in instanta. Noi am dat in judecata societatea pentru aceasta zona. Am raspuns imediat ca noi suntem dispusi sa retragem plangerea respectiva daca se termina aceasta confruntare intre noi pe tema accesului nostru pe propria proprietate. Dupa care dansul a cerut sa o ascultam pe doamna avocat care ii reprezinta.
Am fost uluit cand dansa a spus ca avem 1 din 3 posibilitati la dispozitie: sa facem expropriere si sa platim valoarea terenului, sa platim o chirie pentru ca trec liniile de tramvai pe proprietatea societatii sau sa cumparam terenul pe care trec liniile de tramvai.
Toate 3 variantele erau din zona mercantila. Eu m-am enervat, m-am ridicat si am spus ca nu retragem nicio plangere, noi avem o proprietate publica si trebuie sa ne dea dreptul sa ne folosim bunul public. Vom vedea ce stabileste instanta si m-am retras de la discutie.
Am cerut sa se solicite o ordonanta presedintiala prin care sa ne fie permis sa ne folosim bunul pana la pronuntarea instantei de judecata„, a spus primarul Nicolae Robu.
Primarul Timisoarei spune ca nicio secunda nu s-a gandit ca municipalitatea se va lovi de o asemenea situatie.
„Ei au pus gardul. Nu deranja pe nimeni. Domnul director Chis (directorul Directiei Tehnice, n.r.) a avut o discutie vineri, nu a fost o concluzie clara. Noi am crezut ca in mod rational si de bun simt, avand in vedere toata istoria, ca acolo au circulat tramvaiul, am considerat ca nu va fi nicio problema, ca gandul se va da jos in momentul in care noi dam drumul la trafic. Nu ne-a deranjat cu nimic acel gard. A fost total surprinzator. La solicitarea directorului Chis de a darama acel gard, care a fost facuta in 26 septembrie, subscrisa Elba ne-a cerut sa comunicam temeiul legal pentru a permite accesul tramvaiului. Ce sa mai zici? Ce sa facem noi? Sa ducem tramvaiul sa treaca peste pod, sa ajunga la bucla si sa se opreasca cu botul in gard. Oamenii astia se mai pot uita in ochii timisorenilor?„, spune primarul.
Edilul sef face trimitere la Hotararea de Guvern prin care compania a primit in proprietate si vecinatatile fabricii.
„Societatea Elba a fost privatizata prin metoda MEBO. Inteleg ca la privatizare s-au primit toate bunurile si dotarile din acel moment. Terenul a fost dat printr-o HG 834. Prin aceasta hotarare s-au dat in toata tara terenuri conexe cladirilor pentru a ajuta la desfasurarea activitatilor economice ce se intamplau in cladiri. Cand s-a pregatit documentatia pentru emiterea Hotararii de Guvern cu referire la societatea Elba, s-a intocmit un proces verbal si s-a transmis ce teren sa se dea si ce teren sa nu se dea. Am o copie dupa documentatia de atunci, in care se vede ca aceasta parcela, cu indicativul 17382/1, nu este trecuta ca fiind transferata catre societatea Elba, si nici o alta parcela 17383/1, care reprezinta o portiune, nu stiu cat de mare, din acea strada, strada care a fost candva drum public si avea numele de strada Bolintineanu. Eu nu stiu cum, la un moment s-a ajuns la inchiderea ei pentru a fi folosita ca drum de interior de societatea Elba. In documentatia suport pentru acea Hotarare de Guvern nu e prevazut sa se dea si strada catre societatea deja privata Elba. Am cerut colegilor sa pregateasca si o plangere penala si trebuie sa mergem pana la radacina sa vedem cum s-a emis acel HG, pentru ca in mod evident este incorect sa dai o strada unei societati care se privatizeaza, este incorect sa dai parcela, o nimica toata, e incorect sa o dai cuiva cand pe ea e marcata o linie de tramvai, o bucla atat de importanta.„, precizeaza primarul Timisoarei.
VIDEO: George Stefanita
Va reamintim, luni dimineata, la momentul redeschiderii traficului pe Podul Dragalina, reprezentantii Primariei Timisoara au constatat ca tramvaiele nu pot sa mai intoarca in bucla de la Gara de Nord, pentru ca Elba a instalat un gard peste sine, motivand ca este vorba de o proprietate privata ce ar fi incalcata. Drept urmare, tramvaiele 1, 8 si 9 nu se pot intoarce la vechile trasee care includeau Gara de Nord.