TIMISOARA. Schimbarea la fata a Garii de Nord din Timisoara va continua si in acest an, insa lucrari de amploare sunt programate si pe viitor. Daca pana acum au fost reconditionate fatada statiei si holul interior, urmeaza sa fie amenajata si partea dinspre peroane, dar si zona comerciala din gara.
Dupa ce in 2014 a fost renovata fatada Garii de Nord dinspre bulevardul Republicii, lucrarile in statia timisoreana vor continua in aceasta toamna. Responsabilii Regionalei Timisoara vor sa puna la punct si fatada dinspre peroane, atat sub copertina garii, cat si deasupra acesteia. Modificari vor mai aparea si in cladirea statiei.
Deja au disparut usile de la intrare in gara dinspre Republicii, dar si puzderia de chioscuri aflate la intrare.
„Noi am considerat ca nu e normal ca intr-o gara, si mai ales de dimensiunea noastra, a Timisoarei, sa avem intrarea la in gara, un talcioc, cu toate chioscurile de toate culorile, formele si nu are rost sa mai spun cu aratau. Nici intre usi nu mai sunt cele doua societati care isi desfasurau activitati. Noi am organizat o zona comerciala in partea stanga a garii. De acolo calaltorii vor putea sa isi cumpere ceva. Mai sunt inca spatii libere care sunt scoase periodic la licitatie pentru inchiriat„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro, directorul regionalei CFR Timisoara, Alexandru Simu.
Disparitia chioscurilor este doar o prima etapa in modernizarea garii. Statia va fi amenajata si adusa la standarde europene.
„Acum, eu vreau sa ma apuc de scari, de hol si de holul caselor de bilete. As vrea sa pun o usa rotativa la intrare, dar dimensionata ca un calator sa poata intra cu tot cu bagaje. Totul depinde de Bucuresti si de fondurile pe care le vom avea. Eu am zis de varianta cu usa rotativa, dar inca nu stim cat e de practica si daca ne va satisface nevoile. Mai este si varianta de deschidere pe fotocelula„, a completat directorul regionalei.
Dupa ce in fata statiei au fost amplasate jardiniere cu flori, s-a trecut si la infrumusetarea peroanelor prin acelasi procedeu, insa in aceasta zona vor mai aparea modificari.
„Am facut deja unele modernizari, dar inca mai avem. Trebuie sa lucram la ridicarea peroanelor, sa punem copertine noi. Suntem in discutii in ceea ce priveste accesul calatorilor. Sa vedem daca va continua sa se faca ca si acum, la subteran sau sa se faca scari rulante, lifturi. Eu o sa trimit la Bucuresti propunerea ca la noi accesul sa se faca de tip pasarela… Noi avem depus un Studiu de Fezabilitate care prezinta toate variatele care trebuie luate in calcul de proiectant„, a spus pentru opiniatimisoarei.ro, Alexandru Simu.
Prima clădire a Garii de Nord a fost construita intre anii 1897-1899, iar numele ei initial a fost Josefstadter Bahnhof sau Jozsefvaros Indohaz, in traducere „Gara din Iosefin”, dupa numele cartierului in care se afla.
Dupa Unirea Banatului cu Romania si instaurarea administratiei romanesti la Timisoara, in 1919, gara a fost redenumita in „Gara Domnita Elena”, nume pe care l-a purtat pana la al doilea razboi mondial.
In timpul razboiului ea a fost puternic bombardata de aviatia aliata. Reconstructia nu s-a facut dupa planurile initiale, insa din 1976 a fost modernizata si stilul arhitectural schimbat.
Ultimele lucrari de amenajare a Garii de Nord s-au incheiat in 2014, cand a fost reabilitat holul mare al statiei. Acum insa, principala poarta feroviara din vestul tarii va cunoaste o schimbare uriasa.
FOTO: Virgil Simonescu