TIMISOARA. A mai fost facut un pas pe calea schimbarii la fata a zonei Piata Maria – Piata Mocioni (cunoscuta de timisoreni si drept Piata Sinaia ori Piata Kuttl).
Consiliul Local a aprobat in ultima sedinta documentatia de avizare a lucrarilor de interventie care ofera si o estimare a costurilor. Din doua scenarii luate in calcul de proiectant, este recomandat unul care arata ca regenerarea urbana din aceasta zona cheie a Timisoarei s-ar ridica la 72.956.832 lei cu TVA, adica aproape 15 milioane de euro.
Mai este nevoie de un aviz de la Directia de Cultura si respectiv de o noua aprobare in Consiliul Local a Proiectului Tehnic pentru a putea fi depus planul Mocioni spre finantare la ADR Vest in vederea obtinerii de fonduri europene prin programul PR Vest 2021-2027, asa cum s-a reusit in cazul regenerarii urbane din zona Traian.
Odata ce toate aceste etape vor fi parcurse, undeva la inceputul anului viitor ar putea fi obtinuta Autorizatia de Construire si lansata licitatia pentru gasirea unei firme care sa se ocupe de lucrari.
Conform desenelor realizate de specialisti de la firma angajata de municipalitate sa regandeasca aceasta zona, vor fi mai multe spatii verzi si zone pietonale, piste de biciclete si doar o singura banda auto pe sens, cea de-a doua va fi dedicata in exclusivitate mijloacelor de transport in comun.
Intregul proiect este concentrat in jurul prioritizarii pietonilor si biciclistilor, dar si al tranformarii zonei intr-una de promenada, dedicata locuitorilor si turistilor, spun reprezentantii Primariei Timisoara.
„In acest sens, se vor largi trotuarele pietonale, se vor introduce piste de biciclete si spații verzi pentru incurajarea plimbarilor, spatiile de odihna vor fi dotate cu mobilier urban modern si facil. Finisajul trotuarelor se va inlocui cu dale din piatra, se va reconfigura reteaua de iluminat stradal si se va introduce iluminat decorativ si monumental, se vor moderniza retelele edilitare din zona„, se arata in proiect.
Ar urma ca pe portiunea de drum dintre pietele Maria si Sinaia, masinile sa circule pe o singura banda, si nu pe doua, cum se intampla in prezent.
„Pentru fluidizarea transportului public se propune realizarea unei benzi speciale pentru autobuz, acest lucru ducand la timpi mai scurti de asteptare a autobuzului si tramvaiului.
In vederea limitarii noxelor produse de autovehicule se propune limitarea traficului auto pe blvd. 16 Decembrie 1989 la o banda pe sens de circulatie, cu semafoare la trecerile de pietoni pentru fluidizarea traficului si siguranta pietonala precum si copaci si spatii verzi care vor ajuta la curatarea aerului„, se mai arata in proiect.
Reprezentantii Primariei spun ca, in acest fel, se „previzioneaza dezvoltarea orasului pe planuri multiple, efectul realizarii acestora fiind o administrare mai buna a domeniului public din zona de studiu, punerea in valoare a potentialului istoric si arhitectural al cladirilor, dezvoltarea si stimularea activitatii economice si turistice prin incurajarea deschiderii structurilor de afaceri in zona de interventie vizata si imbunatatirea calitatii vietii locuitorilor Timisoarei„.
In septembrie, Consiliul Local a aprobat declararea de utilitate publica si interes local a proiectului de investitie ‘Regenerare urbana – zona Piata Mocioni’, pentru a facilita depunerea spre finantare prin PR Vest 2021-2027, Interventia regionala 7.1.A. Revitalizare si regenerare urbana, in vederea obtinerii de fonduri europene.
Odata ce va avea banii si va identifica sursele din care va asigura cofinantarea, primaria trebuie sa lanseze o licitatie pentru gasirea unei firme care sa si puna in practica planurile. Acestea, de altfel, vor trebui armonizate cu un alt proiect, si anume transformarea Caii Sagului in Magistrala Verde a Timisoarei.