TIMISOARA. Ajuns in luna iunie la Timisoara, primul tramvai nou, construit de turcii de la Bozankaya, ar fi trebuit sa inceapa sa transporte calatorii in luna septembrie. Insa, acest lucru e putin probabil sa se intample, intrucat inca nu au fost finalizate toate testele necesare pentru punerea in circulatie. Aceasta desi cei de la Autoritatea Feroviara Romana aveau programata la inceputul saptamanii o intalnire pentru finalizarea procedurii in urma careia primul tramvai nou ar fi urmat sa primeasca unda verde in trafic. Aceasta a fost insa amanata.
Potrivit reprezentantilor Primariei Timisoara, ultimele 4 teste ce mai trebuie facute nu au putut fi realizate din cauza lipsei unor echipamente necesare.
„Au fost niste discutii intre constructor si AFER, pentru ca AFER da agreementul. dar nu face testele. O structura din cadrul Ministerului Transporturilor face testele. Sunt anumite echipamente pe care nu le-au detinut si nu au putut sa faca testele pe ele. Ei au cerut ca producatorul tramvaiului sa isi foloseasca echipamentele de la bordul tramvaiului pentru testare, iar intre timp producatorul Bozankaya a facut rost de toate sculele necesare pentru a face testele. Ei fac testele, intocmesc si documentatia ca au facut testele. Noi, Primaria, doar avizam si apoi documentatia merge la AFER. Asteptarea noastra este ca si AFER si producatorul sa se comporte ca doua institutii mature„, a spus pentru opiniatimisoarei.ro Ruben Latcau, viceprimarul Timisoarei.
Potrivit autoritatilor, urmeaza ca, saptamana viitoare, reprezentantii AFER si cei ai producatorului Bozankaya sa se intoarca la Timisoara, pentru a efectua si ultimele teste necesare inaintea punerii in circulatie a noului tramvai.
Va reamintim, primul tramvai construit de turcii de la Bozankaya a ajuns la Timisoara in 25 iunie si de atunci este in teste pe traseele din oras.
Acesta este primul dintr-o serie de 21 de tramvaie noi ce vor ajunge la Timisoara. Toate vor fi articulate, cu podea coborata, actionate prin invertoare si motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la reteaua de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (baterie montata in tramvai), cu post de conducere la un singur capat si usi de acces pe partea dreapta fata de directia de mers. Bateriile ofera o autonomie de 63 de kilometri. Lungimea tramvaiului este de 29 de metri si poate transporta pana la 200 de calatori.
Proiectul prin care s-a castigat finantarea europeana a fost impartit in 3 etape, fiecare dintre ele cuprinzand cate 7 garnituri. Astfel, odata cu semnarea ultimului contract, la Timisoara erau prevazute sa ajunga, in urmatorii ani, 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaya Otomotiv, cu posibilitatea extinerii pana la 40 de garnituri.
Valoarea totala a fiecarui tramvai se ridica la 9.736.875 lei, fara TVA, adica aproximativ 2,4 milioane de euro bucata, cu TVA.
Urmatorul tramvai turcesc ar putea ajunge la Timisoara in luna octombrie.