O alta modificare se refera la faptul ca guvernul nu va mai face planurile de amenjare teritoriala pentru statiunile turistice de interes national si de pe coasta Marii Negre.
Modificarile au fost propuse de deputatii PSD Antonella Marinescu (parlamentar de Constanta, o apropiata a primarului Radu Mazare) si Eduard Martin (aprlamentar de Constanta, ale carui firme sint abonate la contracte cu institutii si companii de stat). Cei doi deputati sustin aceste amendamente ca sa incurajeze investitiile si sa reduca birocratia, scrie Hotnews.ro.
In urma acestor modificari, vor putea face planuri urbanistice zonale toti investitorii, nu doar cei care dezvolta cartiere rezidentiale, parcuri tehnologice si industriale.
Arhitectii si ONG-istii sustin ca aceste masuri vor produce haos si vor intoarce Romania la situatia de dinainte de 2008, cind a fost promulgata Legea Urbanismului, modificata ulterior prin Ordonanta 7/2011.
Dan Marin, arhitect, Filiala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania: Modul in care s-a pus problema modificarii Art.32 din actuala forma a Legii urbanismului deschide o perspectiva de cosmar: intoarcerea la urbanismul derogatoriu din anii 2000 prin eliminarea oricarei restrictii privind schimbarea, din initiativa privata, a regulamentelor de urbanism. Faptul ca aceste derogari sunt conditionate de un aviz de oportunitate semnat de primar nu are prea mare importanta; experienta ne arata ca el nu va fi decat o formalitate si nimic mai mult.
Se pare ca in Romania este imposibila o legislatie in urbanism fara derogari, asa cum, in mod responsabil, fac tarile civilizate care tin la buna functionare si la imaginea oraselor lor. Dar, chiar si intr-o formula laxa, un (minim) element de siguranta, existent intr-o varianta anterioara a legii, ar fi fost necesar; s-a propus limitarea derogarilor la 20% din valoarea initiala a coeficientului de utilizare a terenului, o singura data, dar acest amendament nu are sanse de a fi adoptat, dupa cum au declarat unii deputati ai puterii.
Ne intoarcem astfel de unde am plecat, irosind ani intregi de eforturi ale Ministerului Dezvoltarii, ale Ordinului Arhitectilor si ale ONG-urilor – unele dintre ele facute in cadrul unor programe internationale de cooperare – urmarind, daca nu oprirea, macar limitarea urbanismului derogatoriu. In conditiile cand totul va fi din nou posibil si negociabil, orasele Romaniei se vor intoarce la arbitrar, la abuz, la haos: din nou, blocuri intre vile, zone protejate desfigurate, monumente agresate, cladiri istorice demolate pentru a le utiliza speculativ terenul.
Motivele pentru care unii primari vor o libertate totala de actiune nu sunt greu de intuit dar, extinsa la nivel guvernamental, o astfel de atitudine nu poate starni decat stupoare: cum poti sa doresti sa atragi cat mai multi turisti, vizitatori straini, si in acelasi timp, sa compromiti patrimoniul istoric urban si dezvoltarea echilibrata a oraselor prin prevederi legale iresponsabile?
Nicusor Dan, asociatia Salvati Bucurestiul: Este o incercare de intoarcere la timpurile in care oricine putea construi orice oriunde. La constructii gen Cathedral Plaza. Exista riscul ca orasele din Romania sa redevina teren pentru speculantii imobiliari, in locul investitorilor seriosi care sa vina sa stea 50 de ani.