TIMISOARA. Administratia Fritz pierde aproape 230 milioane de lei fonduri europene, din cauza ca nu a terminat la timp o multime de proiecte, iar pe altele le-a abandonat. Calculul a fost facut de liberali la Timisoara, care spun ca, pentru a le finaliza, primaria va trebui sa prevada banii in bugetul orasului de anul viitor, in loc sa se fi realizat alte lucruri importante pentru Timisoara cu aceste fonduri castigate si pierdute.
Cu alte cuvinte, in loc ca aceste proiecte sa fie realizate cu bani de la Uniunea Europeana, ele urmeaza sa fie finalizate cu bani din buzunarul timisorenilor.
Fostul primar al Timisoarei, Nicolae Robu, a prezentat o lista cu proiectele pentru care vechea administratie a atras bani europeni si pe care actuala administratie ar fi trebuit sa le implementeze. Potrivit lui Robu, din 42 de proiecte ale primariei, doar 6 au fost implementate cap-coada.
„Sase din 42, adica 14,2 la suta. E cea mai mica rata de succes din tara, probabil”, a declarat Nicolae Robu.
„Daca ai primit fonduri europene si nu reusesti sa finalizezi proiectele, ai doua posibilitati: sa te angajezi ca le finalizezi cu bani proprii pana la sfarsitul anului viitor – si atunci nu ti se iau banii de care ai beneficiat – sau sa nu faci lucrul acesta si sa pierzi acei bani. Ca sa nu piarda banii (actuala administratie locala – n.r.), s-au adoptat hotarari de consiliu local si s-au alocat de la bugetul local fondurile pentru continuarea acestor proiecte. Valoarea totala care s-a aprobat sa fie pusa de la bugetul local pentru continuarea acestor proiecte, pana la sfarsitul anului 2024, este de 229,2 milioane de lei. Va dati seama ce inseamna asta pentru bugetul local?”, a declarat Nicolae Robu, candidatul PNL la Primaria Timisoara.
Potrivit liberalilor, cu acesti bani, aproape 50 de milioane de euro, s-ar fi putut reabilita 46 de licee precum Jean Louis Calderon din Timisoara sau s-ar fi putut construi 15-20 de poduri peste Bega.
„Va dau un exemplu, Calderonul, reabilitat si eficientizat energetic se face cu 1 milion de euro. (…) 46 de licee Calderon puteau fi reabilitate. Doua maternitati s-ar putea construi. Drumul judetean largit la patru benzi, 10 kilometri, ne costa 135 milioane de lei. Ca sa va dati seama de magnitudinea dezastrului.”, a precizat Alin Nica, presedintele PNL Timis.
Nicolae Robu a completat ca pe acesti bani s-ar putea construi 15-20 de poduri peste Bega.
Iata lista proiectelor ce nu au fost finalizate de administratia Fritz pentru care s-au pierdut banii europeni!
***
Va reamintim, la ultima sedinta de plen, organizata la sfarsitul lunii noiembrie, alesii locali au avut de votat acceptarea continuarii lucrarilor din fonduri proprii pentru zeci de proiecte care ar fi putut fi realizate din fonduri europene, daca erau facute la timp. Cele mai multe dintre ele se refera la anveloparea blocurilor din Timisoara pe programele europene, care, cel putin teoretic, ar trebui sa fieterminate din bugetul local sau ar putea fi abandonate.
De asemenea, mai sunt o serie de proiecte pentru care autoritatile locale pot cere bani pe urmatorul exercitiu bugetar al Uniunii Europene, care incepe la 1 ianuarie 2024, acestea urmand sa fie ”etapizate”.
Avand in vedere ca termenul pana la care trebuie depusa lista finala a proiectelor etapizate si nefinalizate este 10 decembrie, e de asteptat sa fie convocata o noua sedinta de Consiliu Local, in care sa fie votate pentru a fi realizate din fonduri proprii si alte lucrari pentru care initial au fost castigate fonduri europene.
Pentru proiectele propuse spre etapizare, primaria trebuie sa respecte o serie de obligatii prevazute in contractul de finantare. Solicitarile vor fi initiate pana cel mai tarziu la data de 10.12.2023, pentru a permite operarea modificarilor pana la 31.12.2023 si incheierea contractelor de finantare pentru etapa a II-a.
Pentru proiectele neterminate, beneficiarii care solicita incadrarea proiectelor ca nefinalizate si prelungirea duratei lor peste data de 31.12.2023, in vederea finalizarii integrale a activitatilor din fonduri proprii si atingerii indicatorilor, trebuie sa finalizeze lucrarile pana in 31.12.2024.