TIMISOARA. Acum 2 ani reprezentantii Ministerului Transporturilor promiteau la Timisoara cea mai frumoasa gara din vestul Romaniei, complet modernizata, cu peroane complet schimbate, scari rulante, lifturi, banda transportoare pentru bagaje si o super pasarela care sa asigure accesul de la tren direct catre o parcare supraetajata.
Toate se regasesc doar intr-un studiu de fezabilitate dintr-un program national de reabilitare a aproape 50 de statii de cale ferata cu bani europeni.
Deocamdata, insa, sunt bani doar pentru un proiect din fonduri proprii al Regionalei Timisoara. Acesta prevede cateva lucrari importante care sa schimbe intrucatva fata Garii de Nord in asteptarea momentului in care orasul va deveni Capitala Culturala a Europei. Chiar daca nu toate vor fi si gata in 2021.
CFR SA a lansat licitatia pentru ‘Reabilitare fatada, reparatii platforme, iluminat, acces intrari in cladirea de calatori statia CF Timisoara Nord si reparatii acces peron linia 1 + acces tunel pietonal (proiectare si executie)‘.
„Actuala cladire a Garii de Nord este alcatuita din 6 corpuri comasate intr-un ansamblu. In acest moment, cladirea statiei nu mai corespunde cerintelor de asigurare a unor conditii optime a desfasurarii activitatilor in imobile si a exigentelor de calitate impuse de legislatia in vigoare. Constructia prezinta deficiente de ordin structural, estetic, functional, de ineficienta energetica, cu pierderi mari de caldura, si pe linie de siguranta in exploatare„, se arata in documentatie.
Cum banii nu sunt foarte multi, sub 4 milioane si jumatate de euro, lucrarile vor viza in principal fatada si amenajarea piatetei din fata statiei.
Astfel, sunt prevazute lucrari de consolidare, interventii asupra fatadelor si acoperisurilor – terasa, interventii asupra tunelului pietonal de acces la peroane cu realizarea unui nou acces la linii din holul central, interventii la peronul liniei 1, refacerea piatetei Garii si realizarea instalatiei centralizate de aer conditionat, ventilatie si incalzire.
Se vor realiza, totodata, lucrari de pregatire pentru construirea unei pasarele metalice (platforma pietonala) prevazuta in viitor in sala caselor de bilete, ce va fi sustinuta de 6 stalpi metalici, si montarea a doua scari rulante de acces la mezanin. Aceasta, insa, in perspectiva reabilitarii culoarului Aradul Nou – Drobeta Turnu Severin (Magistrala 900), care nu va fi realizata prea curand.
La tunelul pietonal care asigura accesul de la piateta la peronul 1 se vor reface actualele pardoseli din mozaic folosindu-se granit rezistent la trafic intens si antialunecare, se va monta un sistem de supraveghere, un sistem de detectie si semnalizare/avertizare PSI si se va inlocui sistemul de iluminat.
Piateta Garii va fi complet refacuta, se va amenaja o fantana arteziana, zona va fi placata cu dale de granit, se vor monta banci, se va realiza un sistem de iluminat cu stalpi ornamentali, se vor planta copaci si se vor monta rastele pentru biciclete.
Totodata, vor disparea aparatele de aer conditionat si se va realiza o instalatie moderna centralizata de climatizare, iar pe doua corpuri de cladire se va monta o instalatie de producere a energiei electrice cu panouri fotovoltaice.
Licitatia a fost lansata in Sitemul Electronic de Achizitii Publice, iar valoarea proiectului este de 17.605.391,14 lei fara TVA. Lucrarile trebuie sa fie gata in 2 ani.
Firmele interesate isi pot depune ofertele pana in 8 octombrie, iar evaluarea lor ar putea dura pana in februarie anul viitor.
Va reamintim, Gara Timisoara Nord a fost construita intre anii 1897-1899, iar numele ei initial a fost Josefstadter Bahnhof sau Jozsefvaros Indohaz, in traducere „Gara din Iosefin”, dupa numele cartierului in care se afla, fiind una dintre cele mai frumoase cladiri din oras.
Dupa Unirea Banatului cu Romania si instaurarea administratiei romanesti la Timisoara, in 1919, gara a fost redenumita in „Gara Domnita Elena”, nume pe care l-a purtat pana la Al Doilea Razboi Mondial.
In ultima parte a celui De-Al Doilea Razboi Mondial, Gara a fost puternic bombardata.
Dupa terminarea Razboiului, Gara a fost reconstruita partial dupa planurile initiale.
In perioada 1971 – 1974 cladirea a fost complet modificata si adusa la forma de astazi cu stilul arhitectural schimbat radical.