In Timisoara s-ar putea respira aer curat daca nu s-ar mai construi centuri si autostrazi, daca ne-am ingriji de spatiile verzi din jurul blocurilor, daca am renunta la caldura din apartamente si daca am circula doar cu transportul in comun. Aceasta este concluzia responsabililor de la Mediu.
Romania a primit un avertisment de la Comisia Europeana cum ca incalca Acordul de Mediu si nivelul de poluare cu particule de praf este crescut. Daca nu se iau masuri concrete in acest sens, urmatorul pas este ca oficialii europeni sa ne aplice amenzi de sute de mii de euro.
In Timisoara inca exista depasiri in privinta poluarii cu praf. Numai pe Calea Sagului, de la inceputul anului si pana acum au fost inregistrate 50 de depasiri, din care 4 numai in luna octombrie. Si pe Calea Aradului s-au inregistrat 31 de depasiri in total de la inceputul anului, dintre care 6 doar in luna octombrie.
Motivele pentru care poluarea din Timisoara se mentine la cote ridicate sunt explicate chiar de specialisti. „Pe langa lucrarile de constructii edilitare, o posibila cauza este inceperea sezonului rece si pornirea sistemului de incalzire de la Colterm si a centralelor de apartament. Spalarea strazilor a incetat la 30 septembrie, iar de atunci am avut un cadru atmosferic static. Daca batea vantul, particulele de praf ar fi fost imprastiate”, a explicat Gabriela Lambrino, directorul Directiei Regionale de Mediu.
De cealalta parte, Vasile Ciupa, directorul Directiei de Mediu din cadrul Primariei Timisoara spune ca statiile de masurare a calitatii aerului din atmosfera nu functioneaza asa cum ar trebui si a propus aducerea, de la Oradea a unei statii mobile. Ciupa a motivat si prezenta prafului din oras. „Perdelele verzi au disparut, iar praful vine dinspre Iugoslavia!”, a spus el.
Responsabilii de la Garda de Mediu au atras si ei atentia ca spatiile verzi sunt neingrijite in jurul blocurilor, iar lucrarile de la autostrada Arad – Timisoara aduc nori de praf inspre oras. „Au fost lucrari de excavatie enorma la autostrada. Norii de praf au venit inspre oras. Nu au fost luate masurile necesare. In plus, vremea a permis sa se lucreze in agricultura. E posibil sa avem probleme cu praful si din cauza terenurilor agricole si a arderii miristilor”, a declarat Marian Eperies de la Garda de Mediu.
Gabriela Lambrino a propus Primariei Timisoara sa ia unele masuri pentru incurajarea folosirii transportului in comun. „Primaria face eforturi in acest sens. Acum se discuta ca pe anumite trasee sa se circule fara bilet”, a raspuns Vasile Ciupa. Numai ca declaratia acestuia a fost contrazisa de responsabilii de la RATT. „RATT se afla in subordinea Consiliului LOcal. Daca cei de la Consiliul Local decid ca anumite categorii de persoane sa circule fara bilet, ne supunem CLT. Personal nu cred ca se va actiona discriminatoriu”, a declarat Ionut Nasleu, director adjunct al RATT.
Conform normelor europene sunt permise 35 de depasiri ale normelor de poluare cu particule de praf intr-o aglomerare urbana, iar in Timisoara, doar anul acesta au fost inregistrate 90 de depasiri.