Mircea Calin – are 40 de ani, este divortat si are 2 copii. Este masterand in fiscalitate din 1991. De-a lungul timpului a ocupat diferite functii de conducere si executie in cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice Timis. Din octombrie 2010 este directorul executiv al acestei institutii.
__________
Domnule Mircea Calin, de ce in Romania nu se potriveste sintagma americana, aceea ca „de taxe si de moarte nu scapa nimeni”? Cam multi scapa de taxe in Romania…
Imi permit sa va contrazic. Daca intr-adevar lucrul acesta de intampla, sa zicem, undeva in anii ’90, sistemul, cel putin in ceea ce priveste administrarea impozitelor si taxelor in Romania si in judetul Timis a evoluat foarte mult in ultimul timp. Si daca in anii 90, toate evidentele fiscale, atat cele de declarare cat si cele de administrare a impozitelor, se conduceau manual, pe niste registre, si masurile de executare se luau aleatoriu, in functie de ordinea descrescatoare a obligatiilor, in momentul de fata, si cand spun momentul de fata vorbesc despre anul 2000 deja, odata toata evidenta fiscala a contribualilor se tine pe sistem informatic, iar masurile de executare silita, incepand cu 2004, se aplica pe toata baza de date, la orice contribuabil. Tocmai, poate va aduceti aminte foarte bine, la un moment dat aparusera prin ziare niste articole legate de somatii emise la contribuabili care aveau de plata 1 leu, sau 5 lei. Tocmai asta era motivul, scotandu-se aceste somatii, pe toata baza de date, ne era destul de greu sa putem sa facem o diferentiere a sumelor datorate de contribuabili.
Eu nu ma indoiesc, ca lucrurile au evoluat fata de anii 90, dar eu stiu ca americanilor le e frica de fisc ca de moarte…
Nu, nici nu poate sa fie acea frica, pentru ca, sa nu uitam ca in America, Al Capone a fost prins de fisc acum multi ani, iar in Romania sistemul de fisc a inceput sa se dezvolte practic dupa anii 90. Sa nu uitam ca economia SUA, in anii 50 – 60 era la un alt nivel decat economia noastra. Nici nu sunt adeptul zicalei americane de genul „De moarte si de fisc nu scapa nimeni”… Noi nu dorim sa fim o sperietoare, noi dorim sa fim o sperietoare pentru acei contribuabili care nu-si respecta obligatiile fiscale fata de stat.
Exista tot felul de firme, SRL-uri care incaseaza facturi peste facturi, nu-si platesc contributiile, nu au bunuri pe firma si nimeni nu le poate face nimic…
Asta e o legenda pe care pot sa o demontez in momentul de fata. Exista intr-adevar multe societati de tip fantoma, care se infiinteaza peste noapte, dau un tun bugetului de stat si tot asa cum s-au infiintat, asa si dispar, dar exista in momentul de fata mai multe prevederi legale pentru aceste situatii. Totusi, aplicarea lor presupune o forta de munca foarte mare si resurse umane insemnate… La nivelul judetului Timis se administreaza undeva la 190 000 de contribuabili persoane fizice si juridice… Acesti contribuabili care isi infiinteaza societati fantoma, se infiinteaza si se desfinteaza foarte repede, este destul de greu sa fim cu omul potrivit la locul potrivit tot timpul… De cele mai multe ori, fiscul poate sa mearga de la un punct, la un anumit punct. De acolo trebuie sa intre alte organe. Noi nu putem decat sa facem constatarea, sa incadram fapta undeva in lege si sa o trimitem mai departe. Fie la organele de cercetare penala, la garda si asa mai departe.
Dar exista prevederi legale potrivit carora se poate atrage raspunderea administratorului…
Sigur ca da. Deci atragerea in raspundere solidara este reglementata de articolul 27 din ordonanta 92 din 2003. Ca un exemplu pot sa va spun ca, facand o comparatie intre anul 2009, 2010 si 2011 pe cele 10 luni, in 2009 Directia Generala a Finantelor Publice Timis s-au emis 6 decizii a tragere in raspundere solidara, in anul 2010 au fost 8, iar in anul 2011 pe primele 10 luni am emis nu mai putin de 55.
Ce s-a intamplat? De unde diferenta asta? Ca legislatia ziceti ca era din 2003…
Da, legislatia este din 2003, ea s-a tot modificat pe parcursul anilor, pana s-a largit practic sfera in care ne putem incadra pentru atragerea in raspundere solidara. La inceput procedura era destul de greoaie si destul de limitata asupra sferei contribuabililor, in momentul de fata ea ne da dreptul sa atragem in raspundere solidara de la contribuabilii care, dau un exemplu, nu-si cer insolventa cand trebuie sa si-o ceara, pana la contribuabilii care isi creeaza insolvabilitatea cu 3 ani anterior inainte de momentul la care il facem noi insolvabil. Deci sfera contribuabililor in momentul de fata este larga fata de ce a fost la un moment dat. Sigur ca incercam si noi sa ne adaptam vremurilor si sigur ca o legislatie care acum intra in vigoare, pana in momentul in care ne dam si noi seama ce se intampla in sfera asta, dureaza putin timp.
Si totusi diferentele sunt enorme. De 10 ori, poate si mai bine in primele 10 luni ale anului, fata de 2009 de exemplu. Reusiti sa recuperati creantele in aceste situatii?
Depinde cum ne miscam, pentru ca in conditiile in care aplicam si masurile asiguratorii inainte de atragerea in raspundere solidara, timpii de miscare ai nostri sunt mult mai rapizi.
Aveti aceasta posibilitate sa o faceti? Banuiesc ca trebuie sa fiti in stransa legatura cu multe baze de date, de la trezorerie si asa mai departe?
Sigur ca da. Revenind la ce am spus mai devreme, in codul de procedura fiscala din 2004, procedura de aplicare a masurilor asiguratorii exista, doar ca in anul 2010 prin ordinul presedintelui ANAF 2605, aceasta procedura s-a largit, la fel, foarte tare. In sensul ca in momentul de fata, atat organele de control, cele ale garzii financiare, cele ale activitatii de inspectie fiscala, cat si cele ale organelor de colectare pot sa emita aceasta decizie, in mai mult cazuri. In general aceste decizii de masuri asiguratorii pe procedura fiscala, pentru ca ele pot fi emise si de alte organe, sunt emise inainte de finalizarea controlului, sau exact inainte de emiterea deciziei de atragere in raspundere solidara. Deci cu cat emitem aceasta decizie de masuri asiguratorii mai repede, cu atata contribuabilul are timp mai putin sa isi instraineze bunurile. Pot sa va spun ca o noutate absoluta, ca suntem pe cale, in momentul de fata, sa semnam un protocol cu primaria, protocol care ne va aduce, sper, un real ajutor in sensul ca vom avea acces la baza de date a primariei si vom putea sa vedem in orice moment toate bunurile mobile si imobile pe care o societate sau o persoana fizica le detine. Pana acum procedura era foarte greoaie pentru ca faceam adresa de inaintare catre primarie, primaria ne raspundea intr-un anumit termen, noi faceam foarte multe adrese, blocam putin si activitatea lor, tocmai pentru a evita toate pierderile astea de timp, noi vom incerca sa facem un protocol cu ei sa avem acces la baza de date direct de aici.
Se spune ca timisorenii sunt foarte buni platnici. Poate cei mai buni platnici de taxe si impozite din tara. Cat de adevarata este aceasta legenda? In ce situatie sunteti in momentul de fata cu incasarile la buget. Cati datornici aveti?
Daca discutam strict in acest moment nu stiu cat este de reala situatia tinand cont in primul rand de conjunctura economica in care ne aflam cu totii. Este destul de greu sa faci o analiza comparativa cu anii precedenti. Ce va pot spune in momentul de fata, facand o analiza intre anul 2010 si 2011, ca si incasari totale pe cele 10 luni din 2010 si din 2011, suntem cu putin sub suma din 2010. Acum, lucrurile stau putin mai complicat, pentru ca aceste incasari pe care noi le facem la bugetul de stat se compun in general din mai multe. O data discutam de plata voluntara a contribilului, plata voluntara care inseamna ca omul vine, isi depune declaratia si isi achita obligatiile la termenul scadent si cu o componenta care inseamna executarea silita. Daca in aceasta analiza 2009-2010 constatam ca in anul precedent, in 2010, grosul incasarilor… De fapt grosul incasarilor oricum vin din plata voluntara, doar ca plata voluntara din 2011 a scazut fata de cea din 2010, in schimb prin intensificarea masurilor de executare silita a scazut plata din urmarea executarii silite si ca un element din executarea silita, tot facand o comparatie 2009-2010, pot sa va spun ca pe primele 10 luni, in 2010 am emis pe toata directia generala 79166 de somatii, in primele 10 luni din 2011 am emis 92490 de somatii. Tot ca o comparatie, popririle bancare au crescut de la 29370 in 2010 la 34671 in 2011. Popririle la terti, de la 2367 la 2856. Sechestre pe bunuri mobile: de la 164 la 218. Sechestre pe bunurile imobile : de la 109 la 164. Aici vizavi de scaderea incasarilor intre 2010 si 2011 este destul de complicat sa facem analiza pentru ca, cu data de 1 ianuarie 2011, un numar de 57 de contribuabili arondati directiei generale, au migrat la directia de mari contribuabili din Bucuresti. Ca sa va faceti o idee ce ar insemna lucrul acesta, pot sa va spun ca in anul 2010 acesti 57 de mari contribuabili au declarat la bugetul de stat, 416,6 milioane de lei noi. Si au platit la bugetul de stat in cursul anului 2010, 364,4 milioane.
Si cat inseamna asta din cuantumul total?
Inseamna mai mult de 10 %.
Deci de aici vine diferenta. Teoretic, anul acesta stati mai bine ca anul trecut.
Sigur ca da. Ca si numar de contribuabili totali pe directia generala a finantelor publice, la data de 31.10.2011 inregistram 196 986 de contribuabili, din care persoane juridice 49 392. Restul fiind o data acele persoane fizice care sunt luate in evidenta dupa acel cod de inregistrare fiscala si care inseamna activitati independente, iar diferenta reprezinta tot restul persoanelor fizice. Ca au o amenda, ca au de platit ceva, ca au emis o decizie de impunere.
Vorbind asa, toti sunt datornici.
Nu. 196 986 de contribuabili, persoane fizice si juridice administrati in acest moment de catre directia generala a finantelor publice Timis.
Si cati dintre ei inregistreaza datorii….?
In momentul de fata la 31.10.2011, numarul total de contribuabili cu obligatii restante au fost 59 360, dintre care persoane juridice 15 300, persoane fizice 44 060. Comparativ cu anul precedent, avem o crestere de contribuabili cu obligatii. In cea mai mare parte cresterea cea mai mare este la persoanele fizice, nu la persoanele juridice, la persoanele juridice cresterea este nesemnificativa. In schimb la persoanele fizice este o crestere mare, atat din punct de vedere al numarului contribuabililor cat si din punctul de vedere al obligatiilor datorate bugetului general consolidat. Acest lucru se datoreaza o data largirii bazei de impozitare pe de o parte, iar cresterea mare a obligatiilor comparativa cu 2010 este exact impozitarea acelor tranzactii cu bunuri pe TVA.
Care e in momentul de fata situatia cu celebrul dosar Poli?
Deci in momentul de fata, la data de 30.10.2011 obligatiile lui Fotbal Club Poli Timisoara erau un cunatum total de 15570 mii lei noi, aia inseamna in lei vechi undeva la 15 miliarde 570 de milioane. Ele sunt obligatii constituite incepand cu luna a 4-a 2011 si pana la 25.10.2011, ca masuri de executare ele sunt aceleasi pe care le cunoasteti foarte bine, in sensul ca sunt poprite toate conturile, exista acele sechestre pe drepturile de dispunere asupra drepturilor federative de joc. Stiti foarte bine ca in 2011 in urmarea unor transferuri facute de club am incasat o suma destul de mare.
Deci sa clarificam. Banii care au venit din acele transferuri nu au plecat in alta parte. Au venit la dumneavoastra, in contul datoriilor pe care clubul le avea catre finante.
Sigur, deci acolo unde toate transferurile, sau in urma transferului, clubul de fotbal a obtinut sume de bani, toate au venit in conturile noastre.
Care sunt jucatorii asupra carora este sechestru?
In momentul de fata: Curtean, Matei si Goga.
S-a tot discutat despre presiuni in acest dosar Poli… Le-ati simtit?
Nu, nu am avut. Am citit si eu. Din punctul meu de vedere, dupa 20 de ani de finante, cred ca a fost cel mai greu dosar de executare pe care l-am avut.
Sa stiti ca multi acuza finantele, in dosarul Poli…
Sigur, e foarte usor sa arunci vina intotdeauna pe cine ti-e cel mai comod sa o faci. Dar haideti sa luam esenta problemei pana la urma. Obligatiile datorate de clubul Poli nu le-am creat noi. Inclusiv in momentul de fata obligatiile pe care le are clubul sunt aproape in totalitate obligatii declarate de catre club. Nu exista o diferenta intre o societate comerciala si o alta societate comerciala. Nu exista diferenta intre obligatii datorate de stat. Codul de procedura fiscala nu face o diferenta intre masurile de executare pe care trebuie sa le aplicam la o societate care are 100 de lei datorie si una care are 70 de miliarde datorie. Si daca ar fi sa o luam ca interes imediat al statului, societatea care are obligatii mari trebuie executata mai repede.
Care este cea mai mare problema a finantelor in Romania?
Din punctul meu de vedere, mentalitatea.
A cui? A contribuabililor sau a celor de la finante?
Si, si… Mentalitatea noastra in general!
Ce credeti ca merge cel mai bine?
Sistemul informatic.