TIMISOARA. La 6 luni de la inceperea efectiva a documentarii pentru intocmirea raportului alternativ privind starea educatiei in Timis, in anul scolar 2019-2020, acesta a fost lansat joi, in cadrul unui eveniment care a reunit specialistii din administratie si educatie de la nivelul judetului.
Documentul face o analiza pertinenta a felului in care autoritatile locale s-au preocupat de sistemul de educatie in ultimul an.
Iar rezultatele vin ca un semnal de alarma cu privire la disfunctionalitatile dintre invatamantul preuniversitar si primarii ori alte institutii. Educatia nu s-a numarat printre prioritati in multe zone din Timis.
„Efectele subfinantarii se reflecta in toate problemele pe care le avem in zona educatiei, printre care: formarea profesorilor, calitatea actului educational, decalajul dintre mediul rural si mediul urban, abandonul scolar, inechitatea sociala, excluziunea si bullying-ul, lipsa dotarilor din scoli, rezultatele scolare slabe, cercetarea subdezvoltata, insuficienti specialisti pentru interventii, etc. Studiind despre toate problemele acestea, analizand datele obtinute in judetul Timis, am constatat ca, daca ne dorim o scoala mai buna, este nevoie sa atingem acest punct sensibil al subfinantarii. Rezultatele cercetarii ne-au indicat ca activismul in zona educatiei este atat de necesar pentru a asigura buna guvernanta a scolilor, transparenta institutionala si respectarea drepturilor copiilor”, a declarat profesorul Andrada Mazilu, coordonator proiectul Scoli Curate in judetul Timis.
Realizatorii acestui raport au intocmit o lista a cuantumului burselor locale pe care autoritatile publice din 91 de localitati din judetul Timis le acorda elevilor. Valoarea medie a acestora, la nivel de judet, este de 150 de lei pentru bursele de performanta, 54 de lei pentru bursele de merit, 39 de lei pentru bursele de studiu si 29 de lei pentru bursele sociale.
Cat priveste investitiile, un sfert dintre primariile din Timis n-au dat un leu pentru educatie anul trecut.
„In medie, primariile au alocat mai multi bani in 2020. Sumele alocate pentru investitii, in 2019, au fost de peste 40 de milioane. 57 de primarii au alocat sume pentru investitii in 2019, 26 de primarii nu au alocat deloc, iar despre alte 15 unitati nu avem informatii. Exista o serie de localitati unde, desi sumele au fost alocate initial, suma executata a fost zero”, a adaugat Andrada Mazilu.
„Mai mult ca oricand, anul acesta vedem, din cauza crizei sanitare generata de Sars CoV-2, nevoia si importanta investitiei in educatia la nivel local. Construirea grupurilor sanitare in interiorul edificiilor scolilor sau dotarea unitatilor de invatamant cu materiale specifice prevenirii/raspandirii virusului intra ambele in sfera competentei autoritatilor publice locale”, a spus Alexandru Manda, coordonator advocacy SAR.
Raportul este realizat in cadrul celei de-a doua editii a proiectului Scoli Curate si reprezinta o analiza a modului in care autoritatile locale din judetul Timis finanteaza bursele scolare, investitiile in scoli si cheltuielile materiale cu bunuri si servicii.
Scoli Curate este initiativa SAR de crestere a gradului de buna guvernare si transparenta in scoli si licee prin monitorizarea alocarii, accesarii si cheltuirii resurselor publice si responsabilizarea principalilor actori din comunitatea locala: elevi, parinti si profesori. Prin acest program, initiatorii isi propun sa contribuie la modernizarea educatiei printr-o finantare transparenta si adecvata a scolilor si liceelor din intreaga tara.