TIMISOARA. Pete pe pereti, geamuri sparte, vecini exasperati de galagie, mobilier distrus si peste toate acestea… sume impresionante restante de luni de zile. Sunt doar cateva dintre surprizele neplacute de care poate avea parte proprietarul unei locuinte dupa plecarea chiriasilor sau chiar in timpul sederii lor in casa ori apartament.
De multe ori insa, si opusul este valabil. Chiriasii intampina dificultati atunci cand vine vorba de reparatiile necesare in locuinta, in lipsa unui contract bine stabilit cu proprietarul. Astfel, acestia ajung sa investeasca in imobil bani pe care nu ii mai recupereaza ulterior.
Un astfel de lant al slabiciunilor duce la probleme majore care, de cele mai multe ori, isi gasesc rezolvarea pe rolul instantelor de judecata. Procesele necesita atat timp, cat si bani, iar la final, este foarte posibil ca paguba sa fie insemnata de ambele parti.
“In practica noastra ne-am lovit de situatii in care ne-am dat seama cat de importanta este preventia, inca de la momentul in care proprietarii si chiriasii decid sa inceapa o relatie de colaborare. Am intalnit cazuri in care proprietarul a pierdut peste 14.000 de euro pentru ca nu a gestionat bine relatia cu chiriasul. Pe cealalta parte, si chiriasul a pierdut peste 19.000 de euro pentru ca nu a gestionat bine relatia cu proprietarul. Ghinionul lor a fost ca era una si aceeasi situatie. In cadrul aceluiasi contract de inchiriere au avut de pierdut atat chiriasul, cat si proprietarul”, precizeaza pentru opiniatimisoarei.ro Gabriel Olteanu, avocat timisorean care a vazut multe astfel de cazuri.
Specialistii spun ca astfel de situatii pot fi evitate cu usurinta daca, inainte de inchiriere, au loc o serie de proceduri bine stabilite si un contract cu clauze foarte precise, pe deplin intelese de ambele parti. Adesea insa contractul lipseste cu desavarsire, tocmai pentru a evita plata impozitelor catre stat.
„Partea de property management – administrarea cladirilor – este foarte bine dezvoltata in America si in partea de vest a Europei, insa la noi e mai putin cunoscuta. Deseori, persoane fizice se ocupa de asta, dar, din pacate, la negru. Serviciile de administrare si veniturile din inchirieri sunt cel mai adesea nefiscalizate. Din punct de vedere fiscal, anul acesta este anul care favorizeaza iesirea din zona neagra a contractelor de inchiriere pentru ca avem un impozit de 10% pentru venituri obtinute din inchiriere si o cota forfetara de cheltuieli de 40%. Practic, se plateste un impozit de 6% anul acesta, fata de 16% cat se platea anul trecut”, a mentionat Gabriel Olteanu.
Experienta multor procese ce puteau fi evitate a facut ca trei juristi din Timisoara sa infiinteze prima firma care ofera servicii integrate de property management in segmentul rezidential.
Lemonaid gestioneaza, practic, relatia dintre proprietar si chirias pe toata perioada contractuala. Firma timisoreana se ocupa de identificarea chiriasilor potriviti, de contractele necesare inchirierii si apoi de virarea banilor catre proprietar, dar si de orice fel de reparatii ar fi necesare in locuinta.
„Property management, in ceea ce priveste gestionarea relatiei dintre proprietar si chirias, se face la ora actuala doar la cladiri de birouri. Piata duce lipsa de un astfel de serviciu pentru cladirile rezidentiale. Fie ca vorbim despre investitorii straini, ori despre cei care nu au timpul si cunostintele necesare sa gestioneze o astfel de situatie, solutiile noastre vin ca raspuns la aceste nevoi. Am dezvoltat o lista de servicii, incepand cu o verificare a potentialilor chiriasi. Aceasta presupune si completarea unui chestionar, care, in functie de cerintele discutate in prealabil cu proprietarul, va contine si informatii specifice despre cei care doresc sa inchirieze locuinta. Dupa selectarea chiriasilor, punem la dispozitie contractele, procesul – verbal de predare a spatiului, de inventariere si alte formulare prin care atingem obiectivul nostru, siguranta relatiei dintre proprietar si chirias, a spus Andrei Molnar, avocat si property manager in cadrul Lemonaid.
Un astfel de pachet de servicii inseamna, practic, lipsa batailor de cap la inchiriere, dar si pe parcursul perioadei contractuale, atat pentru proprietar, cat si pentru chirias.
„Noi stabilim in contracte ca o data pe an sau la jumatate de an sa se faca o verificare a spatiului pentru ca, pe de o parte, dorim sa evaluam starea locuintei, iar pe de alta parte, putem identifica si remedia de la bun inceput anumite probleme sau defectiuni. In cazul in care se strica ceva in locuinta, chiriasul apeleaza direct la firma noastra. Cel care inchiriaza apartamentul nu isi mai pierde timpul cu intalnirea pentru plata chiriei sau pentru reparatiile necesare la proprietate”, a mai spus Gabriel Olteanu, property manager in cadrul Lemonaid.
”Consider ca cel mai important aspect este comunicarea, fie ca ne referim la relatia dintre proprietar si chirias sau la relatia dintre beneficiar si societatile prestatoare de servicii adiacente, necesare mentinerii si imbunatatirii calitatii imobilelor. Compania noastra ofera servicii inovatoare de administrare a proprietatilor si avem grija sa facilitam accesul la informatie, asigurat printr-o buna comunicare! Pentru ca brand-ul Lemonaid inseamna incredere, implicare si pasiune pentru ceea ce facem!”, concluzioneaza Oana Turcin, asociata Lemonaid, cu o experienta de 6 ani in property management.
Mai multe detalii despre echipa Lemonaid, care si-a propus sa inoveze piata serviciilor rezidentiale din oras, aflati AICI sau de pe www.lemonaid.ro.