Daca e sa ne luam dupa unii elevi de clasa a VIII-a, Maramuresul este situat intre Nistru si Prut, dealurile au … copite, iar titlul e o personalitate. Profesorii s-au luat cu mainile de cap cand au corectat lucrarile.
La unul dintre subiecte, scolarii au avut de comentat un text literar-geografic. Iata un concurent care a lipsit se pare la mai multe lectii, conform stirileprotv.ro
„Zona geografica descrisa este Maramuresul, adica tinutul dintre Prut si Nistru, unde se afla si orasul Chisinau.”
A fost, ce-i drept o eroare de cateva sute de kilometri si nu e singura: „In acea zona sunt dealuri cu copite si claie de fan.”
La intrebarea-cheie: Cum ii vad elevii pe moroseni? – un elev a raspuns: „Trasaturile locuitorilor din Maramures sunt mesterimea si smecheria. Adica sunt secretosi cu ce fac in ateliere, sa nu faca si restul ca ei ca n-ar mai avea ce sa vanda la turisti.”
Apoi, patru strofe semnate A.E. Baconski au descatusat eul sensibil al unor elevi de clasa a opta, la simularea evaluarii nationale.
„Genul liric poate fi ca un indragostit care cade-n genunchi in fata iubitei si ca o fata care se oftica de dor. Genul epic e la fel, dar nu are versuri, are randuri.”
„”Zapada saruta intinderile” inseamna ca e foarte intima cu ele. Nu e nepotrivit, adica asa se intampla iarna.”
„Titlul este, ca figura de stil, o personalitate.”
In alte cazuri, gandul elevilor a zburat departe de foaia de examen, spre decorul trist si murdar al oraselor, mascate, temporar, de omat. Mai departe se simt trairile de adolescent.
„”Zapada saruta intinderile” se refera la cum se acopera mizeria de pe strada si se simt si intinderile bine. Desigur, poetul isi imagineaza ca sunt oameni si pot fi sarutate.”
In noianul acesta de incercari poetice, unii si-au descoperit vocatia de critici literari.„Repetitia este cuvantul zapada, pe care autorul il scrie cam des, si in titlu, si in poezie.”
Rezultatele simularii Evaluarii Nationale vor fi pubicate in 7 martie. Notele nu pot fi contestate, dar nici nu se trec in catalog, ci sunt doar analizate la nivelul fiecarei scoli in parte.