Opinia Timisoarei

Sistemul de parcare Telpark, blestemul soferilor timisoreni

Aproape 200.000 de masini inmatriculate in Timisoara, la care se mai adauga cateva zeci de mii din alte judete, dar ale caror proprietari locuiesc aici, si doar aproximativ 80.000 de locuri de parcare. Cam astfel sta situatia, insa nici pe seful Administrarii Domeniului Public (Liviu Barbu), nici pe cel al Primariei Timisoara (Gheorghe Ciuhandu) nu pare sa ii deranjeze, lucru lesne de inteles atata timp cat cei doi vad traficul sugrumat din oras din dreapta soferului limuzinei de serviciu si din locuri de parcare special rezervate in buricul targului.

Pentru soferii timisoreni „de rand”, care scot sume exorbitante din buzunar pentru achizitionarea de abonamente Telpark, situatia sta taman invers: acestia se trezesc si fara loc de parcare si cu „gheara galbena” agatata de roata masinii.
Culmea tupeului, banii platiti de timisoreni pe abonamente si taxe merg in proportie de doar 10 la suta, in acest an, pe amenajarea locurilor de parcare. De la inceputul lui 2010 si pana acum au fost amenjate doar 430 de locuri, dupa calculele ADP si 727, dupa cele ale Primariei. Exista insa si voci care spun ca nu s-a facut de fapt mai nimic, cu exceptia montarii unor panouri pe strazi care au intrat sub administarea ADP, dovada si faptul ca atat consilierii PDL, cat si cei ai PNL au facut front comun pentru reorganizarea sistemului Telpark.

Jos „gheara” Telpark de pe masinile timisorenilor!

Sistemul de parcare „Telpark”, din Timisoara, poate fi considerat un adevarat bir pe capul conducatorilor auto, in conditiile in care aproape ca nu exista strada pe care sa poti parca fara sa achiti taxa de rigoare. Achizitionata din Ungaria, in 1998, cu suma de 75.000 de dolari, licenta acestei afaceri a permis  implementarea si exploatarea parcarilor de autovehicule pe domeniul public din Timisoara, starnind mania automobilistilor care s-au vazut nevoiti sa scoata din buzunar 61 de lei in fiecare luna pentru a putea parca in oras. La trei incalcari consecutive ale regulamentului se ajunge la blocarea rotilor cu un dispozitiv care imobilizeaza masina pana la plata datoriilor.

Cateva zeci de inspectori de parcare filmeaza masinile fara tichete sau abonamente, care trebuie puse la vedere pe parbriz, si emit somatii de plata a amenzii in cazul contravenientilor. Aproape 500 de strazi din orasul de pe Bega sunt impartite in trei zone tarifare, iar un tichet universal de o zi costa 9 lei. Desi la sfarsitul anului 2004 contractul prin care o parte a orasului a fost concesionata catre SC „Administrarea Domeniului Public” SA a expirat, Telpark-ul nu numai ca nu a fost desfiintat, ci printr-o hotarare de consiliu local, si-a extins „domnia” pe alte 177 de strazi. In fiecare an, aceasta afacere produce intre 12 si 15 miliarde de lei vechi.

Doar 20% din taxe, pentru parcari noi

Din datele furnizate de ADP, de la infiintarea „Telpark”, din 1998, pana in 2008, timp de zece ani, timisorenii au platit pentru parcarea masinilor in oras nu mai putin de 4,1 milioane de euro. Din acesti bani, 790.000 de euro au fost investiti in parcari noi, 800.000 de euro in salarii, iar restul banilor, cu exceptia redeventei foarte mici varsate in bugetul local, au luat „destinatii” mai putin cunoscute. Unul dintre cei mai infocati adversari ai „Telpark”-ului este Mihai Gavrilescu, specialist in finante-banci, care, in ultimii ani, a adunat nu mai putin de 200 de amenzi. „Este un jaf pe fata ! Totul este ilegal la acest sistem de parcare. Eu am fost prin toata Europa, dar nu am descoperit nicaieri aceasta taxa pe folosirea domeniului public”, a protestat acesta, atentionandu-i pe sefii ADP ca notiunea de „trafic stationar”, care este invocat ca fiind rezolvat prin aplicarea „Telpark” este o adevarata aberatie.

Telpark-ul se extinde „discret si in fuga, peste noapte”!

Profesorul universitar Dumitru Tucu, in perioada in care a reprezentat PSD in Consiliul Local, a fost unul dintre cei mai aprigi contestatari ai Telpark-ului. „Nu ar fi lipsita de interes ca adoptarea hotararii de concesionare a unor bunuri catre ADP si implementarea sistemului de parcare Telpark sa fie rezultatul aprobarii prin referendum local, asa cum s-a procedat in alte orase din Europa, nu discret si in fuga, peste noapte, cu multe greseli si balbe la redactarea hotararii. De ce atata graba?”, se intreba retoric consilierul PSD, in momentul in care s-a supus dezbaterii largirea sferei de aplicare a Telpark. In opinia sa „sistemul nu trebuie extins in tot orasul pentru ca devine o noua taxa pe detinerea autovehiculelor, desi se cunoaste ca exista oficial un impozit in acest sens, despre a carei utilizare stim iarasi prea putin”.

Subteranele mai asteapta

In Timisoara sunt inmatriculate aproape 200.000 de autoturisme, in timp ce locurile de parcare sunt undeva in jur de 80.000, adica mai putin de jumatate decat este necesar. O solutie ar fi parcarile subterane sau supraterane, insa acestea intarzie sa apara.
Prima parcare subterana realizata la Timisoara, langa Directia Finantelor Publice, proiect gestionat de ADP, nu va deveni functionala prea devreme. Mai dureaza cam un an, dupa aprecierile sefului de la Telpark.

Intarzierile sunt de peste un an si s-au datorat unor probleme legate de situatia juridica a terenului, mai apoi din cauza unei conducte de gaz ce trebuia deviata si nici solutia tehnica nu s-a potrivit din start conditiilor din sol. Acum se lucreaza inca la partea subterana, iar noul termen avansat de Ionel Ursu este toamna anului 2011. Parcarea este realizata in parteneriat cu societatea Constructim si va avea aproape 500 de locuri.

Alte trei parcari subterane ar putea fi realizate de catre o firma americana, dezvaluie Ursu. „Realizarea de parcari subterane in Timisoara merge foarte greu deoarece implica foarte multi bani si nu s-au gasit investitori care sa mobilizeze atatia bani. ADP nu este in stare, nu are asemenea fonduri si nici nu poate angaja o asemenea linie de credit. Sunt investitii de durata lunga, cu amortizare lenta. Preocupari exista, s-a creat o comisie la nivelul Primariei si ADP, o comisie de negociere cu diversi investitori. Chiar acum suntem in discutii cu o firma americana pentru construirea a trei parcari subterane pe trei locatii pe care si le-au ales ei. Noi le-am prezentat mai multe locatii, au fost in urma cu doua luni aici, s-au retras, si-au facut niste calcule. Ei vor sa impuna si anumite reguli vizavi de parcarea la nivel teran pe strada, nu sunt dispusi sa faca investitii atat de mari in niste parcari care apoi sa stea goale. Trebuie stabilite niste reguli de restrictionare si de limitare a timpului de stationare in zona centrala, la o ora sau doua, pentru a-i determina sa intre in acele parkinguri, unde pot sta toata ziua”, precizeaza Ursu.

Nu conteaza cine (nu) face parcari, conteaza cine le numara

Anul acesta au fost amenajate 727 noi locuri de parcare in sistem traditional si inca 204 locuri de parcare sunt in lucru. in plus, au fost amenajate 557 de noi locuri de parcare

Ionel Ursu, seful Telpark

ecologica. Un numar de 958 de locuri de parcare au fost reamenajate. in zona Circumvalatiunii s-au reamenajat 435 de locuri de parcare si au fost amenajate 134 de noi locuri de parcare pe strada Circumvalatiunii, 63 pe strada Amforei si 36 pe strada Labirint. De asemenea, s-au amenajat parcari ecologice pe str. Teiului, Stelelor si Ulmului”, se arata intr-un comunicat de presa al Primariei Timisoara in 3 decembrie.
Datele prezentate de catre seful serviciului Telpark, Ionel Ursu, peste cateva zile arata alte cifre: „In 2010, am realizat parcari in zona Circumvalatiunii, pe strada Amforei, pe strada Labirint, 93 de locuri. Tot in zona Circumvalatiunii, la complexul sportiv Bega, la bazinul de inot al Primariei, e o platforma cu 135 de locuri. in derulare avem amenajarea de locuri de parcare pe strada Brancoveanu, circa 72 de locuri, se finalizeaza pe margine, la magazine. Pe strada Romulus, de la Brancoveanu la Corbului vor fi 84 de locuri, iar in primavara vom intra si pe Porumbescu, pentru a inchide careul acesta. Acolo vor fi 48 de locuri, e spatiu mai putin”, ne-a spus Ursu. Numaratoarea finala pentru 2010 ne arata ca ar fi fost facute circa 430 de locuri.

PNL si PDL fac front comun impotriva ADP

Ciprian Jichici

Ovidiu Ciuhandu

Unul dintre consilierii locali care au facut declaratii dure la adresa ADP si Telpark este liberalul Ciprian Jichici. Acesta a propus chiar desfiintarea ADP, despre care a spus ca este o „capusa” la bugetul local. Jichici a relatat, la o conferinta de presa, cum i-a fost ridicata masina pentru ca a parcat ilegal, iar in procesul-verbal pe care trebuia sa il semneze la ridicarea masinii se mentiona ca masina era gata zgariata atunci cand a fost tractata. Precizarea a fost stearsa de pe document, cand consilierul local a sesizat aberatia si a facut scandal.
Liberalii lucreaza acum la o strategie pentru refunctionalizarea Telpark. In cadrul acesteia se va decide ce forma de finantare va fi pentru construirea de parcari: fonduri publice, private sau parteneriate public-private. „Trebuie sa stim clar si care sunt locatiile pe care le vom asigura pentru aceasta investitie. Nu militez pentru desfiintarea sistemului de parcare, dar trebuie gandit pe niste principii sanatoase, nu pe aiurelile de acum. Daca exista vointa politica, nu ar fi nevoie de mai mult de trei luni pentru aprobarea unei strategii coerente”, a punctat Jichici.

Sistemul Telpark este unul ineficient si a fost creat pentru a da de lucru clientelei PNTCD. Aceasta este parerea lui Ovidiu Ciuhandu, consilier local al PDL. Mai mult, el spune ca nici 10% din incasarile ADP nu se investesc in parcarile din oras. „Cred ca atunci cand au infiintat Telparkul, dincolo de necesitatea de a gestiona locurile de parcare din oras a fost necesitatea de a da de lucru unei societati subordonate PNtCD si de a da de lucru lui Liviu Barbu, omul de curte a primarului Gheorghe Ciuhandu”, a declarat Ovidiu Ciuhandu.  Consilierul local spune ca in anii 2005 – 2007 mai multi investitori s-au aratat interesati sa construiasca parcari in Timisoara, insa au fost impiedicati de Executivul Primariei.
Doua solutii ar exista, in conceptia lui Ovidiu Ciuhandu pentru rezolvarea situatiei parcarilor din oras: concesionarea anumitor locatii din zona centrala catre firme private pentru realizarea parcarilor supraterane sau subterane si implementarea unui sistem de parcometre. Pentru acest lucru, parcarea ar trebui limitata la doua sau trei ore, in functie de zona respectiva in care s-a parcat.
In schimb, seful Telpark este de alta parere. „Toata lumea vorbeste de parcometre. Ele nu ajuta prea mult cetateanul, fiind o metoda greoaie daca se plateste cu monede, daca ar fi cu bancnote ar fi niste costuri suplimentare serioase”, a declarat Ursu.

Telpark e deasupra legii

Chiar daca nu a fost aprobata inca in Consiliul Local, extinderea de locuri de parcare in anumite zone a fost deja marcata de catre Telpark. Consilierul local Ciprian Jichici a identificat mai multe strazi unde au fost montate panouri, inainte ca locurile de parcare sa fie legiferate. Este vorba de strazile Labirint, Amforei, Kogalniceanu, Crizantemelor si zona Stadionului. “Discutam de locuri de parcare printre blocuri unde parcheaza zilnic mii de masini. in zona stadionului amenajarea a constat in montarea unor popice de plastic”, a declarat Jichici. Ionel Ursu, seful Telpark, nu vede nici o problema in aceasta chestiune. „In contractual de cesiune e specificata realizarea de investitii. Noi am facut locurile de parcare pe domeniul public si din acest motiv am plasat indicatoarele”, a declarat Ursu.

Buget ADP 2010: doar 10% pentru parcari

Doar 10 la suta din bugetul ADP se foloseste pentru investitii in parcari noi, spun consilierii locali care doresc schimbarea totala a sistemului. „E o confuzie”, afirma Ursu, care spune ca se ia in considerare tot bugetul ADP cand se face acest procent. Societatea mai executa si lucrari de constructii, are si alte atributii, proaspat primite de la CLT (coserit, administrarea wc-urilor publice).


Bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2010, aprobat in luna mai, arata urmatoarele cifre:

Exit mobile version