TIMISOARA. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a catalogat, drept ”o rusine nationala” bucata de autostrada care lipseste intre judetele Timis si Hunedoara, intre Margina si Holdea, dar a apreciat ca este foarte bine ca a fost introdusa in PNRR pentru finantare. In aceasta toamna se termina faza de proiectare si urmeaza executia lucrarii de catre firmele omului de afaceri Dorinel Umbrarescu, care a castigat licitatia.
”Este o rusine nationala ceea ce se intampla acolo. Sunt din zona, e o bucata de la comuna Margina (Timis), pana la comuna Holdea (Hunedoara)… Intri pe autostrada de la Boita, este o localitate pe Valea Oltului, inainte de Sibiu, venind dinspre Bucuresti, nu o sa mergi pe autostrada pana la Nadlac (Arad). Nu, noi ne dam jos de pe autostrada vreo 14 km si, dupa aceea, reurcam”, a declarat Sorin Grindeanu, la Digi24, luni seara.
Ministrul Transporturilor a precizat ca, in zilele de vara, s-a stat si o ora in trafic din cauza acestei bucati de autostrada care lipseste.
”Sunt zile, si au fost zile peste vara, venind dinspre Timisoara spre Bucuresti, unde s-a stat peste o ora la descarcarea si la sensul giratoriu de la Margina. E o rusine, e absolut o rusine. S-a ajuns in aceasta situatie, si imi asum ceea ce spun, pentru ca stiu foarte bine situatia. in 2017, eram prim-ministru in acele prime sase luni si era un ministru al Transporturilor atunci, cred ca Razvan Cuc, si l-am intrebat ce se intampla cu aceasta bucata. El a spus ca trebuie sa construim pasaje pentru ursi, deci e o chestiune care tine de Mediu. Sigur, eu am chemat in acea perioada pe toti cei de la Romsilva, de la AJVPS-urile locale sa ii intreb daca exista, totusi, ursi in zona. In acea perioada nu existau ursi, ma rog, nu mai vreau sa dezgrop trecutul”, a mai spus Grindeanu.
Lucrarile au stat in loc din cauza unor tuneluri pentru ursi ce trebuiau construite aici, dupa revizuirea Autorizatiei de Mediu, in urma cu ani buni.
”Cert este ca trebuiau construite aceste pasaje pentru ursi, neavand ursi. Am ajuns in situatia, cand am preluat mandatul, la sfarsitul anului 2021, cu acest proiect trecut in PNRR si e foarte bine ca a fost trecut, sa tinem licitatia, sa se poata construi acesti km si cu pasaje de ursi. Am reusit sa semnam contractul.
In aceasta toamna se termina faza de proiectare si sunt convins ca se va intra la faza de executie, astfel incat aceasta rusine sa fie… pentru ca e o rusine, e ceva ce greu poti sa accepti ca din 2017… In 2017 s-a dat ultima bucata de autostrada dinspre Timisoara, de la Lugoj pana la Margina. Atunci s-a dat in circulatie. De atunci, sunt 6 ani de zile, nu s-a facut nimic, dar nimic. Faptul ca se termina in aceasta toamna faza de proiectare si va incepe executia, asta ne duce in situatia de a fi cat se poate de optimisti ca prin finantare de la PNRR se termina acest lucru”, a adaugat Grindeanu.
In faza de proiectare a aparut, insa, o noua problema, o padure de 18 hectare care se afla de-a lungul a 2 km din traseul autostrazii. Aceasta trebuie scoasa din fondul forestier si defrisata pe segmentul Margina – Holdea, iar asta se poate face doar printr-un ordin de ministru care e asteptat cat de curand.
”Proiectarea nu s-a finalizat inca, este in termen. Dupa ce se va finaliza, trebuie obtinuta Autorizatia de construire. in paralel, se asteapta ordinul de ministru pentru scoaterea din fondul forestier a restului de padure. Pana acum, s-a facut decopertarea in zone in care nu a fost nevoie de ordin. Constructorul a estimat ca in noiembrie va incepe lucrarile”, au declarat recent pentru opiniatimisoarei.ro reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Timisoara.
In octombrie 2022 a fost semnat contractul cu asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. – S.C. SA & PE Construct S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o, pentru suma de 1.826.845.634 lei faraTVA.
In 5 decembrie 2022 s-a dat ordinul pentru inceperea proiectarii pentru care au fost alocate 9 luni.
Finalizarea tronsonului lipsa din Autostrada Lugoj – Deva, de 9,13 km, este una dintre cele mai asteptate lucrari de infrastructura mare pentru vestul tarii. Noua bucata de autostrada va avea doua tuneluri pentru ursi, ce vor masura, insumat, 2,13 km de tunel forat. Acestea vor fi formate din doua galerii unidirectionale cu cate o cale de circulatie pe fiecare, cu platforma de 11,25 m.