TIMISOARA. Inca de la inceputul mandatului sau in fruntea Ministerului Transporturilor, Sorin Grindeanu a anuntat ca se va preocupa de schimbarea legii achizitiilor publice care, de-a lungul timpului, a pus multe bete in roate proiectelor de infrastructura. Licitatii blocate, contracte greu de reziliat, milioane de euro pierduti.
Sorin Grindeanu a anuntat vineri la Timisoara ca proiectul este in dezbatere publica pe site-ul ministerului Transporturilor. El a subliniat ca pana acum toata lumea a blamat problema legislativa, dar nimeni nu s-a incumetat sa faca schimbarile.
Ministrul a precizat ca birocratia va fi mult redusa si ca, odata ce va fi rupt un contract cu un prestator neserios, in cel mult 4 luni va putea fi angajat un altul care sa duca proiectul pana la capat.
„Schimbarea legii achizitiilor publice e in dezbatere publica pe siteul ministerului. Statul roman, in domeniul transporturilor si infrastructurii de transport are nevoie de o reasezare a cadrului legislativ, astfel incat implementarea proiectelor sa fie mult mai rapida. Vedem cu totii ritmul in care se desfasoara proiectele. Nu a fost niciodata o problema de finantare, a fost intotdeuna o problema de implementare.
Ca a fost un ministru mai bun sau mai putin bun, cadrul a fost acelasi, unul prost. Cateva saptamani am lucrat cu colegii din Ministerul Transporturilor… l-am pus in transparenta publica si ne aflam in proces de avizare. Mi-as dori ca miercuri sa il aprobam in guvern. Stim de unde plecam. Acum, 80% din timpul alocat unui proiect este consumat de birocratie. 20% de implementarea efectiva. Ganditi-va unde era Romania daca erau procentele invers…„, a spus Sorin Grindeanu la Timisoara.
Ministrul Transporturilor a explicat cum vor fi redusi timpii pierduti cu chestiunile birocratice, odata ce legea achizitiilor publice va fi modificata.
„Sunt cateva principii de baza: umblam la toate lucrurile legate de rezilierea unui contract. Avem exemple de constructori care nu se inscriu in contractul pe care l-au semnat initial. Ca sa pot sa reziliez un contract cu un constructor neserios, ca sa vina cineva sa preia lucrarea, dureaza 2 ani. Lucram la partea asta, astfel incat, in 3 luni jumate, maxim 4 luni, sa poata intra in loc altcineva.
A doua chestiune e legata de avize. Daca in 2 saptamani trimite ministerul catre Consiliul Judetean ca e nevoie de un certificat de urbanism… Daca nu trimite inapoi in 2 saptamani, se considera ca e dat tacit. In 2 saptamani ori mi-l dai cu observatii, si in 5 zile se reface in baza acelei observatii… E valabil pentru toate institutiile din Romania, nu doar pentru Ministerul Transporturilor.
A treia chestiune e legata de relocari de utilitati. In acest moment, cand vrei sa construesti pe un traseu, te lovesti de proprietari de tot felul de utilitati. Relatia este una care dureaza foarte mult, 2 saptamani, la fel. Toate acestea sunt adresate Ministerului Transporturilor.
Am trimis acest proiect de lege in transparenta publica, au venit si alti titulari de ministere, ca vor si la ei sa se intample. Conditia mea este ca nu cumva aceasta cerinta sa duca la blocarea proiectului. Nu am nimic impotriva sa se intample acest lucru pentru toata lumea. Sper ca miercuri sa intre in sedinta de guvern si sa avem toate avizele,pt ca dupa publicarea in Monitorul Oficial, sa avem cadrul legislativ. Nu spun ca nu este un proiect perfectibil…„, a mai spus Grindeanu.