TIMISOARA. Situatie revoltatoare la Timisoara, in parcul Societatii de Transport Public. Aproape toate tramvaiele noi cumparate cu bani europeni, care costa 2 milioane si jumatate de euro bucata, au fost lovite de cand sunt in circulatie.
Sunt trei ani si jumatate de cand Timisoara se mandreste cu tramvaie moderne si scumpe, cumparate cu bani europeni. In total, vom avea 44 de garnituri noi fabricate de compania Bozankaya.
Pana in acest moment au ajuns la Timisoara, in parcul STPT, 36 de tramvaie turcesti, insa 6 sunt inca in perioada de receptie.
Cu alte cuvinte, inca din 2022, au fost puse pe rand in circulatie 30 de garnituri, violet si galbene.
De atunci, nu mai putin de 25 dintre ele au fost implicate in accidente, mai usoare sau mai grave. Unele atat de grave incat au scos complet din uz tramvaiele.
„In ceea ce priveste incidentele, 3 garnituri au fost deteriorate semnificativ si nu au fost reintroduse pe trasee: tramvaiul care a deraiat in Piata Traian, cel implicat intr-un accident in zona Garii de Nord si garnitura implicata in accidentul din Piata Badea Cartan. in total, 25 de tramvaie noi au fost implicate in diverse incidente„, transmit pentru opiniatimisoarei.ro reprezentantii Primariei Timisoara.
Rezultatul cercetarilor in accidentele in care au fost implicate tramvaiele Bozankaya a aratat ca in majoritatea situatiilor vina ar apartine altor participanti la trafic, dar au fost destule cazuri in care vatmanii au facut greseli, unele grave, cum ar fi manevrarea telefonului in timpul mersului.
„Anchetele efectuate de STPT indica faptul ca, in majoritatea cazurilor, vina apartine altor participanti la trafic, care nu au respectat indicatoarele rutiere sau culoarea semaforului.
Totusi, rezultatele anchetelor comunicate Primariei de catre STPT arata ca personalul de bord a fost responsabil in cazul unor accidente, precum cel din Piata Badea Cartan. Contravaloarea pagubelor in astfel de situatii este recuperata de la angajatii vinovati, conform procedurilor interne ale STPT„, au explicat pentru opiniatimisoarei.ro reprezentantii Primariei Timisoara.
Cat despre valoarea pagubelor, cei de la Societatea de Transport Public nu scot o vorba.
Tramvaiele turcesti au fost implicate si in tragedii. In primavara anului trecut, un barbat si-a pierdut viata dupa ce a incercat sa deschida in mers usa unei garnituri in Piata 700.
De asemenea, de-a lungul timpului, multe tramvaie Bozankaya s-au tot intepenit pe linii ori au deraiat, au luat foc, au fost lovite de autobuze sau masini si chiar s-au izbit intre ele.
STPT testeaza sisteme anticoliziune pe tramvaie si mai instruieste vatmanii
Cat priveste masurile concrete luate de conducerea STPT pentru a limita numarul accidentelor si valoarea pagubelor provocate de vatmani, aceasta pretinde ca organizeaza „discutii” cu politistii de la Rutiera si ca intentioneaza sa monteze pe tramvaie… „sisteme anticoliziune”.
„Municipalitatea a solicitat STPT sa implementeze masuri concrete pentru prevenirea incidentelor, iar in prezent se desfasoara reinstruirea vatmanilor implicati in accidente. Totodata, STPT organizeaza sesiuni de discutii cu agenti de la Politia Rutiera, axate pe situatiile de risc. Pentru a reduce riscul de accidente si a spori siguranta transportului public, STPT participa la un proiect pilot alaturi de doua companii de renume mondial specializate in sisteme de anticoliziune. Aceste sisteme vor fi instalate pe doua tramvaie pentru testare, urmand ca, in functie de rezultatele obtinute, sa fie implementate la scara larga„, mai transmit pentru opiniatimisoarei.ro reprezentantii Primariei Timisoara.
Sistemul de avertizare a coliziunii frontale foloseste informatii obtinute prin detectia radar, o pozitionare precisa folosind antena GPS si o harta digitala.
„Acesta identifică obstacolele pe traseul estimat al tramvaiului și transmite vatmanului un semnal de avertizare vizual și sonor pentru obiectul detectat, într-o primă etapă și, apoi, pentru frânarea de urgență. Soluția poate fi implementată în variantă doar cu notificare, oferindu-i vatmanului posibilitatea de a activa frâna manual sau în varianta în care poate acționa automat frâna de urgență, astfel încât tramvaiul să se oprească imediat, fără intervenție umană„, transmit reprezentantii companiei Continental care face testele in depoul STPT.