Opinia Timisoarei

Spectacol pe Bega, langa Timisoara. Ecluza si barajul stavilar de la nodul hidrotehnic Sanmihaiu Roman se pregatesc de receptie dupa reabilitare. Filmare aeriana

TIMISOARA. Mai aproape de momentul in care vom ajunge cu vaporul de la Timisoara pana in Serbia.

Cel mai asteptat proiect transfrontalier Romania-Serbia, ‘Repararea infrastructurii de navigatie pe Canalul Bega‘ se apropie de final.

Reabilitarea in totalitate a nodului hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman, aproape de Timisoara, se dezvaluie in toata splendoarea in imagini filmate de la inaltime.

In dreapta insulei se poate observa barajul stavilar reabilitat (reabilitare stavila cilindrica si plana dubla, reabilitare casa stavilar-monument tehnic), iar in partea stanga a insulei este ecluza.

VIDEO: Apele Romane Banat

In momentul de fata, Apele Romane Banat pregatesc procedura de realizare a receptiei acestor lucrari, care s-au intins pe parcursul a doi ani si jumatate.

Repararea si repunerea in valoare a nodului hidrotehnic de la Sanmihaiu Roman s-a facut cu bani europeni, cu fonduri de la bugetul national, de la Apele Banat si Consiliul Judetean Timis.

Intreg proiectul ‘Repararea infrastructurii de navigatie a Canalului Bega’ are o valoare de 13,85 milioane euro, din care 11,77 milioane euro sunt bani de la Uniunea Europeana prin programul IPA, care s-au impartit in doua. Jumatate au revenit partii romane, iar cealalta partii sarbe.

Partenerii sarbi in proiect au finalizat la randul lor repararea nodurilor hidrotehnice de la Srpski Itebej si Klek. Totodata, au terminat pista de biciclete pana la granita, astfel ca, dupa deschiderea punctului de trecere a frontierei de pe canalul Bega, traseul cicloturistic va avea peste 70 de km.

Lucrari si la ecluza de la Uivar

Pentru a putea fi reluata navigatia pe canalul Bega ca odinioara, este nevoie de reparatii si intretinere si la Uivar.

Interventiile celor de la Apele Banat au inceput deja in luna septembrie la ecluza de la Uivar, care nu a mai fost folosita de la sfarsitul anilor ’60, de cand navigatia pe Bega a fost inchisa.

Formatia Interventie Operativa Mecanizata din cadrul Sistemului de Gospodarire a Apelor Timis curata albia Begai de depunerile aduse de apa, in ultimii 50 de ani. Acum se decolmateaza pe cateva sute de metri in zona ecluzei care nu a mai fost folosita din anul 1967. Dupa decolmatarea tronsonului, se procedeaza la nivelarea depunerilor excavate.

***

Canalul Bega are 114,5 km portiune navigabila, 44,5 km sunt pe teritoriul Romaniei, iar restul de 70 de km pe teritoriul sarbesc.

Daca se respecta graficul, anul viitor, in locul in care Bega iese din tara, va fi amenajat si un nou punct de trecere a frontierei cu Serbia. Primele demersuri au fost deja facute, iar infrastructura va fi functionala in momentul in care va fi reluata navigatia si astfel, prin sistemul de canale din Serbia, Timisoara va fi iarasi legata de Dunare si mai apoi de Marea Nordului.

Exit mobile version