TIMISOARA. La aproape 6 ani de la prima incercare de reparare si modernizare si dupa un scandal izbucnit pe aceasta tema in vechea administratie, strazile pavate cu piatra cubica din Timisoara au ramas cumva in atentia primariei.
In 2015, consilierii locali au aprobat un Studiu de Fezabilitate, conform caruia avea sa fie scoasa piatra cubica, iar aceasta sa fie inlocuita cu bitum pe 14 strazi din oras pline de gropi si denivelari. Operatiunea era estimata la peste 14 milioane lei.
Municipalitatea avea insa nevoie de avize de la Mediu si de la Directia Judeteana de Cultura ca sa poata interveni. Grabita, primaria n-a mai asteptat dupa documente si a inceput lucrarile pe una dintre strazi, insa s-a trezit cu procese intentate de o asociatie si doi timisoreni. Avea sa castige procesele 3 ani mai tarziu. Tot atunci, in 2018, municipalitatea avea sa obtina avize de la Directia de Cultura doar pentru trei strazi: Arcidava, Toplita si Ioan Muresan, aflate in afara ariei protejate a orasului. Un an mai tarziu, era actualizat devizul, apoi au venit alegerile si strazile n-au mai fost reabilitate.
Acum, administratia Fritz afirma ca nu se pune problema asfaltarii lor, dar nici prea curand nu vor porni lucrari pe strazile cu piatra cubica, majoritatea adevarate capcane pentru soferi. In 2022 muncitorii SDM vor avea de lucru la parcarile din oras, astfel ca pana in 2023, greu de crezut ca aceste strazi isi vor gasi loc pe lista de prioritati, spune viceprimarul Ruben Latcau.
„E un proiect mai vechi, cvaziabandonat. Nu se vor asfalta. Suntem in curs de revizuire a proiectului si urmeaza sa il facem cu SDM (Societatea Drumuri Municipale, n.r.). Nu stiu daca se va putea intampla in 2022, cel mai probabil va fi realizat in 2023. Noi am inceput sa ii punem pe cei de la SDM sa paveze, sa puna dale si sa refaca piatra cubica pe alocuri, tocmai ca sa isi creasca experienta. In 2023 sunt convins ca vom intra si pe strazile respective.
In 2022 activitatile SDM se vor concentra foarte mult pe constructiile de parcari, pe drumurile principale unde e nevoie de interventie la carosabil si, de asemenea, pe amenajari care sa ne pregateasca pentru 2023 (anul Capitalei Culturale a Europei, n.r.), in spatiul public„, precizeaza pentru opiniatimisoarei.ro viceprimarul Ruben Latcau.
In vechiul Studiu de Fezabilitate erau cuprinse strazile cu piatra cubica: Arges (delimitata de Mitropolit Varlaam si Cluj), Dr. Ioan Muresan (tronsonul cuprins intre Salcamilor si Drubeta), Ludwig van Beethoven (intre C.D. Loga si Mihai Eminescu), Mitropolit Varlaam (intre Aurel Candea si 1 Decembrie), Putna (delimitata de Ion Vidu si Mitropolit Varlaam), Remus (delimitata de Brasov si Romulus), Sfanta Rozalia (intre Remus si Mihai Viteazu), Sorin Titel (delimitata de Victor Babes si Protopop Gh. Dragomir), Toplita (delimitata de Calea Circumvalatiunii si str. Fagaras), Virgil Madgearu (intre Mihai Viteazu si Filaret Barbu), Bela Bartok (intre Victor Babes si Arges), Filaret Barbu (delimitata de str. Sfanta Rozalia si Brasov), Arcidava (in jurul Parcului Arcidava, pana la strazile Mures si Ulpia Traiana) si Romulus (intre Gh. Doja si Sfanta Rozalia).