Din anul scolar 2019-2020 elevii ar putea avea vacante mai scurte, ore mai putine, iar examenele de Evaluare Nationala si Bacalaureat ar putea fi sustinute mai devreme.
Ministrul Educatiei Ecaterina Andronescu anunta ca pune in dezbatere publica proiectul privind regandirea structurii anului scolar.
„Foarte multi parinti mi-au reprosat ca au luat vacanta copiii pe 21 decembrie, au avut vacanta pana in 15 ianuarie, o perioada ingrozitor de lunga, prea mult, dupa care mai au 3 saptamani de vacanta, se termina semestrul si incep, mai au inca o vacanta si semestrul urmator. Dupa parerea mea, vacanta aceasta este mult prea lunga. Sau, daca o facem la fel de lunga, sa incercam sa inchidem altfel semestrul. in asa fel incat, dupa vacanta, copilul sa inceapa un alt semestru. Pentru ca altfel il zapacim. Trei saptamani sta acasa, a uitat, il cheama profesorul la scoala inca trei saptamani, ii incheie situatia, copilul este inca nereconectat la programul de invatamant dupa trei saptamani de vacanta. Vacanta de iarna (ne gandim sa o scurtam -n.r.) si ne gandim sa organizam putin diferit semestrele pentru clasele 1-12. Sa aducem examenele din vara ceva mai devreme, evaluarea de la clasa a VIII-a si examenul de Bacalaureat, sa aiba si profesorii vacanta, ca noi tot le cerem, le cerem, dar trebuie sa le dam si vacanta”, a spus Ecaterina Andronescu, intr-un interviu pentru realitatea.net.
Ministrul Educatiei a precizat ca aceste propuneri le-a discutat cu profesorii din ciclul preuniversitar si vor fi analizate si cu inspectorii scolari.
Ore mai putine la clasele primare si gimnaziu
Ecaterina Andronescu a vorbit si despre reducerea numarului de ore, precizand ca programul didactic pentru studenti cuprinde pana la 26 de ore, in vreme ce la gimnaziu numarul de ore este aproape 34, iar la liceu 40.
„Reducerea la 20 de ore pe primar, 25 de ore pe gimnaziu, in medie, nu fix, si la 30 de ore in medie pentru liceu, ar putea sa asigure si o flexibilitate planului cadru si, in acelasi timp, un numar redus de ore didactice de predare. Daca ne uitam in Legea invatamantului, o sa constatam ca si aceste ore de predare, intr-o proportie de 75 la suta, ar trebui sa fie dedicate predarii, iar 25 la suta sa fie dedicate evaluarii si invatarii notiunilor predate. Deci, profesorul are si obligatia sa se convinga si sa il ajute pe elev sa asimileze”, a mai spus ministrul Educatiei.
Elevii de clasa l ar putea fi lasati si ei repetenti
Legea prevede in acest moment ca nu pot fi lasati repetenti copiii pana la clasa a III-a, dar acest lucru trebuie schimbat, pentru ca este o greseala, crede Ecaterina Andronescu.
„Din pacate, e o prevedere legala, pana in clasa a treia copiii nu pot fi lasati repetenti. Cred ca trebuie sa revenim asupra acestui aspect pentru ca, iata, unde suntem. Ajungem la clasa a opta si atunci constatam ca nu stiu sa scrie bine, ca nu stiu sa calculeze bine si ca 36% nu sunt in stare sa ia 5 la evaluarea de la clasa a opta. Cred ca obiectivele de care vorbeam trebuie stabilite prin lege si in fisa postului fiecarui profesor”, a afirmat ministrul, intrebat in legatura cu interdictia de a lasa reprenti copiii de clasa I.
Intrebata daca acest obiectiv, de a nu lasa repetent un copil de clasa I, este o greseala, Andronescu a raspuns: „Categoric”.
La argumentul expertului in educatie Oana Moraru conform caruia nu ai voie sa lasi repetenti pentru ca s-a demonstrat ca din punct de vedere psihologic nu are niciun efect asupra copilului, Andronescu a replicat: „Te straduiesti mai mult sa-l inveti ce trebuie sa-l inveti”.
Proiectul cu toate aceste modificari va fi pus in dezbatere publica si, dupa ce ii vor fi aduse modificari, va fi adoptat.
Mai multe pe observator.tv