TIMIȘOARA. Ar dura cam 4 ani modernizarea liniei de cale ferată Timișoara – Reșița cu extensia Voiteni – Stamora Moravița, dacă s-ar lucra în ritm susținut pe cei aproape 118 kilometri și ar costa aproape 850 de milioane de euro. La final, călătoria cu tren-tramvaiul între Timișoara și Reșița ar fi de sub o oră.
CITESTE SI: Lovitura naucitoare data ‘baietilor destepti’ din energie la Timisoara. Operatiune DIICOT pe urmele unui prejudiciu de peste 17 milioane de dolari. VIDEO
O arată Studiul de Prefezabilitate, Studiul de Fezabilitate și documentația tehnică, aprobate în Consiliul Local Timișoara, marți, pentru care primăria a plătit 1 milion de euro alături de partenerii din proiect.
Realizarea acestei investiții, estimată la 4.202.714.468 lei cu TVA, ar asigura o conexiune rapidă între Reșița și Timișoara, respectiv punctul de trecere frontieră cu Serbia și Aeroportul Internațional Traian Vuia. Ar crește frecvența trenurilor, dar și viteza acestora de până la 120 km/h pentru cele de călători și până la 80 km/h pentru trenurile de marfă.
Am ajunge să facem cu tren-tramvaiul doar 59 de minute între Timișoara și Reșița, cu toate opririle de pe traseu.
Proiectul ar putea ramane la sertar
Consilierul local Dan Diaconu a întrebat în plenul CLT ce șanse mai are acest proiect și pe ce finanțare s-ar putea mula, dat fiind faptul că e abia în stadiul de Studiu de Fezabilitate.
„Este pe o listă pe Programul Transport pe Calea Ferată, dar șansa ca culoarul Timișoara-Moravița să fie finanțat pe fonduri europene este foarte mare, dar șansa ca „ciotul” Voiteni-Reșița să primească și el finanțare este destul de redusă„, a spus Latcau.
Vicele a fost completat de primarul Dominic Fritz.
„În același timp, știm, cu astfel de proiecte, întotdeauna sunt oportunități. Nu știu, alte proiecte eșuează și e bine să ai ceva în sertar. Da, pe PNRR e puțîn probabil„, a precizat și edilul șef.
Proiectul are două tronsoane de modernizat:
1. Timișoara Nord – Stamora Moravița Frontieră (58km). care ar dura 50 de luni, din care proiectare și obținere de avize 8 luni, iar execuția lucrărilor 45 de luni (3 luni suprapunere cu perioada de proiectare). Cuprinde 9 statii/ halte/puncte de miscare si reabilitarea a 23 treceri la nivel, 21 poduri si 19 podete.
Modernizarea acestui traseu ar costă 2.528.558.931 lei cu TVA.
2. Reșița – Voiteni (59km), care ar dura 60 de luni, din care proiectare și obținere de avize 8 luni, iar executira lucrărilor 55 de luni (3 luni suprapunere cu perioada de proiectare). Cuprinde 12 statii/ halte/puncte de miscare si vor fi reabilitate 35 treceri la nivel, 12 poduri și 119 podete.
Conform studiului, pe segmentul Reșița – Voiteni se impun 2 etape, prima vizează reînnoirea liniei de tren (finanțare prin PNRR), iar a două modernizarea șinelor de cale ferată (finanțare prinalt program sau bugetul de stat).
Reabilitarea acestui traseu este estimată la 1.674.160.537 lei cu TVA.
Documentatiile au fost avizate anul trecut si de catre CFR.
Va reamintim, înca din 2021, a fost încheiat un protocol între Primăriile Reșița și Timișoara, Consiliile Județene Caraș-Severin și Timiș, respectiv Compania Națională de Căi Ferate CFR SĂ, pentru a putea obține finanțarea proiectului în cadrul PNRR sau prin orice alt program de finanțare din ciclul financiar 2021-2027, în vederea realizării obiectivului de investiție ”Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița frontieră”.