TIMISOARA. Veste mult asteptata. Soferii vedeau acest proiect ca pe un vis foarte indepartat si chiar departe de a fi realizat. Vorbim despre Autostrada Timisoara – Belgrad.
ADR Vest a depus, inca din primavara acestui an, documentele necesare in vederea obtinerii finantarii pentru proiectarea mult-asteptatei sosele de mare viteza. Iata ca acum proiectul a fost evaluat de catre Comitetul de Evaluare pentru Programe Interreg IPA CBC Romania – Serbia si asteapta primii bani.
Asadar, primii bani, pentru proiectare, o suma de aproximativ 12 milioane de euro ar urma sa fie alocata intr-o luna de Uniunea Europeana. Cu acesti bani ar urma sa se stabileasca traseul final al autostrazii, lungimea si latimea.
„Este un proiect depus pentru proiectarea unei solutii. Este vorba de un drum nou, nu de transformarea actualului drum care duce de la Timisoara la Moravita, apoi, mai departe spre Belgrad. Noul drum ar urma sa lege Timisoara de Pancevo pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens. In total, noul drum va avea aproximativ 130-140 de kilometri„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro, Sorin Maxim, directorul ADR Vest.
Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, s-a intalnit in vara anului 2015, la Belgrad, cu presedintele Serbiei, Tomislav Nikolić cu care a discutat tocmai despre acest mare proiect de infrastructura.
„Romania sustine clar perspectiva europeana a Serbiei si a statelor din regiune. Serbia merita sa fie recompensata pentru eforturile semnificative de reforma facute pana in prezent. Speram ca negocierile efective de aderare ale Serbiei la UE sa demareze in acest an…. Am discutat si despre relatiile noastre economice. Ne propunem o serie de proiecte comune in domenii importante precum infrastructura – si as mentiona aici autostrada Timisoara-Belgrad …„, a declarat presedintele Klaus Iohannis la sfarsitul intalnirii cu presedintele sarb, fara sa dezvaluie insa alte detalii.
Anterior, in 17 iulie 2014, fostul premier Victor Ponta se intalnea la Belgrad cu omologul sau si au discutat de posibilitatile de finantare pentru soseaua de mare viteza care sa lege capitala Serbiei de Timisoara. S-a vorbit atunci de o autostrada cu o lungime de aproximativ 100 km.
Prezent la inaugurarea celor 3 noi puncte de frontiera cu Serbia, in anul 2014, premierul Victor Ponta facea precizari pe marginea proiectului autostrazii. Explica atunci ca acesta nu poate fi facut cu fonduri europene, cata vreme Seria nu e stat membru al UE.
”Autostrada Timisoara-Belgrad nu poate fi finantata din fonduri europene. Putem sa o construim intr-un parteneriat intre cele doua tari si cu o finantare din partea unui alt stat sau din partea unui consortiu de banci. Ministrii Transporturilor din cele doua tari lucreaza la acest proiect si, probabil, anul viitor (n.r. 2015) putem sa cautam finantarea necesara, care nu va fi din fonduri europene”, a declarat Ponta in noiembrie 2014, in Timis, la Lunga.
In decembrie 2014, in cadrul unui summit tinut la Belgrad, chinezii si-au aratat interesul pentru o asemenea investitie.
In 2011, Emil Boc, pe atunci premier, se intalnea si el la Belgrad cu seful guvernului, acestia discutand, de asemenea, de necesitatea construirii autostrazii.
Pana in prezent doar partea sarba a facut publice planurile la care lucreaza pentru autostrada intre Belgrad si Timisoara.
In lipsa unei decizii ferme legate de traseul final, s-au facut, de-a lungul timpului, mai multe speculatii pe marginea rutei pe care ar putea-o avea viitoarea sosea rapida.
In Serbia, discutiile legate de aceasta autostrada se duc mai ales pe traseu, intrucat mai multe administratii locale si-ar dori-o in apropiere.
Cele mai multe voci au vorbit inca din anul 2015 despre posibilitatea ca ea sa treaca prin Pancevo si mai apoi pe langa Varset si sa continue spre Moravita si sa urmeze actuala ruta rutiera catre Timisoara.
Un alt traseu luat in calcul de autoritatile sarbe e cel prin Zrenjanin, pornind din autostrada spre Novi Sad, dupa cum sustinea recent un secretar de stat in ministerul Transporturilor din tara vecina. Se pare ca aceasta a doua varianta nu mai este luata in calcul, in prezent.
Deocamdata, sarbii trag tare spre granita cu Macedonia, mai multe portiuni de drum fiind in stadiu avansat de realizare.
Cu alte cuvinte, daca totul va merge conform planului, proiectarea va primi banii necesari, iar apoi se va gasi finantarea pentru realizarea soselei, in cativa ani am putea merge de la Timisoara pana in Grecia sau catre Italia pe autostrada.