TIMISOARA. Consiliul Judetean Timis pune la cale o strategie economica pentru urmatorii cinci ani. Concluzia este ca micii producatori trebuie incurajati si sprijiniti, iar marilor magazine nu ar mai trebui sa li se permita sa functioneze in cartiere, ci la marginea orasului.
Sergiu Balasa, directorul Agentiei de Dezvoltare Economico-Sociala Timis ADETIM a declarat, la finalul unei dezbateri privind strategia economica a judetului Timis pentru umatorii cinci ani, ca participantii au constatat ca mult prea multe supermarketuri se afla in cartierele orasului ori chiar in localitatile judetului, descurajand, astfel, micii producatori.
”Nu sunt neaparat plangeri, sunt constatari. Noi si in analiza noastra constatam ca micul comerciant, ala care traieste in Timisoara si care vrea sa traiasca din ce se produce in Timisoara, are sanse foarte putine sa reziste pentru ca, daca lasi marile supermarketuri, marile centre comerciale, sa stea in proximitatea zonei de locuire sau chiar in mijlocul cartierelor, normal ca noi care avem viteza, suntem accelerati in ritmul de viata, ne ducem acolo unde putem sa cumparam totul. Chestiunea este ca nu cumparam intotdeauna cele mai bune produse. Produsele autohtone nu ajung in supermarket pentru ca ele au politica lor si sistemul lor de achizitie a acestor produse, deci eu sunt de parare ca prin politici locale, la nivel de judet ar trebui sa reglementam si si lasam o gura de oxigen micilor producatori”, a declarat Sergiu Balasa.
Rezolvarea acestei probleme este ca pe viitor sa nu se mai acorde autorizatii de functionare pentru marile magazine in cartiere.
”Cred ca pe viitor noi facilitati comerciale de ordinul acestora nu ar mai trebui acordate in interiorul orasului si asta este o recomandare pe care o fac, nu neaparat la nivelul oraselor mari, cum este Timisoara, ci si la nivelul localitatilor mai mici pentru ca si acolo am observat ca exista aceasta tendinta, sa faci magazine mai mari care sa oferi cam tot”, a mai spus Balasa.
De asemenea, in strategia economica a judetului Timis mai este prevazut, tot pentru sprijinirea producatorilor, construirea unor centre de achizitie si desfacere a marfurilor.
”Sunt si teme la care nu vom raspunde pentru ca nu avem atributii directe, dar obligatia noastra e sa semnalam aceste lucruri si in strategia de cadru sa avem o contributie. Acolo unde se constata ca exista un dezechilibru in piata, niciun actor privat nu intervine, atunci este responsabilitatea autoritatilor publice sa puna o solutie in piata. Si va dau un exemplu: in agricultura nu reusim sa valorificam potentialul agricol din Timis. De ce? Pentru ca organizarea inainte de 1989 era alta, odata cu trecerea la economia de piata eu constat o dezorganizare, decat o organizare si semnalez ca productia de legume-fructe a cunoscut o tendinta grav descendenta si s-a ajuns pana acolo unde producatorul nu mai are interes sa incerce sa isi castige existenta dintr-o astfel de activitate care dealtfel este o activitate aducatoare de venituri. De ce? Pentru ca intre producator si piata de desfacere nu s-a mai pus o legatura, o veriga lipsa. Aici putem interveni cu centre de achizitie marfa si desfacere produse agricole care pot rezolva aceasta problema”, a declarat Balasa.
O alta discutie despre aceasta strategie de dezvoltare economica a judetului Timis pentru urmatorii cinci ani urmeaza sa aiba loc in perioada urmatoare, intr-un cadru mai largit.