TIMISOARA. Dupa ce a introdus plata parcarii prin SMS, primarul Nicolae Robu vrea ca si Taxa de tranzit sa fie platita tot prin SMS. Edilul Timisoarei e hotarat ca taxa de tranzit, inclusa pe proiectul privind stabilirea taxelor si impozitelor locale pentru anul 2014, sa fie platita de toti transportatorii care nu aduc marfa in Timisoara si care nu au ruta alternativa de transport, cum ar fi partea de centura construita a Timisoarei.
Daca initial se dorea ca toti soferii de tiruri sa plateasca aceasta taxa, in urma dezbaterii de joi, din Sala de Consiliu a primariei, la care nu au participat nici 20 de timisoreni, s-a decis ca aceasta taxa sa fie platita doar de cei care nu au traseu alternativ si sunt obligati sa treaca prin Timisoara.
Nu se stie inca in ce mod se va face plata, insa s-a discutat si despre plata prin SMS sau chiar prin… BIP. Inainte sa intre in oras, soferii care conduc vehicule de transport marfa de peste 7,5 tone vor trebui sa se traga pe dreapta, sa plateasca 200 de lei cu ajutorul telefonului mobil, iar apoi sa isi continue drumul. Taxa ar putea fi platita si prin BIP sau pe internet ori la benzinarii, a anuntat primarul Robu.
Nu este prima incercare a autoritatilor locale de introducere a acestei taxe. Si fostul primar Gheorghe Ciuhandu a incercat sa o instituie, insa a intervenit prefectul de Timis de la acea vreme si taxa a fost anulata de instanta.
„Metodologia a fost incorecta data trecuta, pentru ca era una discriminatorie, care ii supunea la taxa doar pe transportatorii care nu erau din judetul Timis. Noi cred ca suntem foarte corecti, pentru ca nu dorim sa ii punem la plata pe transportatorii cu masini de mare tonaj care n-au alternativa si n-au pe unde sa treaca, decat traversand Timisoara, ca sa-si urmeze parcursul, dar ii punem la plata pe cei care au acea portiune de centura de 12,8 kilometri si care, desi ar trebui sa mearga pe acolo, prefera sa vina prin oras, ceea ce implicit afecteaza drumurile noastre, creeaza poluare in oras, produc vibratii care afecteaza casele si blocurile”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Concluzia dezbaterii privind Taxa de tranzit este simpla: nu vor fi pusi sa plateasca transportatorii care aduc marfa in Timisoara sau care ridica marfa din Timisoara.
„Sunt supusi la plata doar cei care fac tranzit si care nu folosesc rutele ocolitoare avute la dispozitie. Unii au interes, pentru ca merg pe rutele pe care le cunosc ei mai bine, mai merg sa-si rezolve si alte probleme cu ocazia asta prin oras… Cine nu vine, nu plateste taxa! Care-i problema? Ne incurca sa avem o astfel de hotarare? Nu ne incurca cu nimic, de ea vor fi afectati doar cei care folosesc rutele ocolitoare. Daca toti le folosesc, nu vom incasa nicio taxa”, a completat primarul.
Dar cine va controla toate tirurile care vor trece prin Timisoara din 2014, de cand se doreste introducerea acestei taxe? Politia, spune primarul. Dupa ce soferul va plati, fie prin SMS, fie la benzinarie, fie online, politistul, cu mijloacele avute la dispozitie – smartphone sau laptop – va putea verifica daca soferul a achitat 200 de lei sau nu. In plus, agentul de politie ar putea avea la el chiar si chitantier.
„Un camion are o foaie de parcurs, se stie de unde vine si unde pleaca. Se vor face controale pe traseele pe care este de asteptat sa circule astfel de camioane de mare tonaj care ar fi avut ruta alternativa sa mearga pe alte directii. Va fi pus la punct un sistem, dorim sa introducem si plata prin SMS, am vazut ca functioneaza foarte bine. Agentul de politie va avea acces la sistemul informatic. Alte variante ar fi plata la benzinarii, plata online”, a conchis Robu, vizibil multumit de faptul ca si consilierii PDL sunt de acord cu introducerea Taxei de tranzit, desi initial pareau nemultumiti.
In timpul dezbaterii, consilierul democrat liberal Constantin Stefan Sandu a atras atentia ca nu ar fi oportuna introducerea acestei taxe, in conditiile in care s-ar putea „trezi” si alte orase cu idei asemanatoare, urmand apoi sa creasca preturile marfurilor transportate. Asa s-a ajuns la scutirea de la plata taxei a soferilor care nu au trasee alternative si sunt obligati sa treaca prin Timisoara.
Dupa aprobarea proiectului prin care se instituie Taxa de tranzit se va incepe lucrul la metodologie, urmand sa se faca un nou proiect de hotarare pentru aceasta, care va ajunge pe mesele consilierilor locali anul acesta. Taxa ar urma sa fie aplicata din 2014.
Taxa de mediu ar putea aduce 4 milioane de lei in plus la bugetul local
O alta taxa dorita de Executivul Primariei Timisoara este cea de mediu, pe care ar urma sa o plateasca aproximativ 8.000 de agenti economici care desfasoara activitati cu impact asupra mediului inconjurator, potrivit unei estimari facuta de specialistii Directiei Fiscale din cadrul municipalitatii. Daca fiecare ar plati 500 de lei pe an, atat cat este prevazut in proiectul privind stabilirea taxelor si impozitelor locale pentru anul 2014, s-ar aduna la buget cam 4 milioane de lei, arata estimarile facute de specialistii din primarie. O asemenea taxa se plateste deja de ani buni in Galati, insa nivelul ei este mult mai mare acolo.
Taxa pe artificii din Timisoara, unica in tara?
In Timisoara mai avem o premiera. Potrivit Asociatiei Pirotehnistilor, capitala Banatului este singurul oras din Romania unde se plateste o taxa pe artificii. Deloc mica, ci de 200 de lei pe minut.
Primarul e decis ca pana la aprobarea proiectului de buget sa faca o propunere de reducere a taxei, astfel incat agentii economici care pregatesc focuri de artificii sa plateasca mai putin.