TIMIS. Chiar si dupa inceperea anului scolar in judetul Timis mai sunt scoli fara autorizatie sanitara de functionare. Elevii nu si-au primit banii de naveta pentru ultimele luni, si multe catedre sunt acoperite cu personal printr-un artificiu.
Daca in urma primului control efectuat in unitatile de invatamant 43 dintre acestea nu au primit autorizatie sanitara de functionare, acum situatia este ceva mai buna. 27 de scoli si gradinite functioneaza, in continuare, fara aceasta autorizatie.
Grav este faptul ca, in majoritatea acestor cazuri, nu se intrevede nicio posibilitate de rezolvare. Asta pentru ca principala problema o constituie lipsa apei curente, iar remedierea sta in mana autoritatilor locale, mai precis a primariilor din localitatile unde unitatile de invatamant au astfel de probleme.
In privinta liceelor din Timisoara, acestea sunt fie autorizate, fie in curs de autorizare. Pana si Liceul “C.D. Loga” a primit, conform spuselor inspectorului general adjunct Aurelian Sima, autorizatia de functionare. Asta, desi elevii de acolo au inceput anul scolar sub un acoperis gaurit prin care ploua, intr-o cladire cu burlane si cornise distruse.
“Anul trecut am avut 52 de unitati de invatamant fara autorizatie, anul acesta 43 din care au mai ramas 27. In ritmul asta speram ca pana la anul sa tindem spre zero” a declarat, plin de optimism, inspectorul Aurelian Sima.
Lipsa cadrelor didactice a incetat sa mai fie o problema, rezolvata insa tot pe ultima suta de metri si doar provizoriu. Dupa ultima sedinta publica de repartizare, cea din 13 septembrie, directorii si consiliile de administratie din fiecare scoala in parte au atribuit posturile si orele ramase vacante. Asa se face ca la catedra sta cineva, fie ca persoana respectiva este calificata sau nu.
Rezolvarea este insa doar provizorie. Astfel, la nivelul fiecarei unitati de invatamant se vor organiza concursuri pentru ocpuarea acestor posturi. In cazul personalului calificat acestea trebuie organizate in maximum 60 de zile de la ocuparea postului, iar pentru personalul necalificat, in maximum 30 de zile. Cele mai mari probleme se regasesc la nivelul acoperirii catedrelor cu personal calificat pentru invatatori si educatori, mai ales cu predare in limba germana. Cele mai bine acoperite domenii sunt istoria si limba romana, acolo unde cei care nu au resuit sa prinda un post trebuie sa astepte sa se elibereze unul pe parcursul anului scolar, din motive precum demisiile sau concedierile.
O alta problema, carei afecteaza pe elevii navetisti, este faptul ca nu s-au decontat sumele pentru plata abonamentelor de calatorie, de la inceputul acestui an si pana la vacanta de vara. Suma totala se ridica la 2.700.000 de lei pentru cei 4.770 de elevi care fac naveta. Mai mult decat atat, noile prevederi instituite de Ministerul Educatiei, care plafoneaza sumele pentru abonamentele de calatorie, ii incurca si mai mult pe elevi.
“Eu pot sa va dau un exemplu din zona Maslocului, pentru ca acolo stiu cum stau lucrurile. Daca elevul isi face abonament la transportul pana la Timisoara, abonamentul in costa in jur de 225 de lei. Conform noilor norme, se deconteaza doar 90 de lei. Diferenta este prea mare chiar si pentru o familie cu o situatie materiala bunicica, dar cei mai multi nu vor avea cum sa suporte aceste cheltuieli” a spus Aura Danielescu, inspector scolar general adjunct.
Chiar daca pentru unele posturi nu se gaseste personal calificat, banii pentru naveta intarzie si mai sunt scoli fara autorizatie de functionare, anul scolar a inceput cu bine, sustin reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean. Cat despre rezolvarea completa si eficienta a tuturor problemelor, mai este timp, probabil pana la … vacanta de vara.