TIMISOARA. Dupa ce primele doua tramvaie vechi reabilitate au intrat in paine in aceasta toamna la Timisoara, iar alte 7 au ajuns deja la fabricile din Arad si Pascani pentru modernizare, iata ca in cateva luni alte 5 vor lua drumul uzinelor ce le vor schimba complet infatisarea.
Astfel ca, din vara anului viitor e posibil ca toate sa fie gata, iar timisorenii sa se plimbe cu nu mai putin de 14 tramvaie estetice, cu camere video, internet, scaune cu incalzire si aer conditionat.
Cele 7 tramvaie trimise la reabilitare in a doua sarja vor fi gata cu mult mai repede decat primele doua.
„S-au reabilitat doua tramvaie la inceput, si nu mai multe, pentru ca a fost nevoie sa se treaca prin etapa de omologare. Aceasta reabilitare a insemnat o productie de tramvaie noi, pentru ca din vechile tramvaie nu s-a pastrat decat sasiul, platforma aceea care a fost, si aceea reconditionata. Pana la urma si osiile, care initial s-au dorit pastrate, nu s-au pastrat, ci s-au pus osii noi. In consecinta, am avut de-a face aproape cu un nou proces de productie de noi vehicule pentru tramvaiele pe care le-am botezat Armonia. Acum, pentru urmatoarele este mult mai simplu. Cele doua firme din Pascani si Arad ne-au si cerut sa le trimitem pe toate 7 deodata, pentru ca nu se mai pune problema sa se lucreze la cate unul, ci fiecare din firme poate introduce in productie mai multe deodata, pentru ca toate piesele sunt cunoscute deja si proiectele sunt validate si suntem in etapa de productie de serie. Mai intai am fost in etapa de productie de prototipuri, acum e productie de serie„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro Nicolae Robu.
Edilul spune ca, cel tarziu in primavara, toate cele 7 noi Armonii vor fi pe traseu. Pe masura ce acestea vor fi trimise catre Timisoara, inca 5 vor lua drumul Aradului si Pascaniului pentru modernizare.
„Pe langa cele 7, vor merge alte 5, care sunt din primul lot, din care am trimis doua„, precizeaza pentru opiniatimisoarei.ro Nicolae Robu.
Cat despre tramvaie nou-noute, primarul Timisoarei isi pune nadejdea in banii europeni din care, deocamdata doar viseaza, sa cumpere cel putin 10 garnituri.
„Pe fonduri europene, vom vedea ce va fi eligibil, pentru ca nu e publicat ghidul de aplicare pe exercitiul financiar 2014-2020. Guvernul PSD nu a fost in stare in 2 ani, iata scursi din acest exercitiu, sa faca nici atata macar, sa publice ghidul de aplicare, incat noi sa putem sa ne scriem proiectele si sa le depunem pentru obtinerea finantarii, sa avem timp de implementare a proiectelor. Pentru ca licitatiile iau foarte mult timp intotdeauna, si riscam sa ajungem foarte inghesuiti la finalul perioadei, cum s-a intamplat si acum, cu implementarea. Dar noi avem de gand nu numai sa inlocuim linia, ci sa cumparam si tramvaie noi pe fonduri europene, pentru ca informatiile pe care le avem, inca neoficiale, sunt ca de data aceasta se vor putea pe fonduri europene si tramvaie. Pe exercitiul 2007-2014 nu s-a putut, pe 2014-2020, asa stiu, dar repet, nu e inca oficiala informatia, se vor putea cumpara. Si, atunci, alaturi de tramvaiele reabilitate care sunt si ele tramvaie noi, evident ca pe banii altora, de la UE, avem toata deschiderea sa cumparam si tramvaie noi. Dar, daca vom ajunge sa avem minim 20, pana la 30 chiar am putea, de tramvaie reabilitate, diferenta fiind cu bani europeni, vom fi foarte multumiti, dar asta e iluzoriu deocamdata„, a mai precizat pentru opiniatimisoarei.ro Nicolae Robu.
Edilul sef al Timisoarei crede ca pe noul exercitiu bugetar, Timisoara ar putea obtine din fonduri europene cel mult 80 de milioane de euro.
„Timisoara nu se poate astepta la mai mult de 70-80 de milioane in total pentru tot ce avem la dispozitie in acesti sapte ani, ma rog, cinci ramasi. Asadar, putem spera mai degraba la 10 tramvaie noi pe fonduri europene„, sustine Robu.
Va reamintim, tramvaiele second-hand ale Timisoarei sunt reabilitate de firmele Electroputere VFU Pascani si Astra Vagoane Calatori Arad. Primele doua garnituri au fost preluate de cele doua firme care au castigat licitatia primariei in 11 iunie 2014.
Aproximativ 500.000 de euro costa reconditionarea unui singur tramvai. Licitatia a fost castigata de oferta depusa de firmele Electroputere VFU Pascani si Astra Vagoane Calatori Arad, in valoare de 65 de milioane de lei, adica peste 14,6 milioane de euro. Durata contractului este patru ani, acordul-cadru presupunand incheierea a patru contracte subsecvente, pentru un numar total de 30 de tramvaie GT4.
Primele 2 garnituri Armonia circula pe liniile 6, 10 si, mai nou, pe 2.
In parcul Regiei Autonome de Transport in Comun se afla 93 de tramvaie, din care doar 60 sunt scoase zilnic pe traseu.
Autor: Daniel Balteanu