TIMISOARA. Incepand din 1 martie, timisorenii isi iau adio de la TelPark si vor parca dupa un alt sistem de parcare, inspirat din orasul San Francisco. Dispar tichetele si nu se va mai ridica nicio masina in Timisoara! In plus, sambata si duminica se va parca gratuit peste tot, iar cel putin 15 strazi ies din sistemul de parcare. Raman abonamentele!
Se anunta inca de pe acuma o adevarata harababura, iar primarul Nicolae Robu n-a fost in stare sa explice foarte exact intreg sistemul dar promite ca proiectul va fi dat publicitatii in scurt timp, iar soferii din Timisoara vor fi invitati la o dezbatere publica pe marginea lui!
Primarul Nicolae Robu explica ce inseamna TimPark si ce tarife va avea!
Vor fi 3 zone tarifare de parcare in Timisoara, in functie de inelele de trafic, a explicat Nicolae Robu. Vorbim despre zona centrala, cea mediana si cea periferica. Tarifele vor fi diferentiate: 1,5 lei/h in zona centrala, 1 leu/h in cea mediana si 0,5 lei/h in zona periferica.
Primele 15 minute de parcare vor fi insa gratuite, urmand ca apoi sa se plateasca parcarea pe minut. Atentie, se va plati parcarea in Timisoara intre orele 8:00 – 17:00, iar in weekend va fi gratuit.
Practic, de la 1 martie, orice timisorean care va dori sa parcheze in locurile amenajate care intra in administrarea municipalitatii, va trebui sa isi cumpere mai intai un voucher – care va costa intre 5 si 50 sau chiar 100 de lei -, apoi sa lipeasca un abtibild pe parbriz. Voucherele se vor putea incarca de la operatorii de telefonie mobila.
Conducatorul auto parcheaza, iar, cand coboara din masina, suna la un numar de telefon – diferit pentru fiecare zona tarifara. Cand paraseste locul de parcare apeleaza un alt numar – acelasi pentru toate zonele tarifare. Se va plati prin sistemul prepay.
Uitucii, buni de plata! Soferii care vor uita sa sune dupa ce parasesc locul de parcare vor plati pe toata ziua + 25% din pret, ca o amenda pentru descurajarea acestei practici. Primarul nu stie deocamdata cine va raspunde la aceste numere si daca nu cumva vor trebui angajati dispeceri.
Voucherele reincarcabile se vor putea achizitiona fie de la chioscurile RATT ori de la sediul fostei societati ADP sau chiar de la operatorii de telefonie mobila, promite primarul Timisoarei.
„Vom generaliza sistemul de taxare prin telefonie mobila, vor fi 2 forme de plata – abonamentul si telefonia mobila. Soferii nu trebuie sa trimita SMS, trebuie sa dea telefon la un numar. Sistemele sunt mai multe, este varianta de a plati o suma si de a asocia telefonului tau un voucher din care se descarca banii la fiecare parcare. Este un sistem pre-pay, nu schimbi telefonul sau cartela, decat platesti un serviciu. Cand vrei sa parchezi undeva, faci un apel in momentul in care ai iesit din masina si de atunci incepe contorizarea. Mai faci un apel telefonic cand pleci. Ti se vor scadea primele 15 minute, in rest, vei plati la minut, exact cat ai stat. Daca ai stat doua ore si 1 minut, platesti apoi 1 minut”, a explicat Robu.
Cum parcheaza primarul Nicolae Robu in prima zi de TimPark?
„In primul si in primul rand, imi voi cumpara un voucher, il voi ruga pe dl Vasile (n.r. soferul primarului) sa mearga sa cumpere. Apoi va pune in parbriz acel insemn. Voucherul se cumpara o data, se aplica acel insemn in parbriz si dupa se alimenteaza permanent„, a spus cu multa convingere primarul Timisoarei.
Parcare gratis pe strazi importante din oras!
Pe cel putin 15 strazi destul de mari din Timisoara se va parca gratuit, anunta Executivul Primariei Timisoara, pentru ca acestea nu au parcari amenajate si nu este normal ca cei care isi lasa masinile acolo sa plateasca pentru asta. Vorbim despre strazile Pestalozzi, Calea Martirilor, Parvan, Dambovita, Liviu Rebreanu, Corbului, 1 Decembrie, Cluj, Gheorghe Doja, Grozavescu, Liszt, Vacarescu si altele.
Abonamente mai ieftine?
Primarul Timisoarei a anuntat ca scade preturile la abonamente, in functie de zonele tarifare. Abonamentele vor fi in continuare, pe luna sau pe an, si se vor putea achizitiona de la sediul operatorului de parcare sau de la chioscurile RATT.
Cum vor parca riveranii!
Riveranii vor putea parca pe baza abonamentului de riveran, nu doar pe strada pe care locuiesc, ci si pe strazile invecinate, care vor fi indicate pe abonament.
Adio masini ridicate!
Primarul Nicolae Robu desfiinteaza sistemul de ridicare a masinilor. Edilul-sef al orasului promite ca in Timisoara nu se va mai ridica nicio masina prin dispozitie de la municipalitate.
Cei care vor parca insa ilegal vor scoate bani frumosi din buzunar ca sa poata circula din nou cu autoturismul lasat aiurea. Robu ameninta cu blocarea rotilor si cu sanctiuni uriase pentru deblocare. La a treia abatere, soferul se va trezi cu ghearele pe roti! Iar amenzile pot merge pana la cateva sute de lei.
„Pentru cei care recidiveaza in a parca ilegal si, in plus, nici nu-si platesc amenzile sau sanctiunile, se va recurge la blocarea rotilor, dar masinile nu vor mai fi ridicate. Asta tine de competentele noastre si de sistemul nostru de parcare, in cadrul lui nu se vor ridica masinile. Politia rutiera isi are legea ei si regulile ei cu privire la parcarile ilegale. Noi nu vom mai da dispozitii de ridicare, daca vor fi ridicate, ele vor fi ridicate de politia rutiera„, a explicat Robu.
„Vom bloca rotile. Oamenii nu si-au cumparat masini ca sa stea cu ele cu rotile blocate, vor veni sa-si plateasca amenzile si le vom debloca. Sanctiunile vor fi mai mari, evident. Vor fi mai mari decat au fost pana acum si sigur ca pot sa ajunga pana la nivelul costurilor pe care le-a presupus ridicarea masinilor, nu si transportarea. La un moment dat, a fost ridicata o masina cu copil inauntru, e de notorietate cazul„, a spus Nicolae Robu.
Cei care detin masini electrice pot parca oriunde doresc fara sa plateasca vreun leu, pentru ca au gratuitate absoluta la parcare.
Dispar parcarile cu bariera?
Scad preturile la parcarile cu acces controlat! Soferii care isi vor lasa masinile in parcarile cu bariera vor plati tot 1,5 lei pe ora, nu 3 lei cum este acum, a mai anuntat primarul Timisoarei.
Aceste parcari ar putea disparea odata cu introducerea sistemului TimPark.
„In parcarile cu accesul controlat – ca nu neaparat este cu bariera – vor fi, pentru riverani si pentru cei ce vor avea locuri de munca in vecinatate, tarife preferentiale. Pentru restul vor fi tarife obisnuite, parcari cu taxa in regimul normal. Nu vorbim despre parcarile in regim privat„, a declarat primarul.
Cum sunt verificati soferii!
Angajatii ADP care dau acum sanctiuni conducatorilor auto ii vor verifica si de la 1 martie pe soferi. Daca initial primarul Nicolae Robu spunea ca nu se vor face achizitii la inceput, municipalitatea va trebui sa cumpere cateva dispozitive.
„Tot angajatii ADP vor avea in sarcina sa verifice. Cine face plata cu ajutorul telefonului mobil trebuie sa aiba in parbriz un insemn pe care il primeste in momentul in care intra in acel sistem, isi cumpara acel voucher, care arata ca el ar fi trebuit sa plateasca cu ajutorul telefonului mobil. Verificatorul, avand numarul de masina, intra in sistemul informatic si verifica daca s-a inregistrat respectivul cetatean. Raspunsul specialistilor a fost ca nu este o problema (n.r. achizitia). Cand vom fi in etapa a doua va fi foarte simplu, pentru ca orienteaza aceste dispozitive spre numarul masinii si ele vor spune daca este platita sau nu„, a mai spus Nicolae Robu.
In ceea ce priveste celelalte promisiuni ale primarului, „pe parcursul acestui an, probabil spre toamna, vom fi in masura sa oferim si facilitatile informatice evoluate pe care le dorim pentru noul sistem, inspirat din sistemul din San Francisco„.
Soferii cu smartphone vor putea afla printr-o aplicatie unde sunt cele mai apropiate parcari, care este distanta pana la ele, care sunt tarifele, dar si care este numarul de locuri de parcare goale. Nu se stie inca ce suma va trebui sa investeasca Primaria Timisoara pentru aceste sisteme informatice.
Saptamana viitoare soferii sunt invitati la o DEZBATERE PUBLICA, urmand ca proiectul sa intre pe ordinea de zi a plenului Consiliului Local, la sfarsitul acestei luni.
Sistemul pare destul de complicat, insa primarul Timisoarei considera ca este chiar simplu. „Ne vom obisnui cu tehnologia, nu va faceti griji„, a conchis Robu.
50% din veniturile obtinute din TimPark vor intra in bugetul local, in timp ce cealalta jumatate ajunge in bugetul Societatii de Drumuri Municipale, care fuzioneaza acum cu Societatea de Administrare a Domeniului Public.