Iata mai jos declaratiile sefului statului!
E un bun moment sa vorbim despre o institutie europeana si despre cum se intâmpla lucrurile acolo. Arareori UE a fost subiect de interes pentru presa.
Contrar titrarilor de pe televiziuni de imediat de dupa terminarea Consiliului, eu afirm ca la ultimul Consiliu European s-a inregistrat un succes. Nu e vorba despre niciun esec al Consiliului.
E bine sa intelegem mecanismele europene si noi la nivelul discutiiilor de la Bucuresti. Depinde viata noastra in perioada urmatoare de ce se va intâmpla in UE. Depinde mai mult decat credem.
De ce spun ca a fost un succes… Acolo au fost 27 de state care au rezolvat doua dispute formidabile anterioare Consiliului European. Prima a fost legata de cifra bugetului. Erau state care cereau reducerea bugetului Uniunii cu 50 de mld. fata de proiectul Comisiei, altele cu 75, altele cu 100 si doua state foarte puternice care solicitau reducerea cu 200 de mld. de euro fata de proiectul facut de CE.
In cele doua zile s-a ajuns la o cifra. Este 100. Bugetul care va fi distribuit celor 27 de state e fixat in urma consiliului de la Bruxelles din 22-23 noiembrie. Acesta e de 933 mld. euro distribuiti pe cele 6 capitole ale bugetului Uniunii.
Acesta a fost primul obiectiv care trebuia realizat si asupra caruia nu eram intelesi la inceperea Consiliului. Am terminat Consiliul având o cifra clara.
Al doilea element asupra caruia s-a ajuns la consens era cel legat de introducerea Tratatului Fiscal in concluziile Consiliului. Parte din acel Six Pack care vizeaza stabilitatea macro-economica a fost acceptat a fi introdus in concluziile Consiliului.
Consiliul Uniunii aplica sanctiuni statelor membre care nu indeplinesc parametrii macro-economici. Se pot face taieri de fonduri de 50% pâna la 100% pentru anul respectiv, dar nu mai mult de 0,5 pâna la 1% din PIB.
O alta categorie de sanctiuni se aplica pentru dezechilibre macro-economice.
Dincolo de cifre, fiecare stat a avut prioritatile lui cu discutiile cu Van Rompuy si discutiile bilaterale.
Reiau de ce România a fost interesata de conditiile de accesare a banilor. Pentru ca noi avem niste probleme. Pentru noi, un TVA de 24% din valoarea unui contract era o povara aproape insurmontabila, daca punem si cu 25% cofinantare. Batalia noastra a fost ca TVA sa fie eligibil si platibil din bani europeni. Aceasta masura obtinuta inseamna o salvare de cheltuieli din bugetul de stat de 2,2 la 2,4 mld. euro pe an, ceea ce e extraordinar de bine pentru noi.
Plecând de la premisa ca cel putin acum vrem sa mai avem un acord cu Fondul, am solicitat sa se mai adauge 10% la cofinantsarea UE pentru statele membre care sunt in acord cu FMI in acorduri de restructurare. Daca ramânem in acord cu Fondul in 2014, vom beneficia de cofinantare de 95%, si nu de 85%.
De mare interes pentru noi a fost sa obtinem o flexibilizare a banilor pentru agricultura. Am soliciatat si obtinut dreptul statului beneficiar sa mute 15% din suma dintr-un pilon in altul. lav dezvoltare rurala vom avea cca 8 mld. 15% inseamna aproape 1 mld. care poate fi mutat de la Dezvoltare rurala la plati directe pentru agricultura sau pentru animale.
Din punct de vedere al banilor pentru agricultura, la plati directe sumele alocate României cresc la 10,8 mld.
Obiectivul nostru e sa incepem procesul de convergenta propus de comisarul Ciolos.
Sunt lucruri certe, care nu se mai reiau in negociere.
Trebuie sa spun ca toata lumea se astepta sa spun „veto” si ma intrebau daca ne-am hotarât sa iesim din UE. Sigur e o gluma, dar am primit mici intepaturi „cum e cu veto-ul României”…
România e unul din primele trei state privind procesul de crestere. La stadiul la care sunt lucrurile acum, ne calificam pe podium.
O informatie care m-a ajutat foarte mult in sustinerile pe care le-am avut… Efortul de consolidare bugetara in statele membre. România e trecuta cu rosu, e pe locul 3, din punct de vedere al efortului de consolidare bugetara. S-a vazut ca in România s-a facut un efort major de reducere a deficitului bugetar.
Când esti serios, esti credibil.
La anul, va trebui sa dam o solutie pentru proprietarii care nu au fost despagubiti. Evaluarea acum e ca nivelul de despagubiri ar atinge cifra de 17 mld. Poate e mai mica, sper sa nu fie mai mare. Va trebui sa decidem ca in 10 ani sa plateasca despagubiri. De la anul, România trebuie sa inceapa sa plateasca.
A doua cheltuiala care schimba fata bugetului e legata de plata medicamentelor. Din martie suntem obligati sa achitam facturile la medicamente la 60 de zile, nu mai stam ca acum la 180 de zile… Acesti doi factori vor insemna o reducere masiva a capacitatii noastre de cofinantare.
Sunt convins ca, daca se uita atent, premierul intelege prioritatile si mecanismele Consiliului, unde nu te duci cu bâta, frate…
La Ford se reduce productia. Aici, pentru moment, Ford a gasit solutii. As vrea atentie la problema Ford si as vrea sa vad la dezbatere intre politicieni ce solutii au la Craiova.
As vrea sa-i vad in dezbateri serioase pe oamenii astia. As vrea sa-i vad ca nu mai mint…
Tin sa remarc, totul are o limita in tratamentul pe care-l accept de la mincinosi. Am vazut interviuri in care premierul vorbeste de lectia pe care a invatat-o in vara si cum doreste coabitarea. Cei carora le-a dat interviul au primit si declaratiile de aici. Pentru presa externa, sa ai nevoie sa spui „coabitez” pentru ca ai nevoie de aceasta minciuna, iar in tara sa-l utilizezi pe Basescu in minciuni cu ce s-a intâmplat la Consiliul Europena nu se poate. Doar Ceausescu a crezut ca poate pacali asa lumea democratica. A aparut al doilea, Ponta. Il invit pe Ponta sa fie cinstit.
Fac un apel la liderii USL sa inceteze atacurile la institutiile statului. Ieri a fost atacat si CSM, si ANI. Nu sunt perfecte, dar sunt institutii care au misiunea lor. Când e vorba de CSM, discutam la atacuri asupra altei puteri in stat. Premierul aprecia prestatia celor 2 procurori mai degraba decât sa acuze CSM ca a organizat un spectacol. Nu, CSM a fost mai transparent decât MJ.
Fac un apel la clasa politica, sa abordeze lucrurile importanmte pentru România. Fie ca vorbim de revizuirea Constitutiei, UE, creare de locuri de munca, fie ca vorbim de perspectiva bugetului…
Mai sunt 2 saptamâni, sa nu-si imagineze cineva ca se pot numi guverne pe povesti. ii chem pe politicieni sa fie responsabili fata de electoratul caruia ii cer votul.
Incetati sa ma mai implicati in campanie pentru ca ma obligati sa va raspund!
Nu vreau sa vad un buget in detaliile lui, vreau sa vad cum isi acopera promisiunile.
Intrebat daca s-a intâlnit cu Ponta: Nu ne-am intâlnie, e ocupat cu campania. Eu cu România, el cu campania.
Totul are o limita. Luati-l asa cum il spun. Am considerat ca nu trebuie sa raspund atacurilor murdare pe care le-au facut cei din USL la adresa mea. in campanie vad ca, neducandu-i capul sa le prezilte romanilor ce vor sa faca cu tara, o tin intr-un atac continuu la Basescu. Pe romani poate ii pacalesc, nu si pe mine.
Avizul CSM este consultativ. Nu am despre ce sa vorbesc. Am remarcat doar atacul lui Ponta la adresa CSM care a instituit o procedura transparenta.
Voi vrea sa stiu ce obiective are si cum le realizeaza. Nu poti sa numesti, sa desemnezi un premier care nu are solutii pentru tara. Premierul care va veni va prelua o tara care inca e stabilizata macro-economic.
Inteleg ca Antonescu a dat al 8173-lea avertisment, dupa care a cazut pe spate si a adormit… Efort mare!
Pierderea de voturi a fost a PDL-ului. Ei si-au asumat masurile… Niciun român n-a meritat masurile de austeritate, dar n-am avut solutie.
Ce sanse are Ponta sa fie desemnat a doua oara premier? Stati sa vedem alegerile terminate.
Strategia de Siguranta Nationala sta in Parlament de 2 ani. Orice Mos Teaca poate sa spuna ca n-am trimis-o. Dar Mos Teaca e Mos Teaca.