TIMISOARA. Odată cu livrarea primului tramvai Bozankaya din seria celor 21 achizitionate prin fonduri europene de Primaria Timisoara, orasul inregistreaza un record mondial in industria tramvaielor.
Produs in Ankara, in cel mai nou centru de productie, de 100.000 m2, cu o lungime de 29,99 metri si o latime de 2,4 metri, primul tramvai livrat la Timisoara se afla, in prezent, in ultima etapa de teste tehnice – cea pe teren, inainte de a primi aprobarea din partea AFER, programata in scurta vreme.
Produs cu ajutorul celor mai recente si inalte tehnologii, tramvaiul este 100% electric si are zero emisii de gaze cu efect de sera. Vehiculul poate functiona si autonom, pe baza unei baterii care poate fi incarcata direct de la cablurile de alimentare, pe o distanta minima garantata de 63 de kilometri, dar care poate ajunge pana la 70 de kilometri, un record mondial in industria tramvaielor, precizeaza producatorii.
Inainte sa il livreze la Timisoara, echipa tehnica de productie a companiei Bozankaya a supus tramvaiul unui set de teste complexe in fabrica din Ankara, pentru a se asigura ca tramvaiul este eficace si sigur din punct de vedere tehnic.
Testele au vizat toate aspectele, de la intensitatea luminii in zona pasagerilor si a vatmanului, la functionalitatea usilor calatorilor, pana la etanseitatea la apa si testul de rezistenta a bateriei. In aceasta perioada, tramvaiul circula in oras pentru a-i fi verificate sistemul de franare si factorul de incarcare, ultima etapa inainte ca tramvaiul sa primeasca certificatul AFER.
„Schimbarea climatica este evidenta si afecteaza toate tarile lumii. Sta in puterea noastra sa folosim tehnologiile pe care le avem la dispozitie, sa dezvoltam altele noi, si sa depunem un efort comun pentru a asigura sanatatea noastra si a planetei. La Bozankaya, facem eforturi mari in zona de cercetare si dezvoltare, avand si un centru dedicat, format din peste 1.000 de persoane, printre care ingineri, designeri industriali si cercetatori. Am investit peste 25 de milioane de euro in proiecte de cercetare si dezvoltare in ultimii 10 ani. Folosim tehnologii de ultima ora pentru producerea vehiculelor electrice destinate transportului public: troleibuze, tramvaie, autobuze electrice, trenuri de metrou, care au ajuns in toata lumea si sunt folosite zilnic de milioane de oameni”, a declarat Aytunç Günay, General Manager si Presedintele boardului Bozankaya.
Pentru Timisoara, achizitia tramvaiului inseamna un plus de confort pentru calatori, avand o capacitate a garniturii de 251 de pasageri – 48 pe locuri si 203 în picioare.
Va reamintim, acesta este primul dintr-o serie de 21 de tramvaie noi ce vor ajunge la Timisoara. Toate vor fi articulate, cu podea coborata, actionate prin invertoare si motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la reteaua de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (baterie montata in tramvai), cu post de conducere la un singur capat si usi de acces pe partea dreapta fata de directia de mers.
Proiectul prin care s-a castigat finantarea europeana a fost impartit in 3 etape, fiecare dintre ele cuprinzand cate 7 garnituri. Astfel, odata cu semnarea ultimului contract, la Timisoara erau prevazute sa ajunga, in urmatorii ani, 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaya Otomotiv, cu posibilitatea extinerii pana la 40 de garnituri. Iar conform autoritatilor locale, din septembrie, garnitura care acum se afla in teste ar urma sa circule pe linia 1, dupa ce va fi obtinuta aprobarea AFER.
Valoarea totala a fiecarei garnituri se ridica la 9.736.875 lei, fara TVA, adica aproximativ 2,4 milioane de euro bucata, cu TVA.
Urmatorul tramvai turcesc ar putea ajunge la Timisoara in luna octombrie.