TIMISOARA. S-a ales traseul final al viitoarei Autostrazi Timisoara – Moravita, din 11 variante.
Tinandu-se seama de chestiuni de ordin economic, intr-o proportie covarsitoare, a fost agreata propunerea care are in vedere o ruta ce se desprinde din A1 la Remetea Mare, continua paralel cu Centura Sud pana aproape de Giroc unde intra pe varianta ocolitoare si se indreapta mai departe spre Jebel – Opatita – Stamora – Moravita, pana la granita cu Serbia.
Anuntul a fost facut de ministrul Transporturilor Catalin Drula.
„S-a incheiat analiza multicriteriala a studiului de fezabilitate pentru Autostrada Timisoara – Moravita (circa 70 de km lungime), iar acum pot incepe investigatiile de teren si proiectarea detaliata.
In cadrul proiectului, au fost cercetate 11 variante de traseu. Toate au fost comparate in cadrul analizei multicriteriale, pe baza unor norme economice si de mediu – 70% a contat criteriul economic si 30%, cel de mediu.
Pe primul loc se afla, la mare distanta de celelalte alternative de traseu, varianta 5 (85 de puncte din 100, in timp ce a doua clasata a avut 54 de puncte).
Varianta 5 propune o ruta care se desprinde din A1 in zona Remetea Mare, continua in paralel cu centura Timisoara Sud pana in zona Giroc, unde va fi realizat un drum de legatura cu aceasta centura. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel – Opatita – Stamora Germana – Moravita, pana la granita cu Serbia„, a scris ministrul Drula pe pagina sa de Facebook.
Odata batut in cuie traseul, se trece la cea de-a doua parte a realizarii Studiului de Fezabilitate aflat in lucru.
„Astfel, dam startul fazei a doua a studiului de fezabilitate care implica investigatii detaliate de teren (studiile geotehnic, arheologic, topografic, mediu) si care va fi gata in primavara anului viitor.
Anul acesta, proiectul beneficiaza de alocari de 4,9 milioane de lei de la bugetul de stat, din fonduri europene.
A9 Timisoara – Moravita este cruciala pentru conexiunea vestului tarii cu Serbia si, mai departe, la reteaua rutiera din Balcanii de Vest, respectiv din sudul Europei.
#RevolutiaBuneiGuvernari presupune si transparenta institutionala. De aceea am cerut publicarea pe site-ul CNAIR a analizei multicriteriale, astfel incât oricine sa poata accesa si conspecta documentul„, a mai precizat Catalin Drula.
Va reamintim, CNAIR si Ministerul Transporturilor au semnat inca din august 2019 contractul de finantare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timisoara-Moravita„, pentru a obtine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, in cadrul Axei Prioritare 1.
Valoarea totala a proiectului este de 14.693.042,97 lei si va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contributia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-10.544.270,83 lei, 15% contributia proprie – 1.860.753,67 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentand cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
La licitatia pentru SF lansata in martie 2019 s-au inscris doua asocieri care voiau sa realizeze Studiul de Fezabilitate al Autostrazii Timisoara – Moravita, care ar urma sa lege Romania de Serbia, acesta fiind primul pas concret pe care autoritatile de la Bucuresti l-au facut pentru realizarea unei conexiuni de mare viteza cu tara vecina.
Licitatia a fost castigata de asocierea Search Corporation SRL – Egis Romania SA.
Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 32 de luni.
Viitoarea autostrada care ar urma sa lege Timisoara de Pancevo asigura conexiunea rapida cu capitala Serbiei, pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens, cu regim de autostrada.