TIMISOARA. Sute de locuinte din Mosnita Noua si din Bucovat ar putea fi afectate, daca traseul Autostrazii Timisoara – Mosnita Noua ar ramane cel anuntat de Catalin Drula, ministrul Transporturilor, potrivit Studiului de Fezabilitate care este acum in lucru.
Anuntul ca autostrada va trece prin casele lor a creat panica in randul locuitorilor, iar autoritatile locale si cele judetene au realizat mai multe planse si au transmis un memoriu la Minister prin care solicita prezenta in teren a celor care stabilesc traseul soselei de mare viteza care in viitor ne va lega de Belgrad.
”Am studiat cu atentie ce inseamna acest traseu, am reusit sa obtinem caietul de sarcini al acestui proiect. Ca si procedura, la dezbaterea din 14 ianuarie, organizata de prefectura, ar fi trebuit stabilite anumite componente. Varianta viabila este pe partea de Est si nu pe Vest. Este o varianta mai scurta si creeaza un avantaj din punct de vedere al accesibilitatii spre Aeroport. Inca de atunci s-a stabilit ca este viabila varianta de Est. Este important ca nodurile autostrazii sa se creeze prin drumuri de infrastructura majora. In cazul de fata avem drumul european. Al doilea acces este la sud de Giroc, unde aceasta autostrada se apropie foarte mult de centura, va fi creat un drum de 2 km prin care timisorenii se vor putea conecta la A3. Pe Mosnita Noua mai avem doar un punct de acces, care este pe drumul judetean care, fiind un drum de categorie inferioara, nu priveste accesibilitatea pentru ce inseamna restul judetului. Mereu au fost discutii ca A1 este departe de Timisoara. Se doreste ca A9 sa fie cat mai aprope de Timisoara. Probleme din caietul de sarcini. Este un document cu peste 180 de pagini. SF ar trebui sa cuprinda 4 etape principale. Ceea ce am primit comunicat de la minister e ca s-a aprobat etapa 1 a analizei preliminare”, a declarat Alexandru Proteasa, vicepresedintele Consiliului Judetean Timis.
Proteasa a mai precizat ca se poate observa ca a fost facut un studiu superficial, nedocumentat, pentru traseul autostrazii.
”Tinand cont de toate obligatiile avute, se vede ca e un studiu superficial, nedocumentat care afecteaza foarte multe constructii. Din caietul de sarcini, ei pot sa intoarca aceasta etapa fara un cost pentru beneficiar, totul pe cheltuiala proiectantului”, a declarat Proteasa.
Primarul din comuna Mosnita Noua, Florin Bucur, a declarat ca sute de locuinte sunt afectate de traseul gandit acum pentru Autostrada Timisoara – Moravita.
”Traseul trece prin locuintele oamenilor. A creat panica in comunitatea noastra. Cineva a adus la cunostinta ca culoarul poate fi mutat 100m. Chiar si asa ar afecta locuintele. Sunt PUZ-uri deja autorizate pe acest traseu. Discutam de sute de unitati locative. Vocea comunitatii spune ca nu putem agrea acest traseu. Ne-am consultat cu cetatenii, am depus memorii, am transmis si documentatii, PUG-ul de care noi tinem de el cu strictete si nu ne dorim sa ne abatem deloc chiar daca el inca nu e in totalitate avizat. Autostrada din 2005 era prevazuta in afara intravilanului comunei Mosnita Noua. In 2005 se discuta de acest inel care ocolea localitatile comunei Mosnita. Nu vrem sa se inteleaga ca nu ne dorim autostrada, dar nu suntem de acord, in interesul cetatenilor, sa treaca asa, pe oricunde, prin casele oamenilor. Nu am stat niciodata de vorba cu un reprezentant care sa ne explice documentele”, a declarat Florin Bucur.
Si primarul localitatii Bucovat, Gheorghe Pop, spune ca in localitatea sa 4 case ar fi afectate direct de traseul autostrazii, in timp ce alte 70 s-ar afla in apropierea acesteia.
”La intalnirea din 14 ianuarie nu am fost invitati, am aflat dintr-un comunicat al Ministerului Transporturilor. Am depus acest memoriu semnat de 100 cetateni, adica 5-10% din locuitorii din Bucovat. Autostrada trece prin 4 case si pe langa alte 70, afectandu-le structura de rezistenta. Trebuie sa ajutam cetatenii si sa gasim o alta varianta care sa nu le prelicliteze casele si sanatatea. Astept o alta varianta de traseu care sa nu ne afecteze localitatea”, a declarat primarul din Bucovat, Gheorghe Pop.
Primarii celor doua comune, dar si Consiliul Judetean Timis au transmis Ministerului Transporturilor un memoriu prin care cer revizuirea primei etape a Studiului de Fezabilitate.
”Ca si concluzie, nu s-a respectat caietul de sarcini, nu s-au contactat UAT-urile afectate. Ce ne dorim e sa stabilim un traseu care nu se va bloca. Mai e o experienta la Deva unde traseul s-a facut initial tot dintr-un birou de la Bucuresti si trecea printrun cimitir. Am transmis un memoriu ministerului prin care le solicitam sa revizuiasca etapa 1 a Studiului de Fezabilitate, le solicitam sa vina pe traseu sa vada propunerile noastre si sa gasim impreuna varianta cea mai optima. Ne bazam pe buna intentie a ministerului. Daca ministerul isi doreste sa faca aceasta autostrada, trebuie sa tina cont de realitatea din teren”, a mai declarat Alexandru Proteasa, vicepresedintele CJ Timis.
***
Recent, ministrul Transporturilor, Catalin Drula, anunta pe reteaua de socializare ca s-a decis ruta finala a viitoarei autostrazi Timisoara – Moravita din 11 variante aflate in lucru.
Catalin Drula a spus ca, tinandu-se seama de chestiuni de ordin economic, intr-o proportie covarsitoare, a fost agreata propunerea care are in vedere o ruta ce se desprinde din A1 la Remetea Mare, continua paralel cu Centura Sud pana aproape de Giroc unde intra pe varianta ocolitoare si se indreapta mai departe spre Jebel – Opatita – Stamora – Moravita, pana la granita cu Serbia.
„S-a incheiat analiza multicriteriala a studiului de fezabilitate pentru Autostrada Timisoara – Moravita (circa 70 de km lungime), iar acum pot incepe investigatiile de teren si proiectarea detaliata.
In cadrul proiectului, au fost cercetate 11 variante de traseu. Toate au fost comparate in cadrul analizei multicriteriale, pe baza unor norme economice si de mediu – 70% a contat criteriul economic si 30%, cel de mediu.
Pe primul loc se afla, la mare distanta de celelalte alternative de traseu, varianta 5 (85 de puncte din 100, in timp ce a doua clasata a avut 54 de puncte).
Varianta 5 propune o ruta care se desprinde din A1 in zona Remetea Mare, continua in paralel cu centura Timisoara Sud pana in zona Giroc, unde va fi realizat un drum de legatura cu aceasta centura. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel – Opatita – Stamora Germana – Moravita, pana la granita cu Serbia„, a scris ministrul Drula pe pagina sa de Facebook.
Odata batut in cuie traseul, se trece la cea de-a doua parte a realizarii Studiului de Fezabilitate aflat in lucru, anunta ministrul.
„Astfel, dam startul fazei a doua a studiului de fezabilitate care implica investigatii detaliate de teren (studiile geotehnic, arheologic, topografic, mediu) si care va fi gata in primavara anului viitor.
Anul acesta, proiectul beneficiaza de alocari de 4,9 milioane de lei de la bugetul de stat, din fonduri europene.
A9 Timisoara – Moravita este cruciala pentru conexiunea vestului tarii cu Serbia si, mai departe, la reteaua rutiera din Balcanii de Vest, respectiv din sudul Europei.
#RevolutiaBuneiGuvernari presupune si transparenta institutionala. De aceea am cerut publicarea pe site-ul CNAIR a analizei multicriteriale, astfel incât oricine sa poata accesa si conspecta documentul”, a mai precizat Catalin Drula.
Va reamintim, CNAIR si Ministerul Transporturilor au semnat inca din august 2019 contractul de finantare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timisoara-Moravita”, pentru a obtine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, in cadrul Axei Prioritare 1.
Valoarea totala a proiectului este de 14.693.042,97 lei si va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contributia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-10.544.270,83 lei, 15% contributia proprie – 1.860.753,67 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentand cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
La licitatia pentru SF lansata in martie 2019 s-au inscris doua asocieri care voiau sa realizeze Studiul de Fezabilitate al Autostrazii Timisoara – Moravita, care ar urma sa lege Romania de Serbia, acesta fiind primul pas concret pe care autoritatile de la Bucuresti l-au facut pentru realizarea unei conexiuni de mare viteza cu tara vecina.
Licitatia a fost castigata de asocierea Search Corporation SRL – Egis Romania SA.
Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 32 de luni.
Viitoarea autostrada care ar urma sa lege Timisoara de Pancevo asigura conexiunea rapida cu capitala Serbiei, pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens, cu regim de autostrada.