TIMISOARA. Marete planuri are Guvernului Romaniei in domeniul infrastructurii pentru Banat, multe la stadiul de idee de ani de zile, puse la sertar pentru vremuri mai bogate.
A venit ministrul Transporturilor Lucian Bode sa le prezinte la Timisoara, vineri. In aceste planuri se regaseste un segment de cale ferata magistrala, care va fi reabilitata cu 7,5 miliarde lei si pe care trenurile ar putea circula dupa modernizare cu 160 km/ora. Mai mult, va fi construita si o halta CFR langa centrul Timisoarei, in vecinatatea Caii Aradului.
”Am prezentat un portofoliu de proiecte care vizează dezvoltarea infrastructurii de transportrui rutier si veroviar din regiunea de vest in general si in special din judetul Timis. Vom avea o activitate similara la Arad, unde vom prezenta proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transporturi rutier și feroviar din udețul Arad. S-a încheiat și un protocol, între Primăria Timișoara pe de-o parte și CFR pe de altă parte. Am spus care este motivul pentru care a fost nevoie de încheierea acestui protocol de colaborare și susținere a implementării proiectului important de modernizare de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad. Sunt 35 de kilometri pe raza județului Timiș, 28 pe raza administrativă a județului Arad. Am semnat în urmă cu două luni un protocol identic cu Primăria Cluj – Napoca și Primăria Oradea pentru modernizarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihorului. În câteva luni a semnat avize, acorduri, avize de mediu, s-au obținut și noi, undeva, prin luna septembrie vom scoate la licitație proiectare și execuție acest obiectiv în valoare de peste 7,5 miliarde de lei. 166 km, modernizat. Sunt convins că semnarea acestui protocol va duce la o claborare mai bună între cele două instituții”, a declarat Lucian Bode.
Calea ferată Caransebes – Timisoara – Arad programata sa fie reabilitata, cuprinde 2 loturi, in Timis. Primul este Timisoara Est – Ronat Triaj (13,86km), segment estimat la 1.409.000.000 lei, iar al doilea lot este Ronat Triaj – Ortisoara – Arad (22 km), segment estimat la 2.483.000.000 lei.
Acum, trenurile circula cu 100 – 120 km/h pe aici, iar dupa reabilitarea liniei, e prevazut ca garniturile feroviare vor circula cu 160 km/h.
Pe langa reabilitarea acestei cai ferate, alte proiecte CFR pentru Timis sunt reabilitarea cladirii Garii de Nord, pentru care s-a relansat licitatia, respectiv realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Timisoara, unde deocamdata se vorbeste de studii de prefezabilitate si studii de fezabilitate, estimate la un milion de lei fara TVA.
Tot la capitolul planuri de viitor se inscriu pasajul peste liniile ferate pe strada Gheorghe Adam (de la Padurea Verde) unde va fi reamenajata si statia de tramvai, celebrul pasaj suspendat de pe strada Baader si un pasaj de legatura intre strazile Comoarei si Radu de la Afumati.
De asemenea, in planurile ministerului se mai afla un pasaj feroviar pe DN6, in zona Ronat, dar si realizarea unei halte de calatori Timisoara Centru, care se va regasi pe Calea Aradului. Cel mai probabil, aici ar putea opri trenurile care vin de la aeroport in oras, mai cunoscute drept viitorul metrou usor.
Majoritatea proiectelor trecute in revista de Lucian Bode la Timisoara vineri, scoase din sertarele unde s-a asezat praful ani de zile pentru ca nu s-au gasit bani, sunt estimate la niste sume uriase.