Potrivit proiectului se propune dublarea si chiar triplarea pedepselor cu inchisoarea acordate la ora actuala, pentru alcoolemie penala sau consum de stupefiante; cresterea duratei de suspendare a permisului la 5 – 10 ani, pentru alcoolemie penala, respectiv la 6 – 12 luni, pentru contraventii; majorari ale pedepselor, in cazul recidivei in cinci ani de la restituirea permisului; imposibilitatea de a beneficia de reducerea sanctiunilor aplicate soferilor care se afla sub influenta alcoolului sau a stupefiantelor si conduc autoturisme pe drumurile publice. Pedepsele propuse sunt mai mici sau mai mari, dupa cum titularul permisului are o imbibatie alcoolica de pana la, respectiv de peste 0,80 g/ l de alcool pur in sange.
”Astfel de masuri sunt usor de pus in practica si nu necesita niciun efort bugetar suplimentar, dar vor avea rol de preventie si vor duce la scaderea numarului de accidente rutiere cu aproximativ 20%. Eeficienta inaspririi legislatiei rutiere e dovedita de scaderea cu 30 – 50% a numarului de evenimente rutiere soldate cu morti si raniti in tari ca Franta, Anglia, Portugalia si Luxemburg. In aceste tari conducerea sub influenta bauturilor alcoolice (0,8 g/ l de alcool pur in sange) sau refuzul de a efectua alcool-testele se pedepsesc cu inchisoarea pana la doi ani, 4.500 de euro amenda, sase puncte de penalizare si trei ani de suspendare a permisului auto, iar recidiva se pedepseste cu pana la patru ani de inchisoare, 9.000 de euro amenda, sase puncte de penalizare si pierderea permisului auto pentru minimum trei ani„, a declarat Diaconu.
Potrivit lui Diaconu exista 13 motive pentru inasprirea pedepselor aplicate soferilor care se inscriu in trafic dupa ce au consumat alcool sau stupefiante. Astfel, datele statistice arata ca: in fiecare ora un roman este omorat sau schilodit in accidentele rutiere; Romania se afla pe locul I in UE la accidentele rutiere soldate cu morti si raniti grav si pe locul al II-lea in UE (dupa Lituania) la accidentele mortale. Totodata, accidentele rutiere claseaza tara noastra pe locul I la cauzele de deces al tinerilor cu varste intre 18 si 24 de ani si pe locul al III-lea la cauzele de deces al romanilor, indiferent de varsta.