Uniunea va lansa astazi proiectul de dezvoltare. PSD si PNL propun transformarea celor opt regiuni de dezvoltare in centre ale administratiei locale, transformarea Senatului intr-o camera a puterilor locale si infiintarea unor comisii regionale, conduse de un presedinte ales.
Presedintele fiecarei regiuni ar trebui sa fie ales de popor, cred politicienii din USL.
Presedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat ca USL va depune motiune de cenzura daca Guvernul isi asuma raspunderea pe Legea privind reimpartirea teritoriala a Romaniei. In plus, Antonescu a spus ca va isca un miting de amploare.
Modelul USL presupune si infiintarea de institutii noi: Consiliul Regional – Executivul regional condus de un presedinte ales, transformarea Senatului intr-o camera a puterilor locale si aparitia Curtilor de Apel regionale.
Consiliul Regional
Presedintele va fi ales direct de cetateni si va functiona ca un “premier” al regiunii
•Membrii –vor avea atributii in domenii executive, si vor ajuta presedintele in exercitarea atributiilor
•Buget propriu – format din bugete locale, fonduri europene si fonduri de coeziune de la bugetul central
•Va genera proiecte de dezvoltare pentru regiune, inclusive pentru a reduce decalajele de dezvoltare din interiorul regiunilor
Senatul
Senatul va prelua sarcina legiferarii in dezvoltarea regionala.
•A doua camera a Parlamentului va fi aleasa dupa model francez, cu mandat de 4 ani si cu obiective de organizare si dezvoltare regionala
3 domenii cheie de competenta: •Dezvoltarea regionala, •Politica externa, •Fondurile europene, •Se va diferentia de Camera Deputatilor.
Guvernul desemneaza 8 PREFECTI, cate unul pentru fiecare regiune
Senatul va lucra cu Consiliile regionale, conduse de un PREsEDINTE, care va conduce executivul regional
Prefectii
•Cei 8 prefecti vor inlocui pe cei 41 din prezent
•Prefectii isi pot organiza puncte de lucru in fiecare judet, dar institutia in sine va fi regionala
•Prefectul isi pastreaza atributiile actuale, dar isi extinde zona de manifestare a competentelor
•Scop: o mai mare coerenta in implementarea programului de guvernare in teritoriu si reducerea birocratiei
Consiliu Economic si Social regional
•Pe langa Consiliul Regional functioneaza un CES alcatuit din reprezentantii principalelor categorii socio-economice
•CES regional va avea rol consultativ in luarea deciziilor executive, dar consultarea de catre Consiliul Regional este obligatorie
•CES regional va avea atributia redactarii de studii si planuri de dezvoltare regionala
Atributii definite prin dezbatere publica
•impreuna cu institutiile europene, cu autoritatile alese, cu partenerii sociali si societatea civila, se vor defini atributiile finale ale acestor institutii.
•Regiunile vor avea dreptul de decide cu privire la folosirea fondurilor, provenite din taxe si impozite. Principalele atributii vor tine de dezvoltarea echilibrata a regiunilor
•Guvernul central va gestiona doar proiectele nationale, urmand ca toate celelalte proiecte sa fie transferate catre regiuni (inclusiv in ceea ce priveste fondurile europene existente in prezentla POS-uri: mediu, resurse umane, administratie, transporturi etc)
Obiective de dezvoltare in primii 4 ani
•in fiecare regiune (diversificat in actualele municipii resedinta de judet):
1.O mare universitate. Cel putin 3 universitati, pana in 2014, trebuie sa fie in top 500
2.Un mare spital regional (cu medicina de inalta performanta)
3.Sistem de urgenta regional, cu pompieri, ambulanta si politie
4.Infrastructura rutiera si feroviara modernizata
5.Un aeroport international minim
6.Un centru sportiv polivalent de nivel international in fiecare regiune(stadion si sala polivalenta )
7.Un centru de afaceri regional
8.Un centru cultural de nivel european
Capitala regionala
•Nu va exista o singura capitala a regiunii, cel putin in prima instanta
•Pentru dezvoltarea echilibrata, pentru stimularea concurentei si pentru evitarea concentrarii puterii, fiecare regiune va avea multiple centre de interes:
•Centru economic
•Centru politico-administrativ
•Centru cultural
•Centru universitar etc
•Responsabilitatile si mecanismul de colaborare se vor stabili in baza unor decizii la nivel regional.
Etape
2012-2013
•Se organizeaza trecerea de atributii si de competente intre guvern si judete, pe baza unor dezbateri publice si cu informarea corecta a cetatenilor
•Se intaresc cele 8 regiuni de dezvoltare, cu structuri politice noi
•Se desfiinteaza Ministerul Dezvoltarii Regionale, iar fondurile europene si fondurile romanesti alocate dezvoltarii regionale se redirectioneaza la nivel local prin politici de coeziune
•Se modifica Constitutia, pentru introducerea acestui concept
2014
•Organizam alegeri indirecte, pentru desemnarea unor Consilii Regionale provizorii (in acelasi timp cu alegerile europarlamentare)
•Alesii locali (primari, consilieri locali si judeteni) isi aleg presedintele de Consiliu Regional
•De la nivel central, se desemneaza membri delegati, in subordinea presedintelui de CR, cu atributii speciale pe domenii de interes (educatie, sanatate, transporturi, mediu etc)
•Timp de doi ani, aceste Consilii vor functiona cu atributiile primate (pregatind institutiile pentru primele alegeri directe)
2016
•O data cu alegerile locale, au loc alegeri pentru desemnarea presedintilor de Consilii Regionale (alegeri directe–vot uninominal)
•Au loc, de asemenea, alegeri pentru desemnarea Parlamentelor regionale, care vor functiona ca legislative regionale
•Vor intra in functiune si Curtile de Apel regionale, pentru a functiona si puterea judecatoreasca la acest nivel