TIMISOARA. Mult-asteptatele vaporase care vor circula pe Bega vor sosi, cu siguranta, anul viitor. Primul dintre cele sapte vaporase ar putea fi adus la sfarsit de ianuarie, inceput de februarie, adica in plina iarna.
Din lotul de 7 vaporase, unul va sosi mai repede pentru ca Primaria Timisoara sa poata achita un avans pentru restul de sase.
”Un vaporas se va face mai repede, astfel incat sa putem face o plata. Toate cele 7 sunt in lucru. Executantul a decis sa demareze lucrarea pentru cele 7 deodata. Le-am cerut, daca doresc sa facem decontare, sa lucreze la toate 7 deodata, dar de unul sa se ocupe mai cu prioritate ca sa putem face si plata. Nu s-a platit nimic, deocamdata. Primul vaporas va sosi la sfarsit de ianuarie, inceput de februarie, apoi si celalalte vor veni destul de repede. Vaporete de tipul acesta s-au mai facut, dar nu le tine nimeni pe stoc”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Va reamintim, la inceputul lunii octombrie, Primaria Timisoara a incheiat licitatia pentru achizitionarea vaporaselor, 7 la numar.
Ambarcatiunile cu 50 de locuri vor fi aduse la Timisoara de o firma din Galati, licitatia fiind castigata de Spat Yard SRL, care se prezinta drept „o companie tanara” ce proiecteaza ambarcatiuni de pescuit si de agrement. In contract scrie foarte clar ca vaporasele trebuie sa vina in 6 luni, insa vor fi aduse esalonat la Timisoara. Potrivit primarului Nicolae Robu, ar putea fi modele unicat. Edilul-sef nu poate garanta insa ca nu vom astepta dupa ele, asa cum s-a intamplat in cazul tramvaielor modernizate.
Ambarcatiunile urmeaza sa fie folosite atat pentru transportul in comun, cat si pentru agrement. Vaporasele vor avea 50 de locuri fiecare.
La ora actuala, pe teritoriul romanesc, canalul Bega poate fi navigat doar de mici ambarcatiuni pe raza Timisoarei, in rest este partial colmatat si nu poate fi utilizat pentru traficul comercial, pana la finalizarea lucrarilor de dragare si ecologizare.
Canalul Bega face parte din sistemul Rhin–Main–Dunare (coridorul de transport pan europen nr. VII–Constanta-Canalul Dunare Marea Neagra –Dunare –Main -Rhin–Portul Rotterdam), facand posibila legatura intre Marea Nordului si Marea Neagra. Canalul Bega navigabil este cuprins intre km 118+360 (limita din amonte a municipiului Timisoara) si km 45+000 (ecluza din dreptul localitatii Klekk pe teritoriul Serbiei). De aici pana la km 0 (materializat prin confluenta cu Raul Tisa) se naviga pe vechea albie a raului Bega care a fost regularizata si amenajata. Lungimea canalului pe teritoriul romanesc este de cca. 44,5 km si de 74 km pe teritoriul sarbesc. Pe teritoriul administrativ al Municipiului Timisoara canalul Bega are o lungime de 10,60 km in profil transversal, latimea canalului la oglinda apei fiind de 30-45 m, iar la nivelul fundului de 15-20 m.
Canalul Bega este primul canal navigabil construit in Romania. Construit initial pentru asanarea terenurilor inundabile, a fost amenajat ulterior pentru navigatie. Din 1958 transportul de marfuri a incetat, iar din 1967 au fost retrase si navele de pasageri, ramanand doar unele de agrement.
Ultimul vaporas ramas pe canalul Bega, nefunctional si ruginit, la podul de la Mihai Viteazul, faimosul Pelican, a fost distrus de un incendiu in 2012.
CITESTE SI: Daca vin vaporasele, se infiinteaza Administratia Portului Timisoara! Cu ce se va ocupa?