Datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile arata ca Timisul este pe locul 3 pe tara la numarul de autovehicule livrate. Statistica este paradoxala si arata si starea financiara a timisenilor fata de restul tarii. Fata de cei mai buni ani pentru achizitia de masini, 2006 sau 2007, vanzarile dealerilor locali au scazut cu peste 70%. Cifrele sunt tot mai ingrijoratoare de la an la an.
Criza economica i-a prins pe dealerii auto din Timisoara cand tocmai au finalizat constructia unor show-room-uri impunatoare. Companiile s-au bazat pe cifrele bune ale vanzarilor din anii precedenti, au pus bani deoparte, au mai contractat si un imprumut de la banca si au inceput constructia. Realitatea economica i-a lovit puternic apoi, pentru ca timisenii au ajuns sa prefere masinile second-hand in locul celor noi. Graficele s-au inversat, iar dealerii auto au intrat in panica. Creditele pentru show-room trebuie platite, dar clientii nu mai cauta masinile noi.
„Cel mai bun an a fost pentru noi 2007, cand am vandut 4.634 de masini pe an, deci cam 380 de masini pe luna. in 2010, am vandut 1.498 de autovehicule, deci 125 pe luna. in ianuarie si februarie anul acesta, am livrat cate 70 de masini lunar”, a declarat Florin Dabuleanu, director executiv la Auto Europa, concesionar Dacia si Renault.
Cifrele sunt bune, daca e sa comparam cu alte reprezentante. Auto Roma, concesionar Fiat, Alfa Romeo, Lancia si SsangYong in Timis, vindea in cei mai buni ani cam 70 de autovehicule noi pe luna. Acum au ajuns la trei-patru masini contractate.
„Anul trecut vanzarile au scazut cu 30%, iar anul precedent cu inca 60 la suta. Noi am fost lideri de piata la autovehicule utilitare, dar clientii au avut de suferit, nu au mai produs si atunci am fost afectati si noi”, a precizat Simona Gosa, director vanzari la Auto Roma Timisoara.
Clienti indatorati si stocuri blocate
Motivul general pentru aceste diminuari spectaculoase ale vanzarilor este, evident, criza economica globala. De aici se desprind alte motive, pe care le-au explicat reprezentantii dealerilor. „Principalul motiv pentru aceasta scadere este ca persoanele fizice nu mai au acces la finantare, sunt indatorate foarte mult la banci, multi au intrat in Biroul de Credit ca avand incidente la plati. Cifrele mici din ianuarie si februarie 2011 sunt pentru ca oamenii au asteptat repornirea Remat si atunci au cumparat si mai putin. Programul a pornit, dar nu au aparut cupoanele in Timis, agentii economici nu au terminat documentatia. Noi ne gandim ca daca mentinem in 2011 cifrele din 2010 e maxim ce putem spera de la piata”, a mai spus directorul executiv al Auto Europa.
Alta cauza a scaderilor este faptul ca nu mai se fac investitii in stocuri noi, afirma Simona Gosa, de la Auto Roma. „Nu mai investesc in stocuri, e un blocaj economic, nu e trafic. Ne lovim de faptul ca oamenii nu mai au acces la finantare si, in plus, avem solicitari pe care nu reusim sa le finalizam, deoarece clientilor nu li se aproba creditul. S-au inchis si firmele, principalii nostri clienti, pentru ca nu mai produc. Daca sunt solicitari, din cinci clienti care intra in show-room, trei intreaba de masini second. Speram in ajutorul programului Remat. Si anul trecut tot ce s-a vandut, a fost prin acest program, dar nu a fost o crestere fabuloasa”, a mentionat Gosa.
Statistica arata (mai) bine
Mai mult de jumatate din vanzarile de autoturisme din Romania in 2010 au fost inregistrate de Bucuresti, Ilfov, Timis, Brasov si Cluj, unde au fost livrate aproape 60.000 de unitati, reiese din datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. Pe locul trei in clasamentul celor mai mari piete se claseaza judetul Timis, cu 4.386 unitati vandute. Timisul a urcat o pozitie fata de 2009 si a eliminat din top 5 judetul Arges. in ceea ce priveste cele mai vandute marci in 2010, Dacia conduce detasat, cu 36.730 unitati, urmata de Volkswagen si Renault, cu 10.038 de masini, respectiv 9.042 unitati.
Vanzarile de autoturisme in Romania au scazut anul trecut cu 18%, la 106.328 unitati. Specialistii apreciaza ca anul 2011 va fi la fel de dificil. Tinta de vanzari a fost pusa la 115.000 de unitati, dar dealerii stiu ca este greu de atins si asta din cauza reticentei finantatorilor de a credita achizitiile de masini. O alta cauza pentru blocaj ar fi mentinerea nedeductibilitatii TVA pentru inca un an.