TIMISOARA. Reprezentantii Primariei Timisoara vorbesc deja de ani buni despre transportul in comun pe Bega. Administratia precedenta anunta ca vrea sa cumpere vaporase cu motor ecologic, insa pretul unui singur vapor de transport in comun este enorm. Si Administratia Robu inclina insa tot in aceasta directie.
Seful Capitaniei Portului Timisoara, Alexandru Barboi, sustine ca ne-am trezit acum buricul pamantului in ecologie si ca aceste vaporase sunt extrem de scumpe, in lume existand doar… prototipuri.
Reprezentantii Primariei Timisoara vor sa cumpere 7 vaporase. Timisoarei ii ajungeau insa… doua, sustin specialistii, mai ales ca Bega are doar 8 kilometri navigabili in capitala Banatului.
„Noi ne-am trezit ca suntem buricul pamantului in ecologie, nu exista vapoare ecologice de transport in comun de gabaritul acesta aproape nicaieri in lume. Exista tot felul de incercari pentru vapoare care au propulsie electrica, dar chelului tichie de margaritar ii lipseste. Asa se pune problema la noi. Din experienta pe care o am, faptul ca navighez anual pe canale in toata Europa… am vazut ce se intampla acolo. Noi suntem in urma cu 200 de ani in toate domeniile, dar vrem sa ne punem, cum spuneam, tichie de margaritar. Costul unor nave electrice de transport pasageri este foarte ridicat, intretinerea lor la fel”, a declarat, pentru opiniatimisoarei.ro, capitanul Alexandru Barboi.
Capitanul care raspunde de siguranta navigatiei pe canalul Bega vorbeste de milioane de euro per bucata. Tot el a intocmit si caietul de sarcini necesar pentru demararea licitiatiei pentru cumpararea de vaporase. Primaria Timisoara l-a primit deja si face demersurile pentru a porni licitatia. Ar urma sa fie cumparate vapoare care sa transporte intre 50 si 70 de persoane.
„In vaporase incap 50 – 70 de persoane. Apropo de ideea aceasta, ce ecologisti suntem noi sa luam vapoare care sa nu polueze deloc Bega? Suntem in urma cu 200 de ani, dar noi trebuie sa dam drumul la navigatie. Alte orase europene mult mai dezvoltate decat Timisoara, diferenta este enorma, nu si-au pus niciodata aceasta problema. Sunt de acord, nu trebuie sa polueze, aceste vapoare au sistemul de propulsie de asa natura incat nu polueaza, sunt motoare in executie navala, consumul este foarte mic. Ele trebuie sa corespunda anumitor norme, motoarele lucreaza in conditii deosebite fata de cele care lucreaza pe uscat. Vorbim inclusiv de conditii de vibratie, temperaturi, umiditate, dar si de durata de viata. Am inteles ca pana la urma si cei din primarie si-au insusit aceasta parere, ca nu trebuie neaparat vaporase electrice. Eu, daca as fi proprietarul Timisoarei, nici prin minte nu mi-ar trece sa cumpar ceva atat de costisitor, care inca nu are o experienta deosebita. Eu, personal, nu stiu sa fie vaporase electrice la capacitate mare. Am auzit ca ar fi ceva prototipuri, dar pleaca de la 2 milioane de euro bucata”, ne-a mai spus Alexandru Barboi.
CITESTE SI: Se fac doar… valuri pe Bega! Vaporetto de Venezia ajunge greu in Portul Timisoara
Potrivit capitanului, vaporetto de Timisoara ar urma sa aiba 5-6 metri latime si 17 metri lungime, mult mai mici decat Pelicanul, lung de aproape 25 de metri.
Statiile pentru vaporase, gresite din proiectare
Cat despre statiile pentru vaporetto de Timisoara, realizate in cadrul proiectului de amenajare a malurilor Begai pe fonduri europene, la ele ar putea acosta doar… hidrobicicletele.
„Statiile actuale au niste probleme de proiectare care trebuie rezolvate inainte de punerea lor in functiune, sunt prea intrate in mal. Un vapor nu se poate apropia decat daca are in jur de 6-7 metri… o solutie ar fi degajarea malului in asa fel incat sa incapa vaporasele, se poate lua din zona de mal de acolo, de langa statii, din baza malului. Solutii se gasesc, insa e bine sa le faci de la inceput functionale…”, ne-a mai spus Barboi.
Una dintre ele a fost amplasata fix dupa podul Modos, exact unde este deversata apa pluviala din Timisoara.
„Miroase destul de urat acolo, statia este pusa exact in calea apei, nu stiu ce o sa mai deverseze acolo. Le-am spus cele din primarie ca ar fi nevoie de 8 statii, mi-au spus ca vor sa faca 19. Pe Sena, cat e Parisul de mare, sunt doar 5 statii… mai mult de 8 nu vad rentabilitatea lor”, a concluzionat capitanul sef.
Oricum, Alexandru Barboi sustine ca intr-un an si jumatate, daca totul merge conform planurilor, ne-am putea plimba in sfarsit cu vaporasele pe Bega.