TIMISOARA. Peste 45 de milioane de euro a investit Primaria Timisoara, din fonduri europene, pentru retehnologizarea Colterm, intr-un proiect inceput acum 2 ani. Nici vorba insa de scaderea pretului gigacaloriei. Reprezentantii Primariei Timisoara sustin ca acest proiect ajuta la mentinerea pretului agentului termic.
Cand scade pretul gigacaloriei? Nu prea curand, sustine viceprimarul Dan Diaconu.
„Sa spunem acum ca doar din Colterm vom putea scadea cu 25% factura gigacaloriei este putin probabil, gazul a crescut imens. Daca veti vedea un grafic al cresterii pretului la materie prima si a perspectivelor ulterioare in urmatorii ani, va veti da seama ca in conditiile acestea, a reusi sa tii gigacaloria la acelasi pret, este o performanta. Masurile alternative sunt acelea de contorizare individuala si anvelopare, sunt singurele care pot duce la o scadere semnificativa a facturii pentru abonati”, considera Diaconu.
Gigacaloria poate scadea doar in momentul in care abonatii la reteaua de termoficare trec la contorizarea individuala. Putem vorbi si de o scadere mai mare de 25%, insa numai daca luam in calcul si anveloparea blocurilor, considera directorul interimar al Colterm, Cristian Mircea.
„Colterm nu are o politica tocmai buna. Am fost director comercial inainte de a fi director general. Ne-am crezut unici furnizori in piata, aici am gresit foarte mult. Este o greseala imensa. Factura poate sa scada. In momentul in care facem contorizarea individuala si venim cu distributie pe orizonatala, ca un fel de alternativa la centrala de apartament, cand se va face si anveloparea cladirii, factura va scadea cu mai mult de 25%. Proiectele pentru anvelopare sunt in derulare”, explica Cristian Mircea.
In cazul in care Colterm nu implementa acest proiect, societatea nu mai putea functiona, din pricina normelor de mediu, ne spune seful Colterm. Oricum, chiar daca nu duce la scaderea pretului gigacaloriei, proiectul este dat exemplu si de Ministerul Mediului, fiind primul proiect de acest gen finializat in Romania, dus la bun sfarsit.
„Acest proiect este unul dintre cele mai bine facute, cu lucrarile foarte avansate, efectiv gata din punct de vedere al lucrarilor. Suntem in perioada de notificare a defectelor, poate supervizarea putea sa fie putin mai buna”, a spus, la Timisoara, Mircea Leschian, director in Ministerul Mediului, pe Organism Intermediar POS Mediu.
„Este un proiect privind alinierea la standardele de mediu, ne permite o eficienta energetica sensibil mai mare pentru ambele CET-uri. In mai 2012 a inceput efectiv ca lucrare, suntem cei mai avansati din tara, practic singurii care am finalizat lucrarile, lucru care nu poate sa ne aduca decat mandrie. Pe langa aceasta mandrie a lucrului bine facut, acest final de lucrari ne permite sa intram in faza a doua a proiectului de tehnologizare, care se afla deja in stadiu de studiu de fezabilitate si care prevede o schimbare, o refacere semnificativa a sistemului de transport si distributie in Timisoara, in cursului anului viitor”, a tinut sa precizeze viceprimarul Dan Diaconu.
Proiectul in cauza are o valoare de 25 de milioane de euro si se refera, in fond, la modernizarea a 30 de kilometri din reteaua de distributie si transport a Colterm. Asta dintr-un total de 250 de kilometri. Potrivit edilului, pierderile pe transport si distributie sunt enorme.
„Este vorba despre refacerea a aproximativ 30 de kilometri. Pierderile nu sunt deloc mici in aceste retele, asta ne va ajuta in primul rand in mentinerea pretului gigacaloriei la un standard suportabil in conditiile cresterii galopante a pretului materiilor prime, in special in zona de gaze naturale”, a mai spus Diaconu.
Potrivit sefului Colterm, an de an se reabiliteaza parte din retea. Doar anul acesta, pentru investitii, Colterm a pus deoparte 5 milioane de lei.
Pentru retehnologizarea Colterm s-au investit 205 milioane de lei, adica putin peste 46 de milioane de euro. Majoritatea banilor au venit de la Uniunea Europeana, contributia Consiliului Local Timisoara fiind de aproximativ 24 de milioane de lei, iar cea din bugetul de stat de 85,8 milioane de lei.
Practic, cu banii europeni au fost modernizate 8 pompe de transport termoficare CET Timisoara Centru si CET Timisoara Sud, au fost retehnologizate doua cazane de apa fierbinte din CET Centru, au fost retehnologizate trei cazane de abur din CET Sud si a fost instalata o unitate noua de desulfurare in CET Sud, pentru reducerea emisiilor de dioxid de sulf. Scopul principal al proiectului a fost reducerea noxelor. Lucrarile au inceput in luna mai 2012.