TIMISOARA. Ajunge la ultimul hop birocratic viitoarea Centura Vest de la Timisoara, al treilea tronson de drum din mult asteptatul proiect de infrastructura care, odata ce va fi complet, va insemna scoaterea traficului greu din oras.
Cum Primaria Timisoara si Consiliul Judetean nu au putut cadea la o intelegere pentru a prelua acest proiect de la CNAIR sa-l implementeze impreuna pentru a grabi lucrurile, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu l-a lasat in grija Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care, iata, l-a dus pe repede-nainte in faza finala ce tine de documentatii. Cu Studiul de Fezabilitate incheiat si avizul de Mediu aprobat, Varianta de Ocolire Vest Timisoara poate intra in licitatie pentru gasirea unui constructor.
„Tot in decembrie, una din investitiile la care tin foarte mult va fi lansata. De data aceasta investitia pentru Centura Vest Timisoara, la patru benzi. S-a terminat Studiul de Fezabilitate.
Suntem in aceasta luna in acele proceduri care tin de indicatorii tehnico-economici, chestiuni de birocratie, care vor fi terminate pana la sfarsitul anului. In decembrie vom lansa licitatia pentru Centura Vest„, a spus Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor vineri la Timisoara.
Traseul final a fost deja stabilit de multa vreme si din 4 variante studiate a fost aleasa cea de aproape 14 kilometri lungime, care va avea 4 noduri rutiere si 10 poduri si pasaje.
„Punctul de inceput al obiectivului „Varianta ocolitoare Timisoara Vest”, reprezentata cu rosu, se desprinde din Centura existenta, are orientare spre sud-est, fiind in prelungirea centurii existente pe partea de nord pe circa 1 km, dupa care printr-o curba cu raza mare schimba orientarea traseului catre sud. La km 3+380 traverseaza calea ferata 218 Timisoara – Arad si la km 4+860 traverseaza atat drumul national 6, cat si calea ferata 133 Ronat Triaj – Cenad aflata in paralel cu drumul national, ce va fi proiectat pentru viteza de proiectare de 120 km/h.
In continuare, traseul se desfasoara intr-o zona plata, la circa 600 m in paralel cu o linie electrica de 220kV, traverseaza paraul Beregsau la km 7+795 al variantei si, printr-un pasaj comun, traverseaza in zona km 9+950 drumul national 59A (km DN 59A 6+200) si calea ferata 100 Timisoara – Jimbolia, aflata la circa 400m sud fata de drumul national, dupa care varianta se indreapta spre Canalul Bega.
La circa 200 m dupa traversarea Canalului Bega, varianta are punct final km 0 al variantei de ocolire Timisoara Sud„, se arata in documentatia care insoteste Raportul privind impactul asupra mediului, depus la Agentia de Protectia Mediuui Timis.
Nodurile rutiere ce vor fi amenajate pe viitoarea Centura Vest Timisoara sunt:
– Nod rutier la intersectia Varianta ocolitoare Timisoara Vest cu DN 69 (E671) si Drumul
national Centura Timisoara (DNCT);
– Nod rutier la intersectia Varianta ocolitoare Timisoara Vest cu DN 6;
– Nod rutier la intersectia Varianta ocolitoare Timisoara Vest cu DN 59A;
– Nod rutier la intersectia Varianta ocolitoare Timisoara Vest cu Radiala Noua de Vest (aflata inca in faza de documentatie)
Iata si podurile si podetele ce vor fi construite pe Centura Vest!
Lungimea traseului studiat este de 13,620 km si traverseaza teritoriul UAT Timisoara, Sacalaz si Utvin.
Coridorul propus nu afecteaza zone naturale protejate, cea mai apropiata arie fiind la Becicherecu Mic, la circa 350 m nord, care cuprinde un sit din reteaua ecologica europeana Natura 2000 Romania, in care se regasesc mlastini si pajisti ce adapostesc pasari si animale precum popandaul, suita sau buhaiul de balta cu burta rosie.
Pe traseul viitoarei variante nu se afla cladiri care necesita demolare.
In zona adiacenta raului Bega exista 4 rezervoare in care este depozitat namolul rezultat din dragarea raului, iar varianta de ocolire va afecta doar o celula care este goala, astfel ca nu impiedica lucrarile.
Durata de executie pentru Centura de Vest Timisoara, conform documentatiei, este de aproape 2 ani din momentul ordinului de incepere a lucrarilor
Daca licitatia si mai apoi construirea soselei vor merge conform planului, cel tarziu in 2026, Timisoara ar beneficia de un inel complet de centura. Aceasta in conditiile in care primul segment din varianta de ocolire este deja folosit de mai bine de 10 ani in nordul Timisoarei (intre Lugojului si Aradului), iar la cel de-al doilea, care trece prin sud, se lucreaza in ritm alert si ar trebui sa fie gata cel tarziu in iulie 2024.
Viitoarea Centura de Vest de la Timisoara va avea 2 benzi pe sens si separatoare mediane.